Treningsforslag?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
orjanhansen78
Innlegg: 3
Registrert: 27 sep 2010 18:28

Treningsforslag?

Legg innav orjanhansen78 » 27 sep 2010 18:47

Hei,

Jeg var med på Oslo maraton på distansen halvmaraton for 3.året på rad i år, og er nysgjerrig på
om noen har gode tips til videre trening for å bli enda bedre! Første året ble tiden ca. 1.26, andre
året 1.22.57 og i år 1.21.35 (3.52 pr.km.). De siste to årene har jeg trent tre ganger i uka så lenge
det har vært bart ute: 11-12km-økt, Intervall (ulike former) og langkjøring 17-18km.
Alle øktene har jeg kjørt med 70-95%-intensitet. Vinterstid har det blittca 2 skiturer pr. uke, men ingen fast trening utover det.

Jeg føler at opplegget jeg har kjørt har fungert bra, men lurer på om det er noen her på forumet som har
gode tips til trening videre for å kunne krype ned mot 1.20 på halvmaraton. Bør jeg trene enda mer, eller
kan det være mer å hente på å endre opplegget på øktene jeg allerede kjører? Tips fra alle som har vært
i samme situasjon settes stor pris på!

Takker på forhand for alle tips!

Authon
Innlegg: 132
Registrert: 21 jan 2010 21:01

Re: Treningsforslag?

Legg innav Authon » 27 sep 2010 20:31

Grattis med bra tid...Ble overasket over at du kun har tre økter i uka og løper så fort..Legger du på 2 økter til i uka så løper du glatt under 1.20..kansje du ser 1.18 tallet også.

trur du kan dette bra nok selv egentlig,så de få rådene er viss du tar to økter til så ta en langtur til kansje i skogen på par timer og en økt med fart,,dvs 10-15 400m med 1 min pauser,,eller progresiv langtur der farten økes etterhvert

Johnny Puma
Innlegg: 301
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Treningsforslag?

Legg innav Johnny Puma » 28 sep 2010 09:59

orjanhansen78 skrev:Hei,

Jeg var med på Oslo maraton på distansen halvmaraton for 3.året på rad i år, og er nysgjerrig på
om noen har gode tips til videre trening for å bli enda bedre! Første året ble tiden ca. 1.26, andre
året 1.22.57 og i år 1.21.35 (3.52 pr.km.). De siste to årene har jeg trent tre ganger i uka så lenge
det har vært bart ute: 11-12km-økt, Intervall (ulike former) og langkjøring 17-18km.
Alle øktene har jeg kjørt med 70-95%-intensitet. Vinterstid har det blittca 2 skiturer pr. uke, men ingen fast trening utover det.


Aller først..: Jeg har IKKE vært i samme situasjon, har vel kanskje 1.30 inne på halvmaraton pr. dags dato.

Jeg ville kanskje vurdert en økt fullkropps styrketrening i uka (der du i alle fall har med knebøy og tåhev) for å bedre løpsøkonomien?

Ellers er det jo et bankers tips å ta av noen kilo hvis du satser hardt på løpinga, hvert kilo fett du drasser på vil sakke ned farten. (Jeg vet ikke hvor tung du er, men de fleste har nok litt å hente her, meg selv inkludert.)

Forøvrig har du nok kanskje kommet til et punkt der treningsmengden må opp for at du skal kunne forbedre deg ytterligere.

orjanhansen78
Innlegg: 3
Registrert: 27 sep 2010 18:28

Re: Treningsforslag?

Legg innav orjanhansen78 » 28 sep 2010 12:44

Takk for svar så langt!
Jeg tror også at jeg må nedlegge én eller to økter til i uka for å kunne presse 1.20-tallet! Det er jo veldig fristende
å bikke under den grensa når jeg er såpass nære. Samtidig krever det en del trening (-:. Er 32år, men håper
at det fortsatt er godt med forbedringspotensialet alderen tatt i betraktning.

Vet ikke om jeg skal ta av så mange kilo, men ser det generelle poenget med å gjøre det. Veier 65kg og er 1.80cm høy
pr. i dag. Litt styrketrening er nok ikke dumt - ser også at en del andre tar en økt sirkeltrening e.l i uka.

Noen andre som har klart å prikke inn halvmaraton på ca. 1.20 som har noen treningstips?

Brukeravatar
Pluto
Innlegg: 155
Registrert: 18 jan 2010 18:38

Re: Treningsforslag?

Legg innav Pluto » 28 sep 2010 12:57

Jeg bikket 1.20 i fjor i oktober, da kom jeg innpå 1.18.53. Fra september hadde jeg 1.20.52 som best. Og så avsluttet jeg året i fjor med 1.16.19 på halvmara i desember.

Jeg løp mitt første halvmaraton i januar 2009 på 1.33.30. Så jeg brukte vel 10måneder på å bikke 1.20 grensen.

Hvordan jeg klarte det? Trene mye. Og mye intervall og hardtrening. Vet ikke om jeg vil anbefalle den måten jeg trente på til noen. Da løp jeg bare på gøy og var ikke med i noe klubb. Jeg kunne finne på å ofte ha intervall to dager på rad og så suplere på med annen hardtrening, slik at det ble mange dager med tøff trening. Det gidde vertfall resultater på kort sikt.

I dag(21måneder etter mitt første halvmaraton) har jeg 1.13.52 på halvmaraton, satt den tiden i Oslo i helgen.

Mitt tips til deg er å øke treningsmengden med en eller to dager i uken. Bare å tilpasse seg omgivelsene. Og så gjerne bruke prinsippet "rolig-hardt-rolig-rolig-hardt" på en uke du har fem økter.

Ikke slank vekk noen flere kilo, du veier jo bare 65kg, og å bli enda lettere tror jeg ikke er lurt.

Lykke til - du bikker 1.20 lett!

orjanhansen78
Innlegg: 3
Registrert: 27 sep 2010 18:28

Re: Treningsforslag?

Legg innav orjanhansen78 » 29 sep 2010 10:49

Imponerende tider du har å vise til, og imponerende fremgang på så kort tid!
Skjønner at det kreves mer trening enn tre dager i uka, for å komme under 1.20..

Takk for gode råd forøvrig. Har også et par oppfølgingsspørmål til deg. Ca. hvordan opplegg vil du anbefale
å kjøre hvis jeg skal satse på å trene fire ganger i uka fast? Ville du f.eks kjørt langkjøring, 2xintervall og en
mellomdistanse? Regner med at du mener jeg kan kjøre på med høy intensitet siden det ikke er sankk om mer enn
fire økter pr. uke?

Grattis med plasseringa i Oslo Maraton!


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester