løping på myr

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Linda
Sted: Røyken kommune

løping på myr

Legg innav Linda » 09 aug 2010 14:00

Det er noe jeg lurer på. Jeg leser mye om at dere løper på myr. Nå går jeg ofte turer der jeg må krysse myrer og da er jeg alltid skeptisk mot at jeg skal synke dypt vekk. Jeg prøver å tråkke mest mulig forsiktig, slik at myra holder. Tråkker dere ikke gjennom ved å løpe på myr? Eller velger dere et område med omhu der myra er spesielt fast? Eller velger dere en tørkeperiode? Eller er det bare gøy med våte føtter?

Linda

leifa

Re: løping på myr

Legg innav leifa » 09 aug 2010 14:08

Våte føtter er en del av det å løpe i myr og en god del av treningen ved at man synker litt nedi :D
Det er viktig å holde seg unna områder uten vegetasjon der torva ligger i dagen det er steder man kan synke veldig dypt.

Har jogget en del i myr med sekk, det er virklig god styrketrening :D

Authon

Legg innav Authon » 09 aug 2010 14:36

Myrløping er noe alle skiløpere har på planen iallfall..Men trur nok friidrettsgjengen er mere skeptisk til det.

Uansett så er myrløping veldig god trening,samt skånsomt til bena.pluss at du ikke trenger store farta for å komme opp i puls.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 10 aug 2010 22:05

Linda skrev:Det er noe jeg lurer på. Jeg leser mye om at dere løper på myr. Nå går jeg ofte turer der jeg må krysse myrer og da er jeg alltid skeptisk mot at jeg skal synke dypt vekk. Jeg prøver å tråkke mest mulig forsiktig, slik at myra holder. Tråkker dere ikke gjennom ved å løpe på myr? Eller velger dere et område med omhu der myra er spesielt fast? Eller velger dere en tørkeperiode? Eller er det bare gøy med våte føtter?
Linda

Trikset er å tråkke kun der det vokser et eller annet. Alt som vokser har et rotsystem som vil holde deg oppe. (Du synker ihvertfall ikke mer enn 5-10cm.) Hvis det er enten er et rent vannspeil eller brun gjørme uten vegetasjon så skygg unna og løp rundt. (Myrløping dreier seg om å løpe 10 meter, bråstoppe, skifte retning, løpe en lang omvei, fortsette på andre siden, snu og løpe tilbake fordi det var en blindvei osvosvosv...) Du lærer fort hva slags underlag du IKKE bør tråkke på for å si det sånn...

Du blir selvfølgelig så våt på beina som det er mulig å bli, velg et par sko som ikke suger en liter vann, for da kan det bli i tyngste laget for hoftestrekkerne.)

Tarzan
Sted: Marker

Legg innav Tarzan » 20 aug 2010 11:28

Når jeg var ung, hadde vi dager da vi løp på myr i et par timer om gangen (rundt og rundt og rundt). Bare pass på at det er myr...og ikke overgrodd tjern. Jeg løp engang rundt og plutselig forsvant verden rundt meg. Jeg sank ned i til brystet. Så løp ikke alene, hadde jeg gjort det, hadde jeg ikke sitti her idag.

jonny

Legg innav jonny » 29 aug 2010 23:25

Erfaringa mi er vel at det ofte er lett å se hvorvidt myra er farlig eller ikke. Men vil man være på den sikre siden kan man ta med et orienteringskart, som alltid viser om ei myr er farlig eller ikke.

Gå tilbake til «Trening»