Thomas Algaards dagbok

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Tarzan
Sted: Marker

Thomas Algaards dagbok

Legg innav Tarzan » 16 sep 2010 12:20

Ville bare tipse om at Thomas legger ut treningen sin på nettet. Fikk litt bakover sveis når jeg leste om hva han mener er rolig tur. Jeg tror jeg må roe ned betraktelig om jeg skal løpe like sakte som han på en rolig tur.. Kanskje det er noe å lære, mannen har trent siden han var 3 år gammel.

Linda
Sted: Røyken kommune

Re: Thomas Algaards dagbok

Legg innav Linda » 16 sep 2010 12:40

Du finner det her:
http://www.sportsys.nu/langrenn_com_men ... =ta&bhcp=1

Ja, noen turer virker så rolige at jeg i teori kan holde følge i rolig langturtempo. Men av og til nevner han også at han løper på fjellet eller i myr. Det kan ha noe å si for hastigheten.

Authon

Legg innav Authon » 16 sep 2010 18:03

Han løper ikke så rolig som det kansje står i boka,og løpeturene går vel for det meste i fjelltereng,myr og stier.

Vet ikke hvordan form dere er men tviler på at dere ville klart å fulgt thomas på en langtur ja,isåfall har det blitt nærmere I3/I4
økt på dere.Husk at han selv om han løper rolig så vil hans tempo være høyere en tempoet til mosjonister..Det er jo normalt.

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 17 sep 2010 08:49

Noen ganger står det 12km i 1:30. Det er det som virker litt rart. Men det er godt mulig at han inkluderer tøying i det. Jeg antar (er sikker på) at jeg i virkeligheten ikke kan holde følge.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 17 sep 2010 10:21

Linda skrev:Du finner det her:
http://www.sportsys.nu/langrenn_com_men ... =ta&bhcp=1

Ja, noen turer virker så rolige at jeg i teori kan holde følge i rolig langturtempo. Men av og til nevner han også at han løper på fjellet eller i myr. Det kan ha noe å si for hastigheten.

Det er jo også litt spesielt å se hvor mye han klager..: "Svak som f...", "tunge bein", "Stoppet etter 20 minutter", "hoster", etc... :roll:

Men Thomas Alsgaard er jo da også en gjennomført pessimist, noe han selv har uttalt. ;)

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 17 sep 2010 13:55

hadde ikke vært noe problem og henge på thomas.... :lol:
ps han er så snill at han hadde ventet på dere også....

sarahmucho

Legg innav sarahmucho » 19 sep 2010 07:04

Hola en Todos, solo i Nuevo Aqui, hei podido Leer todas flere ideer, podier todas aprender flere ideer. y yo estaba

agradecido en Todos Usted,

Buen trabajo mantener el Chico .. =)

:ugeek:

jonny

Legg innav jonny » 19 sep 2010 21:57

Linda skrev:Noen ganger står det 12km i 1:30. Det er det som virker litt rart.

Regner med det er snakk om 12 km i terrenget. Kmtid på i overkant av 7 min er isåfall ikke sakte.

Tarzan
Sted: Marker

Legg innav Tarzan » 21 sep 2010 10:09

Er ikke så sikker på om dere har rett. En gjeng unggutter på 15 var så heldige å få med seg Bjørn Dæhlie når han var i form, på en langtur. Diskusjonen gikk høyt over hvor lenge de kunne klare å holde følge. Derfor var de forundret over å finne Bjørn sist i gjengen, og han gikk faktisk i oppoverbakkene. Rolig fart er SVÆRT rolig.
En annen ting er når de gutta trår til og løper terskel, så kan vi bare glemme å holde følge.

jonny

Legg innav jonny » 22 sep 2010 20:55

Har ikke lest Alsgaards dagbok, og skal ikke uttale meg konkret om den, men det kan være greit å være klar over en generell forskjell i treningsmetoder hos en skiløper og friidrettsutøver.

En langtur for en skiløper er ofte et par timer, mens det for mange friidrettsutøvere er langtur hvis man løper ca en time.
Underlaget for en skiløper er ofte i kuppert terreng, mens det for en friidrettsutøver ofte er på vei uten særlig kuppering.
Hastigheten på langturene til en skiløper er ofte lavere enn på langturene hos en friidrettsutøver.
Pulsen på langtur til en skiløper er også noe lavere (går skigang i motbakkene bl.a for å holde jevn puls) enn hos en friidrettsutøver.
Intervall for en skiløper er ofte skigang/sprettende skigang, mens det for en friidrettsutøver utelukkende er løping.

Ellers har skiløpere større fokus på å måle trening i timer, mens friidrettsutøvere har større fokus på å måle løpte km.

Gå tilbake til «Trening»