Problemer med pulsmåling på Garmin 310 XT

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Oysil

Problemer med pulsmåling på Garmin 310 XT

Legg innav Oysil » 02 okt 2010 19:45

Jeg fikk tak i denne klokka for en måned siden. De to - 3 første turene virket den ok. Veldig fornøyd med måten den presenterer løypa jeg har løpt og alle mulighetene for datapresentasjon på skjermen. MEn så begynte det å komme "spiker" på pulsmålingene. Dette skjer som regel etter ca 30 minutter når jeg er blitt gjennomsvett. Ta f.eks ei rolig langøkt på tredemølle som jeg gjorde i dag : lå jevnt på ca 120 i puls, så hopper den opp i 140 - 160, ned igjen, tok av beltet og tørket av svette på det og meg selv, da var det normalt i noen minutter før det var på'n igjen. Forferdelig irriterende! Noen som har tilvarende opplevelser med denne klokka? :cry:

Brukeravatar
joggern
Sted: Bergen

Re: Problemer med pulsmåling på Garmin 310 XT

Legg innav joggern » 02 okt 2010 20:24

Har du husket å fukte under sensorene som ligger inn til kroppen.
Vet ikke om det er det som er årsaken, men jeg får mye høyere puls de gangene jeg har glemt å fukte under belte. Men det var litt rart at det går 30 mitutter før problemet dukker opp.
mvh Joggern

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 02 okt 2010 22:03

Mange som har problemer med hrm02 beltet til garmin.

Her er noen som har:
https://forums.garmin.com/showthread.ph ... ght=spikes

På en så ny klokke hadde jeg klaget umiddelbart.

Mvh
Knut

Oysil

Legg innav Oysil » 02 okt 2010 22:42

Ja, jeg har fuktet elektrodene. Pulsmålingene virker jo å være veldig pålitelige den første halvtimen, men så skjærer det seg. Ser på Garmin forum at det er mange som trøbles med dette. Også de som har fått nye pulsbelter. Noen har sogar begynt å bruke et polarbelte med Garmins midtstykke. Får vel høre med leverandøren hvqa jeg bør gjøre. Det er lite tilfredstillende slik det fungerer nå.

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 03 okt 2010 08:14

Jeg var en av de som som forsøkte polar sitt belte.
Hadde samme problemene.
Det ser ut til at det er selve hrm02 dingsen som feiler.

Oysil

Legg innav Oysil » 03 okt 2010 22:15

Idag prøvde jeg noe som en fyr anbefalte på Garmin forumet. Jeg dumpa memoryen på klokka før treninga. Gjorde ellers det meste likt bortsett fra to ting : Jeg hadde ei 1 times spinningøkt istedenfor løping, og jeg brukte ei bomull t-skjorte istedenfor ei teknisk skjorte. Absolutt ingen uregelmessigheter med pulsmålingen i dag! Kan vel kanskje være tilfeldig; slik en sitter på sykkelen klistrer jo ikke den våte skjorta seg inn til kroppen på samme måte som når jeg løper. Får da ikke så lett "overledning" mellom elektrodene?
Han på Garmin forumet fikk ingen støtte for sin teori om at pulsmålingene skulle fungere bedre med tom memory. Vi får se. Neste løpeøkt blir interessant.

Brukeravatar
knut

Legg innav knut » 04 okt 2010 00:36

Ta av pulsmåleren og hiv beltet i vaskemaskinen på 40 grader. Jeg har ikke Garmin selv, men Polars belte. Hvis dette beltet ikke har vært vasket på en stund lagrer det seg salter i sensorene i beltet. Salt leder strøm og fører da til feil avlesning.

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 04 okt 2010 17:31

hmm
Tom memory teorien har jeg ikke knusetroen på.

Har selv "automatisk sletting" av økter på klokken etter overføring påslått i garmin ant agent.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 04 okt 2010 21:02

Pulsbeltet på 310 er jo ikke som på 305. På 305 kunne man bare skru opp der batteriet befinner seg med en mynt. På 310 er der fire små skruer, og jeg frykter at der er en pakning under lokket som kan gå i stykker ved åpning.

Er der noen som har byttet batteri? eller må beltet sendes til Belanor for å få det byttet?
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Oysil

Legg innav Oysil » 06 okt 2010 00:52

Tom memory teorien fikk seg et skudd for baugen i dag. Under ei intervalløkt på tredemølla var plusmålinga helt fin til ca 35 minutter var unnagjort. Begynte så å få noen spiker, ikke så høye, kun 10 - 15 slag for mye, opp, så rett ned igjen til det det skulle være. De siste 10 minutta da jeg jogga rolig ned var det også spiky. Får vel ta turen til Lefdal og klage. Batteribytte på HRM enheten har ikke vært aktuellt for meg enda, men jeg liker å skru, så det blir vel til å prøve selv når den tid kommer. Må være veldig forsiktig med gummipakningen selvsagt. Vet ikke om det er noen garantimessige begrensninger i forhold til å bytte batteri selv.

Gå tilbake til «Trening»