Andre treningsformer for løpere?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Løp4Livet

Andre treningsformer for løpere?

Legg innav Løp4Livet » 20 sep 2010 22:31

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg her inne på forumet så satser jeg knallhardt på løping. For å avlaste bena litt så ønsker jeg å trene andre treningsformer for å bli en enda bedre løper. Men hva bør jeg da trene? Se bort i fra ski og rulleski. Det er ikke min greie selv om jeg vet at det er god trening. Men da må da finnes andre treningsmetoder som kan gi gode resultater på løpingen? Kan feks sykling i forholdsvis høy puls være en god måte?
I tillegg lurer jeg på om løpere bør trene styrke på bakside lår?

Brukeravatar
knut

Re: Andre treningsformer for løpere?

Legg innav knut » 21 sep 2010 00:07

Kondis' spenstprogram for løpere: http://bildr.no/view/621452

dr.fysio
Sted: asker

Legg innav dr.fysio » 21 sep 2010 16:54

Hei! Jeg hørte at sykling er ikke så veldig bra trening for løpere. Dette kan stemme, men er ikke i 100% sikert. Før sommer har jeg syklet til jobben ( tilsammen ca 30 km tu\ retur) og har trent på kvelden. Resultaten var at hele kropen har vært sliten og tiden var verre. I tunnelløpet skulle jeg få tid under 46 min og fikk over 49 min. Jeg vet ikke at det var pga sykling. Kansje ikke men jeg slutet å sykle så ofte. Jeg kan ambefale svømming og styrketrening i skogen, eller ute. Den trening er veldig morsomt og efektiv. Du bestemmer hva slags muskuler vil du opptrene , hvor stor belastning og tid. hvis du vil vite mer bare si det. Jeg kan skrive mer om dette. ;)
dr.fysio

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 21 sep 2010 21:45

Selv om du sier du ikke vil stå på ski eller rulleski våger jeg likevel å anbefale skike.

De har bremser og du kan bruke de der du vanligvis sykler eller jogger.
Ordinære rulleski er helt utelukket for min del pga ingen bremser, kansje det er derfor med deg og.

Anyway, du for virkelig trent pumpa og pusten og ryggen og magen og skuldrene og balansen og og og osv med de greiene der, anbefales.

Jeg er en amatør triatlon utøver, og syntes egentlig at sykling og løping virker litt mot hverandre.
Kansje viss du har høy kadens og høy puls istedenfor å styrketråkke så mye ?

Mvh
Knut

Brukeravatar
Odin

Legg innav Odin » 21 sep 2010 22:04

Har sykler nesten utelukket i sommer og har prestert mye bedre enn forventet på løping i høst. Dette blir subjektivt, men jeg tror så lenge du har noen økter med bra frekvens på beina på både flate og oppoverbakke så vil du kunne greie å holde på løpetempoet... Sykling er jo fin avlastning til hofter, knær og ankler og kan bidre til å holde deg skadefri - ergo du kan trene mer uten skadeavbrekk :)

Helt klart vil du nok kunne løpe raskere om du utelukkende løper, men jeg tror det er godt for både kropp og sjel å variere treningen. Trener man nok vil man kunne løpe raskt uansett 8-) men som sagt dette er hva jeg tror, du får nok tolv ulike svar hvis du spør ti ulike personer :mrgreen:
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

RHA

Legg innav RHA » 22 sep 2010 05:39

Løping med staver i motbakker er bra. Pulsen kommer skikkelig opp, og beina blir spart for de harde støtene. Det går også an å få det til på flater, men grusvei er nok best.

jonny

Legg innav jonny » 22 sep 2010 20:28

Kajakk, roing, svømming, løping i svømmebasseng, orientering, løping i terrenget, gå med staver, løpe/gå i motbakke, skigang, landeveissykkel, terrengsykkel, styrke/spenst...

Gå tilbake til «Trening»