Har du prøvd Skike?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
womanontherun

Har du prøvd Skike?

Legg innav womanontherun » 22 sep 2010 12:59

Leste så vidt om dette i et annet innlegg og vil gjerne høre om erfaringer.
Har tilgang på rulleski, men må innrømme at jeg er litt pinglete når det kommer til fart og utforbakker, derfor hørtes jo Skike ut som et godt alternativ. Dessuten vil vel turen til jobben gå enda fortere enn til fots :lol:

Brukeravatar
Plagen

Re: Har du prøvd Skike?

Legg innav Plagen » 22 sep 2010 18:11

ja.
Har første sesongen på skike i år.
Har hittil skiket 400-500km.

Proffe og semiproffe ski-gåere tror jeg ser på andre ting, men for oss vanlige dødelige er dette helt snadder.

De funker på asfalt og helt hard grus.
Bløt grus og hjulene synker nedi og du går på trynet viss du har litt fart inn i det.

Bremsene er skikkelig gode, du klarer helt greit å låse hjulene, og med all kroppsvekten oppå bakhjulene stopper du fort.

En normal treningstur for meg er 35km og snittfarten er på omtrent 14-16km/t.

Noen vil sikkert syntes det er negativt med noen klumper på 1.4kg på bena, jeg velger å betrakte den biten også som trening.
Når du tar av deg skiksa etter en langtur er du så lett på labben at du nesten kneer deg selv i haka.

Anbefaler skikes på det sterkeste.
Det er kanongøy, det er super trening, du for tilbakelagt en god distanse på en trening.

Husk ekstra lengde på stavene pga de bygger litt opp.

Knut

Brukeravatar
Odin

Legg innav Odin » 22 sep 2010 20:12

Prøvde rulleski ifjor første gang og mistet nesten følelsen i føttene pga all vibrasjonen. Gikk riktig nok på dårlig asfalt.... Hvordan er det med vibrasjon på Skike?
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 22 sep 2010 22:22

Odin skrev:Prøvde rulleski ifjor første gang og mistet nesten følelsen i føttene pga all vibrasjonen. Gikk riktig nok på dårlig asfalt.... Hvordan er det med vibrasjon på Skike?

Det er stooore luft fylte dekk på skike.
Har ikke noe vibrasjon probmemer med de.
Merker at de vibrerer litt når du nærmer deg 50km/t i en nedoverbakke men det er overkommelig.

Prøvde noen "ordinere" rulleski for en tid tilbake og de vibrerte litt.
Prøvde i samme rennet noen "ordinere" skøyte-rulleski og de tror jeg hadde veldig hard gummi i hjulene for de vibrerte mye.

Så på vanlige rulleski tror jeg du må velge mellom vibrasjon/kvikk og komfort/treig med hardheten på hjulene.

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 22 sep 2010 22:35

Så de første gang på maraton messa her i Berlin ifjor.
Turbo

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 22 sep 2010 23:29

jeg har skikes til salgs om noen vil ha. brukt fire-fem ganger, 50-60 km totalt tenker jeg.

womanontherun

Legg innav womanontherun » 23 sep 2010 13:15

workingclasshero skrev:jeg har skikes til salgs om noen vil ha. brukt fire-fem ganger, 50-60 km totalt tenker jeg.

Er det modellen som hindrer at man sklir bakover?
Og hvor mye skal du ha for de?

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 23 sep 2010 13:55

jeg husker ikke hva de kostet. 3000? 2000? jeg selger for 1000 uansett.

modellen, hm, la meg ta en titt på dem i morgen og sjekke hva de heter.

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 23 sep 2010 15:38

Man kan bytte fram og tilbake med hjul som har enveislager og vanlige hjul.
Selve skiken er helt make.

Staker forøvrig helt greit uten de hjulene for du staker jo i 15-20km/t på flat mark.
De hjulene med enveislager i sies å være trege, men er vel nødvendig viss du skal stake oppover.
Gå vanlig klassisk diagonalgang med skike er glemmesak.
Det er skøyting det går i.

Donald

Legg innav Donald » 24 jul 2011 14:19

Jeg er for redd av meg til å gå med rulleski i trafikken på asfalt. Derfor har jeg skaffet meg Skike. Store hjul, fin på grusvei. På min modell er ikke hælen til å løfte, så diagonlgang er ikke noe lett. Derimot er det glimrende å trene staking med dem. Jeg har funnet meg en bit skogsbilvei som passer. Meget svak motbakke først, så noe brattere. Fram og tilbake. Bremser litt det første stykket ned. Tar 50 stakinger, og ser om jeg får fremgang. (Hensyn til tørr/våt grus.) Fullt trøkk i hvert tak, og blir kraftig andpusten. Skal kanskje øke antall stakinger om en stund.
For mere styrketrening (enn utholdenhet) bruker jeg et noe brattere veistykke. Ikke så bratt at jeg mister flyt og rytme. Tar 12 stakinger, full pinne hver gang.
Foran har jeg satt på mothakehjul, men dette er egentlig ikke nødvendig for denne øvelsen, bare lettere å holde seg på bena mellom slagene.
Skøyting trener jeg ikke, men denne redskapen må da være ypperlig for slik trening.
Veldig fornøyd med dette. For at beina skal få sitt, avslutter jeg økten med 3X20 spensthopp, 2-3 minutter mellom seriene.

Gå tilbake til «Trening»