Trening før konkurranse

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Løp4Livet

Trening før konkurranse

Legg innav Løp4Livet » 17 sep 2010 08:28

Jeg skal løpe 10km konkurranse først kommende søndag. Det jeg lurte på er om noen har noen gode tips på hva som er det beste oppladningen. Noen sier at jeg bør ta det rolig de siste 4-5 dagene før løpet, mens andre sier at jeg bør kjøre en hard økt par dager før for å "vekke" musklene til livet slik at de er forberedt på hva som skal skje på søndag. Er veldig usikker på dette. Hvis det siste alternativet er riktig bør jeg med andre ord løpe en ganske hard økt i dag(fredag) da? I såfall, noen tips til hva jeg bør trene?

Linda
Sted: Røyken kommune

Re: Trening før konkurranse

Legg innav Linda » 17 sep 2010 08:45

Jeg antar at du har noe erfaring med hvor fort kroppen din restituerer etter en hard økt? Du bør være godt uthvilt på konkurransedagen. Du kan også vurdere å gjøre en litt kortere intensiv trening. Jeg pleier ofte å ta 2 dager treningsfri i forkant av en konkurranse, men har lyst til å endre på det og heller ta en kort restitusjonsøkt dagen før og en kort intervalløkt 2 dager før. Jeg har en ide om at kroppen fungerer bedre når jeg ikke har for mange fridager. Dette har muligens litt å gjøre med at jeg nå trener flere økter i uka enn tidligere.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 17 sep 2010 10:28

Jeg har ikke noen fasit å komme med, men kan fortelle hvordan jeg gjør det (og som fungerer bra for meg).

Jeg skiller mellom "viktige" konkurranser og "uviktige". Med viktig mener jeg f.eks et løp som jeg har hatt en langsiktig oppkjøring til, og som jeg ønsker å prestere bra i. Uviktige er konkurranser som karuseller og/eller løp som har en løypeprofil som jeg vet ender med dårlige tider.

De viktige konkurransene lades opp til som følger:

Siste uken trener jeg like mange dager som normalt, men halverer distansen på langkjoringene. Intervalltreningene holder jeg samme fart, men drar ned på antall drag. Jeg passer på at nest siste dag før konkurransen er rolig trening. Siste dag før konkurranse er også rolig, men avsluttes med stigningsløp. Dvs 5 - 10 drag på ca 150 meter der jeg øker farten gradvis til maksfart. Pausen mellom er rolig jogg tilbake.

De uviktige konkurransene trener jeg som normalt, passer dog på at jeg har en rolig dag før selve konkurransen. Den avsluttes også med stigningsløp.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Jannicke
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Jannicke » 17 sep 2010 13:17

Hei,

Dersom du prioriterer denne konkurransen høyt bør du ha redusert treningsvolumet(antall timer) til 40-50 % av mengden de siste to ukene forut for konkurransen ift den treningsmengden du har nedlagt som gjennomsnitt de siste 2-3 månedene-jeg forutsetter at du har trent jevnlig hele denne perioden. De siste to ukene før en slik konkurranse ville jeg gjennomført en kort terskeløkt(dersom det er en kort distanse-som 10 km er for min del) pr uke i tillegg til konkurransen-dvs. to økter totalt. Har du konkurranse i den siste uken ville jeg ha supplert terskeløkten med en utholdenhetsøkt med lav intensitet i den foregående uken.

Dersom du ikke har høy prioritering men likevel vil prestere bedre enn ved å gjennomføre løpet som en treningsøkt, anbefaler jeg trening iht plan, men at du legger inn en hviledag dagen før løpet.

Dersom du tar denne som ordinær trening erstatter løpet en vanlig terskeløkt.

Lykke til med løpet.

Løp4Livet

Legg innav Løp4Livet » 17 sep 2010 15:04

Takk for flotte tilbakemeldinger. Da sater jeg på en hurtigkjøringsøkt idag. Jeg løper ca.120km i uken nå. Satser på en tid på 36-tallet

Brukeravatar
Odin

Legg innav Odin » 18 sep 2010 01:04

Løp4Livet skrev:Jeg løper ca.120km i uken nå. Satser på en tid på 36-tallet

Med et sånt treningsvolum bør du sikte høyere. Har selv 34.04 med rundt 50 km i uka. Ville lagt opp til en km-tid på maksimalt 3.25...

Kjører selv før viktige løp få km uka før, med 6-8 x 200 m to dager før og 20-30 min veldig rolig dagen før for å holde beina i "livet"...
Men det er som sagt mange veier til Rom... :mrgreen:
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

Brukeravatar
SAUCONY
Sted: Øvre Årdal

Legg innav SAUCONY » 18 sep 2010 09:04

Odin skrev:Med et sånt treningsvolum bør du sikte høyere. Har selv 34.04 med rundt 50 km i uka. Ville lagt opp til en km-tid på maksimalt 3.25...

Hadde det vore så enkelt som å bruke treningsvolumet som grunnlag for slutttiden, så burde nok eg ha sprunge 5 min raskare på 10k :o
At du sprang maraton på 2.48 med så lite mengde vitner vel om eit stort talent. Dobbler du mengden, tipper eg du er på 2.20-tallet om eit par år.

Løp4Livet skrev:I såfall, noen tips til hva jeg bør trene?

Sjølv har eg god erfaring med lignende opplegg som Korak. Om ein er vant å springe kvar dag, så trur eg det er meir å hente på korte ned på øktene enn å legge inn fleire fridager siste veke. Er nok litt ulik praksis her, så i bunn å grunn så må vel ein sjølv prøve å finne ut kva som passer best.
Bjørn F.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 18 sep 2010 09:11

Odin skrev:
Løp4Livet skrev:Jeg løper ca.120km i uken nå. Satser på en tid på 36-tallet

Med et sånt treningsvolum bør du sikte høyere. Har selv 34.04 med rundt 50 km i uka. Ville lagt opp til en km-tid på maksimalt 3.25...
:

Jeg løper 100-120km i uken også og satser på en 10km tid på 38-tallet.
Antall km i uka har jo lite med hva man sikter på. Er vel hvor god form man er, talent, vekt og ikke minst ALDER og hvilken type trening man gjør som gjør hva man presterer.

Jeg trener mest sone 1 fordi det er det jeg liker. Er sikkert mulig å få mye bedre resultater enn hva jeg oppnår med halvparten av kilometer, men jeg vil helst løpe mest mulig fordi jeg synes det er konge å løpe. Kvalitet synes jeg ikke er så konge, men gjør det av og til også!
Faktisk i dag!

god helg

Brukeravatar
Odin

Legg innav Odin » 18 sep 2010 10:10

EspeN skrev:Jeg trener mest sone 1 fordi det er det jeg liker. Er sikkert mulig å få mye bedre resultater enn hva jeg oppnår med halvparten av kilometer, men jeg vil helst løpe mest mulig fordi jeg synes det er konge å løpe. Kvalitet synes jeg ikke er så konge, men gjør det av og til også!
Faktisk i dag!

Vi trener jo for at vi liker å gjøre det. Trener selv en del sykling inne og ute, yoga, pilates m.m ting som nok ikke gjør meg raskere i løpingen, men en har jo et helt liv å gjøre det på :D

Er enig med Saucony og Espen at flere ting spiller inn, men det er jo bra å satse litt høyt. Jeg tror mye kommer "gratis" med et så høyt km-antall som dere har. Om man ikke har farten inne ennå så har dere et enormt bra basisgrunnlag å legge litt mer intensiv trening på. De lave km-tidene vil komme som perler på en snor - tror jeg da i alle fall ;)
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

Brukeravatar
peera
Sted: Kongsberg

Legg innav peera » 18 sep 2010 10:52

Jeg har også lurt litt på hva som er den beste oppladningen uken før løp. Stort sett tar jeg det litt rolig uken før og løper litt kortere og roligere enn det jeg pleier ellers. Så pleier jeg å ta helt fri dagen før. Men jeg konstaterer også at den beste 10 km jeg har løpt var kun to dager etter Sentrumsløpet. Hadde på ingen måte planlagt å løpe 10 km i maks tempo like etter Sentrumsløpet, men siden det gikk litt dårligere enn forventet i Sentrumsløpet måtte jeg bare prøve å løpe i maks tempo to dager etterpå og det funket jo bra. Har ikke prøvd strategien siden, men :D det spørs vel om det fungerer neste gang.

Gå tilbake til «Trening»