Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Agnes
Innlegg: 186
Registrert: 22 mar 2010 20:55

Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav Agnes » 18 aug 2010 21:29

Jeg leste akkurat en laaang artikkel av denne Trondheimslegen som snakker og snakker og snakker om 4*4, og det høres jo ut på ham som om det eneste man trenger å trene er 3 4*4 økter i uka og en og annen konkurranse.

Det virker for enkelt, altså. Om ikke annet så høres det veldig ensformig ut. Selv liker jeg å variere intervallene mine litt mer. Og også trene en de annet.


Jeg vet at debatten her inne hr gått høyt og lavt her inne om dette, og jeg er litt forvirret og overmett, kjenner jeg.

Noen som har "highlights"?

bemex
Innlegg: 149
Registrert: 20 jan 2010 20:05
Sted: Trondheim

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav bemex » 18 aug 2010 21:39

Artikkelen forklarer bra, selv som eksempelet er mot birkenrittet.

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/ef ... mot-birken

Forskningen til herrene viser av intervalltrening er 4x4 mest effektiv hvis målet er å øke o2 opptaket. Andre typer intervaller er bra, men IKKE optimal hvis målet er å for å øke o2 opptaket som igjen i følge forskningen er viktigeste parametre for å løpe fortere.

Jeg trener selv ikke 4x4.

Tarzan
Innlegg: 485
Registrert: 20 jan 2010 10:06
Sted: Marker

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav Tarzan » 20 aug 2010 09:18

Det finnes neppe noe som er så vanskelig å konkludere med som "hva er riktig" når det gjelder trening.
Om 4x4 var det eneste vi trengte, så har Marit Bjørgen, Grete Waitz, Vebjørn Rodal, Thomas Alsgaard kastet bort jævlig mange timer i årene som gikk. For ikke å snakke om "vår egen" mosjonist EspeN. På bloggen hans står det at han til og med kjører langturer på opp mot 4 mil. Tenk så bortkastet EspeN.
Jeg er sikker på at 4x4 er en veldig god måte å øke oksygenopptaket på, jeg har selv brukt den, og fikk veldig godt utbytte. Men alikevel, så kom veggen på samme sted hver gang, omtrent etter 15 km, det var bare det at de 15 km gikk raskere etter mye 4x4, men det teller ikke så mye når de resterende fem gikk i 7 min pr km fart.
Nå har jeg konkludert med følgende, etter mye testing på meg selv: Jeg kjører for lite intervall, og må kjøre mer, og jeg har funnet ut følgende: 4x4 er veldig bra, men for ensformig over tid, jeg får stagnasjon og blir satt tilbake om jeg holder på for lenge. Derfor roterer jeg med de andre typer intervall som passer meg: 3x3 km, bruker tiden som jeg kan holde i max 4 km i hvert drag. 20x 100 meter, max trøkk i hvert drag. 15 x 200 meter, 95 %, 10 x 2 minutter, og 5-10 x 1000 meter.
Stort sett bruker jeg alle variantene i et 2-3 ukers perspektiv, og legger inn 1 til 2 langturer, max 2 mil, siden jeg kun trener til halvmaraton.
Konkluderingen finner man ikke i et lab, men etter å teste ut på seg selv hva som fungerer best. For meg er det sånn at det som gjør mest vondt, gir mest fremgang også :)

Offentlig sett ser jeg at for eksempel Hoff og Kaggestad er veldig uenige, så det finnes neppe noen konklusjon der ute heller. Men Hoff & Co viser iallefall til at 4x4 beviselig virker bra.

Ian
Innlegg: 52
Registrert: 20 jan 2010 17:41
Sted: Oslo

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav Ian » 20 aug 2010 12:02

Virker bra for nybegynnere som vil komme fort i form, jeg anbefaler 4x4 for mine kompiser som trener nå og da.. men for oss som trener daglig, kan det bli litt for lite fremgang over tid ja!!!

Vegar
Innlegg: 144
Registrert: 19 jan 2010 09:44

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav Vegar » 20 aug 2010 12:29

NIH har et forskningsprosjekt på gang som omhandler dette: http://www.nih.no/templates/Page____7690.aspx
Det er riktignok ikke 4x4 de tester, men alikevel.

Jeg har brukt 4x4 kombinert med maksstyrketrening masse, og det har fungert veldig bra.

bemex
Innlegg: 149
Registrert: 20 jan 2010 20:05
Sted: Trondheim

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav bemex » 20 aug 2010 12:45

Vegar skrev:NIH har et forskningsprosjekt på gang som omhandler dette: http://www.nih.no/templates/Page____7690.aspx
Det er riktignok ikke 4x4 de tester, men alikevel.

Jeg har brukt 4x4 kombinert med maksstyrketrening masse, og det har fungert veldig bra.


Hvilke øvelser gjør du?
Lest at 4x4 med styrke så gjør du 4 repetisjoner tar 2 minutter pause så 4 rep igjen....tar da nesten 9-10 minutter på en øvelse. Stemmer dette?

Du har jo hatt stor fremgang med 4x4, hvor stor tidsmessig?

EspeN
Innlegg: 732
Registrert: 18 jan 2010 17:36
Sted: Oslo

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav EspeN » 20 aug 2010 13:21

bemex skrev:
Vegar skrev:NIH har et forskningsprosjekt på gang som omhandler dette: http://www.nih.no/templates/Page____7690.aspx
Det er riktignok ikke 4x4 de tester, men alikevel.

Jeg har brukt 4x4 kombinert med maksstyrketrening masse, og det har fungert veldig bra.


Hvilke øvelser gjør du?
Lest at 4x4 med styrke så gjør du 4 repetisjoner tar 2 minutter pause så 4 rep igjen....tar da nesten 9-10 minutter på en øvelse. Stemmer dette?

Du har jo hatt stor fremgang med 4x4, hvor stor tidsmessig?

Til vegar svarer kan du jo "bla" i hans resultater på SRM
http://www.emit.as/sogn/minside.aspx?id ... Vegar+Soln%u00f8rdal

Vegar
Innlegg: 144
Registrert: 19 jan 2010 09:44

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav Vegar » 20 aug 2010 13:37

bemex skrev:
Vegar skrev:NIH har et forskningsprosjekt på gang som omhandler dette: http://www.nih.no/templates/Page____7690.aspx
Det er riktignok ikke 4x4 de tester, men alikevel.

Jeg har brukt 4x4 kombinert med maksstyrketrening masse, og det har fungert veldig bra.


Hvilke øvelser gjør du?
Lest at 4x4 med styrke så gjør du 4 repetisjoner tar 2 minutter pause så 4 rep igjen....tar da nesten 9-10 minutter på en øvelse. Stemmer dette?

Du har jo hatt stor fremgang med 4x4, hvor stor tidsmessig?


Ja det er på srm som Espen postet du best kan se framgangen min, ettersom jeg ikke har løpt 10 km, halvmaraton osv. etter at jeg begynte med strukturert trening. Men må legge til at jeg løper også mange andre intervalløkter og terskeløkter. Løper intervaller med Espen også, og da går det som dere vet i mange drag med korte pauser. Men supplerer med 4x4 ca èn gang i uka. Har også hatt perioder hvor jeg har løpt 2-3 i uka.

Styrkeøvelsene jeg gjør er knebøy + slike apparater hvor man sitter med rette bein og bøyer ned, og den hvor man sitter med beina 90 grader og retter ut. Vet ikke hva de heter. Jeg gjør disse 4x4 med maks styrke med pauser på 1-2 min. Så det går ca en halvtime på disse 3 øvelsene ja. Gjør det som regel i lunsjen på jobb. Etter at jeg begynte med dette èn gang i uka har jeg vært helt skadefri.

Agnes
Innlegg: 186
Registrert: 22 mar 2010 20:55

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav Agnes » 20 aug 2010 13:44

Takk for svar. :)

Jeg sliter med å få fremgang på treningen min, og leter litt med lys og lykte, kjenner jeg.

Jeg føler at jeg "slipper litt billig" når jeg trener 4*4 - det er ille mens det står på, men er jo over på 1-2-3. Så det er vel litt derfor jeg lurer på om det er litt for "enkelt".

Akkurat nå så prøver jeg å veksle mellom:
- Spurtintervaller på 1 minutt (10-15 stykker), for å få litt futt i de dorske beina mine
- Litt lengre drag på 8 minutter (men der sliter jeg noe alvorlig med disiplinen...)
- 4*4

Ideelt alle tre på en uke, men realistisk så blir det vel to per uke, med variasjon over hvilke.

Litt langturer, der jeg tror jeg skal øke tempoet litt.

Og så 45-60 minutters ganske raske turer.

Og litt styrke med få repitisjoner og tung belastning.

Fanken, altså, jeg får jo aldri tid til alt dette her på en uke!

:x

Vegar
Innlegg: 144
Registrert: 19 jan 2010 09:44

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav Vegar » 20 aug 2010 13:53

Agnes skrev:Jeg føler at jeg "slipper litt billig" når jeg trener 4*4 - det er ille mens det står på, men er jo over på 1-2-3. Så det er vel litt derfor jeg lurer på om det er litt for "enkelt".


Det kommer nok litt an på hva du trener til, men skal du ha framgang på kortere løp opp til 10 km, er det nok på max oksygenopptak man har mest å hente, og da er det 4x4 som gjelder. Men for å få framgangen, er det viktig at intensiteten er der den skal være, dvs rundt 90%.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester