Småturer - noe poeng for å samle kilometer?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
HaraldR

Småturer - noe poeng for å samle kilometer?

Legg innav HaraldR » 02 feb 2010 21:56

Pr i dag løper jeg 4 ganger i uka, og ca. 40 km totalt sett, da fordelt på 1 langtur, en "halvlang", 1 intervall økt og en bakkeøkt. Men jeg kjenner jeg har lyst og energi til å løpe enda oftere for å samle kilometer ytterligere, men hvor korte kan disse ekstraturene egentlig være? Er det noe stort poeng å innføre en femte økt i uka på 3-4 kilometer som en start eller bør jeg bygge om opplegget mitt ytterligere slik at jeg får 5 jevnere økter?

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Småturer - noe poeng for å samle kilometer?

Legg innav Korak » 02 feb 2010 22:08

Ja, det har noe for seg med en økt på 3 - 4 km. Det er vel en fin start på en ekstra treningsdag i uken. Det er generelt bra å ha variabel lengde og intensitet på treningsøktene.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

oj*
Sted: Våland

Legg innav oj* » 02 feb 2010 22:21

Alltid bedre å gjøre litt enn ingenting. Gir bedre restitusjon! Om det så er bare 10 min + litt lett styrke på gulvet etterpå (eller før, hvis det er kaldt ute). Og har du først kommet det ut i 10 min, er det rart at kroppen ofte har lyst på mer. ;-)

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Legg innav antoess » 03 feb 2010 11:45

Etter en dag med tøff fartstrening, er det min erfaring at en rolig kort tur dagen etterpå er bedre enn ingen trening. All bevegelse er i utgangspunktet fornuftig. Du kan legge inn aktiv gange en halvtime (3-4 kiometer) som et alternativ, og da trenger du ikke skifte til treningsklær. Jeg har ofte aktiv gange for å restituere, gjerne som en økt nummer to for dagen :)
Å gå er undervurdert. Du slipper å anstrenge deg om du er litt sliten, og du får rettet opp kroppen og fokusere på en rett posisjon som kan være positiv forhold til ømheter og fare for skader :D
LA DET GÅ SPORT I DET Å GÅ :P
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

Brukeravatar
Sunset

Legg innav Sunset » 03 feb 2010 13:24

Går av og til raske turer sammen med kona. Dette blir da som en lett tur nr. 2, eller en rolig tur på en dag som ellers hadde blitt treningsfri. Runden vi går er ca 5 km.

Gå tilbake til «Trening»