Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
bemex
Innlegg: 149
Registrert: 20 jan 2010 20:05
Sted: Trondheim

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav bemex » 06 sep 2010 19:05

http://www.dn.no/dnaktiv/article1969836.ece

Interessant artikkel.

Skikongen var ofte så høyt oppe i puls.

Han er fortsatt den som har målt høyest o2 opptak i hele verden.

Wilfred Jarl
Innlegg: 22
Registrert: 14 jul 2010 11:44

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav Wilfred Jarl » 06 sep 2010 21:23

Jeg har veldig stor respekt for Dæhlie, Alsgaard og de andre storhetene fra 90-tallet. De trente utvilsomt knalltøffe økter med svært høy intensitet, og det tror jeg de aller fleste topputøver i kondisjonsidrett gjør.

Derimot tror jeg at dersom man ser på andelen av treninga med så høy intensitet, og hvor mye tid de i snitt brukte i slik intensitet i en typisk treningsuke, så er den kanskje ikke veldig høy? Dæhlie er jo sjøl inne på dette i artikkelen. Han snakker om å "lade opp" 2-3 dager før en slik økt. Jeg tolker det som at skillet mellom hard og roligere trening var betydelig, og at det kanskje ikke ble trent med så høy intensitet veldig ofte?

Når alt kommer til alt vil nok også treningskapasiteten variere fra person til person. I løping har mange stort utbytte av å trene veldig hyppig, men med stort innslag av rolig trening. Andre gjør en veldig høy andel av treninga i, eller i nærheten av, AT (jeg tror Ron Clarke var en tidlig eksponent for dette). For denne kategorien utøvere kan en god del av treninga være intervall, men det er stor forskjell på å ligge rundt AT fart og å ligge på over 95% av HF max. Men som sagt kan jeg ikke si at jeg kjenner til veldig mange langdistanseløpere på høyt internasjonalt nivå som har ligget på 95-100% av HF max på 4-5 økter i uka.

I og for seg finnes det ikke fasitsvar. Vi har mye empiri, men det kan være betydelig forskjell fra utøver til utøver hva som gir best resultat :)

Agnes
Innlegg: 186
Registrert: 22 mar 2010 20:55

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav Agnes » 08 sep 2010 09:35

Når vet man at man bør øke til hardere/flere/hyppigere intervaller?

Hvis det er sånn at mosjonister kan trene 4*4 2-3 ganger i uka og ha store fremskritt av det, og at toppidrettsutøvere kan bruke daglige 4*4 eller flere ukentelige 10*5 eller lignende, hvordan vet man at man skal øke litt på på den skalaen der?

Handler det om restitusjon? Jeg merker at selv om jeg tar meg ut så jeg blir helt gåen på en intervalløkt (såpass at jeg vurderer trappen opp 2 etasjer etterpå. :oops: Gjør det ikke da. Bare hvis ingen ser meg...)

Men om kvelden så er det som om jeg ikke skulle trent den dagen og dagen etter kjennes alt helt fint ut, stort sett. Betyr det at jeg bør kunne kjøre hardere på? Hyppigere?

Når vet man at man er restituert?

Authon
Innlegg: 132
Registrert: 21 jan 2010 21:01

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav Authon » 08 sep 2010 15:11

for det første så trener ikke toppidrettsutøvere mange intervalløkter i uka..tipper det er ca.2 intervalløkter i uka ca..
Og da er det helt vanlige drag som 5*5 min osv...Ingen kjører 10*5minutter som jeg vet..Når de kjøres harde intervaller i I4,dvs 90-95 av makspuls så er totalt dragtid ca.25-30 min.Terskeldrag er lengre.

Å kjøre kun intervall vill gi bra efekt i starten,men etterhvert vil framgangen stagnere,,og heller bli dårligere,kroppen vil ikke klare å stå imot all den harde treningen.Det er alfaomega med langturer i mellom hardøkten slik at kroppen henter seg i gjen.

Angående restituert så kjenner du det ved at kroppen ikke er sliten enkelt og greit..Pulsen er grei å bruke der,,kommer du ikke opp i puls på intervallen så er kroppen sliten,et godt tegn er at du klarer å presse pulsen høyt på dragene.

Johnny Puma
Innlegg: 341
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav Johnny Puma » 08 sep 2010 15:16

Agnes skrev:Når vet man at man bør øke til hardere/flere/hyppigere intervaller?

Hvis det er sånn at mosjonister kan trene 4*4 2-3 ganger i uka og ha store fremskritt av det, og at toppidrettsutøvere kan bruke daglige 4*4 eller flere ukentelige 10*5 eller lignende, hvordan vet man at man skal øke litt på på den skalaen der?

Handler det om restitusjon? Jeg merker at selv om jeg tar meg ut så jeg blir helt gåen på en intervalløkt (såpass at jeg vurderer trappen opp 2 etasjer etterpå. :oops: Gjør det ikke da. Bare hvis ingen ser meg...)

Men om kvelden så er det som om jeg ikke skulle trent den dagen og dagen etter kjennes alt helt fint ut, stort sett. Betyr det at jeg bør kunne kjøre hardere på? Hyppigere?

Når vet man at man er restituert?


Enkelte deler av innlegget var litt vanskelig å forstå ([i]selv om jeg tar meg ut så blir jeg helt gåen og vurder å gå i trappen!!??[/i]), så beklager hvis jeg har misforstått deg.

Svaret er ja; det handler om restitusjon. Hvis du stadig trener intervaller uten å være restituert vil du etter hvert merke at treningen blir motsatt av intensjonen, dvs. at du løper kortere og blir mer sliten for hver 4x4-økt. Hvis du løper på tredemølle vil du ha god oversikt over dette.

Ellers er det ikke nødvendigvis et must å øke antall drag i uka. Du vil jo automatisk øke farten etter som formen blir bedre, så 2-3 4x4-økter i uka kan passe utmerket både for helt utrente og svært godt trente.

Agnes
Innlegg: 186
Registrert: 22 mar 2010 20:55

Re: Hva er "konklusjonen" på intervalltrening for tiden?

Legg innav Agnes » 09 sep 2010 00:12

Hjelpes, jeg må begynne å korrekturlese!

Ta HEISEN! Jeg vurderer av og til å ta HEISEN 2 etasjer etter intervalltrening.

Ellers: Takk for svar - jeg ble klokere, om ikke dere ble det. :p


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester