Intervall trening for 10km

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Løp4Livet
InnleggCOLON 82
RegistrertCOLON 01 Aug 2010 23:57

Intervall trening for 10km

Innlegg Løp4Livet » 13 Okt 2010 21:50

Jeg lurer på hvilke intervall trening som er den beste for 10km løp.
Slik som dette ser en treningsuke ut for meg nå:
Mandag: 15km på tredemølle, sone 1
Tirsdag: 17km på tredemølle, sone 1
Onsdag: Progressiv økt på ca.40-45.min i sone 3
Torsdag: 14km på tredemølle, sone 1
Fredag: 20-22 langtur på asfalt, sone 1
Lørdag: 2-3 timers fjelltur, variert puls
Søndag: Styrketrening

Håper noen har gode råd å komme med.

På forhånd takk

P.S Ligger idag på 36:30 på 10km

vanbasten
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 08 Okt 2010 20:22

Re: Intervall trening for 10km

Innlegg vanbasten » 14 Okt 2010 10:22

36:30 er jo en meget sterk tid som kan tyde på at du ikke trenger mine råd, men jeg kan prøve likevel.

Hvis du vil bli bedre på 10 km foreslår jeg at du løper 10 km på trening.
Bytt ut minst en av langturene i sone 1 med en 10 km i tilnærmet konkurransefart.

Jeg driver lite med intervalltrening, men når jeg gjør det så kjører jeg 6x1000m
og synes det er en god økt.
Målsetning: 10 000m 35, Halvmarathon 1:20

Brukerens avatar
sodalo
InnleggCOLON 394
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 18:19
BostedCOLON Kyrksæterøra

Re: Intervall trening for 10km

Innlegg sodalo » 14 Okt 2010 12:38

Ingenting å si på treningsviljen her i hvert fall! :) Bra mengde. Tror det vil fungere fint som grunnperiodetrening for en allround langdistanseløper (10k, halvmaraton, helmaraton)

Jeg er slettes ingen ekspert jeg heller, men tror 10k-løpere generelt løper litt kortere langturer enn det du gjør, og kjører litt hyppigere og varierte kvalitetsøkter. Det handler om å forbedre utholdenheten i høy terskelsone samt forbedre løpsøkonomi som gjør at man kan holde høyere fart før melkesyra kommer. Det er ikke så farlig hvordan man varierer, men man bør ha en viss mengde i terskelfart og en viss andel fartsøkter. Jeg ville ikke kjørt rene fartsøkter nå, men heller ta inn noen stigningsløp på hver trening. Når det derimot nærmer seg sesong så bør man prioritere kortintervaller. Dette virker formutløsende, og det gir god selvtillit å løpe fortere enn konkurransefart.

Brukerens avatar
Odin
InnleggCOLON 90
RegistrertCOLON 27 Feb 2010 20:03

Re: Intervall trening for 10km

Innlegg Odin » 18 Okt 2010 13:28

Enig med Sodalo. Skal du bli rask på 10 km må du ha en del fartstrening i beina. Så mye trening i sone 1 tror jeg vil gjør beina litt daffe. Har selv i vår hatt bra effekt en kombinasjon av en del kortintervall (eks 15-20 x 400, 30 x 200-300) og progressive langkjøringer som avsluttes nær maks. Kortintervallene kjøres ganske kontrollert, du kan kjøre på med litt syre på de siste dragene. Her er meningen at du skal bli komfortabel på en høyere fart enn det du er vant til, ettersom du bli raskere må selvfølgelig senke rundetidene.
En annen type økt som er fin for løpsstyrke er 1-3 min lange intervaller, hvorav ca første 3/4-del foregår i bakke med fartsøkning på en flate på slutten. Fin for trening mot løp som foregår i noe kupert terreng.
Som Sodalo sier er det nok smart å vente med for mange slike kortintervalløkter før konkurransesesongen slår inn , men iblant er det fint synes jeg med litt variasjon i treningen. Er nok smart også å variere treningen litt i løpet av vinteren. Noen hviledager i blant er nok smart også, har i alle fungert veldig bra for meg. Både for lysten til å trene og det å holde seg skadefri :o
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

vanbasten
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 08 Okt 2010 20:22

Re: Intervall trening for 10km

Innlegg vanbasten » 19 Okt 2010 07:58

Det var mange gode råd her, kan bli en bra tråd.

En av grunnene til at jeg liker å løpe 10k ganske ofte i treningen er at det da er veldig lett å måle framgang. Det gir motivasjon å se at man sakte men sikkert blir bedre.
Det er ikke så lett å vite hvor stor framgang man har hatt på 10k ved å se på tidene på en intervalløkt eller på hvordan man følte seg på en rolig langkjøring.

Ellers er jeg en tilhenger av det Odin sier om hviledager. Hvis man er sliten og kjenner noen småskader er det best å droppe treningen i dag og heller få til en skikkelig kvalitetsøkt i morgen.

Jeg lurer også på hvordan dere gjennomfører progressive langkjøringer. Hvor fort løper dere fra start og når øker dere farten. Jeg har kjørt mange økter på mølla hvor jeg starter i 4:00 tempo for så
å øke til 3:45 halvveis. Siste km løper jeg så fort jeg klarer.

ps: i dag er PB 37:10
Målsetning: 10 000m 35, Halvmarathon 1:20

Spurt
InnleggCOLON 8
RegistrertCOLON 11 Mai 2017 10:25

Re: Intervall trening for 10km

Innlegg Spurt » 11 Nov 2017 20:51



Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 4 og 0 gjester