Et par spørsmål ang. utholdenhet

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
tutla

Et par spørsmål ang. utholdenhet

Legg innav tutla » 23 okt 2010 11:18

Heia.
Jeg driver fortiden et prosjekt for å øke utholdenheten min, og det er et par ting jeg lurer på:
Det går fint å løpe i ett over en time, men det går ikke fint å løpe rolige lankjøringer i sone 1- da må jeg over i gange. Altså; jeg har fått opp farten og jeg kan holde på lenger, men arbeidspulsen har ikke gått særlig ned.

Noen som kan forklare meg hvorfor? Hva kan jeg gjøre for å bedre sistnevnte?

Takk for svar!

Brukeravatar
Odin

Re: Et par spørsmål ang. utholdenhet

Legg innav Odin » 23 okt 2010 12:20

Det å trene opp kroppen er en langsiktig prosess. Ligger lite i sone 1 selv på langturer - om jeg prøver det må jeg ofte sette ned tempoet mye i kupert terreng. Jeg tror selv at det ikke er krise å ligge i nedre del sone 2 på langturer. Dette må du kjenne på selv fra dag til dag. Du må se på den totale belastningen du får gjennom en treningsperiode. Eks. kjører du mye intervaller og trening på høy intensitet må du arbeide litt hardere for at de rolige øktene ligger på en lav intensitet.
Nå som du kan kjøre over én time med kontinuerlig løping kan du variere øktene litt. Kjør f.eks 15-20 min av økten litt hardere iblant og heller roligere resten av økten osv. Kjenn på hva du har overskudd og lyst til å gjøre :) Du vil nok se at formen øker litt hele tiden - og med det farten du kan holde på sone 1-trening. Lykke til videre :mrgreen:
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

Authon

Legg innav Authon » 23 okt 2010 12:35

Skjønner ikke helt hva du mener.Du klarer å løpe over 1time,men da er pulsen over Sone 1? er det du mener?

Hvorfor er du så opptatt av sone1 osv? glem sonene å løp som du føler for.Løper du 1time og pulsen ligger i sone 2 og kansje sone 3 i bakkene så er jo ingen ting bedre en det.Du vil jo merke framgang etterhvert da.Legg inn "drag" underveis f.eks du kommer til en lang bakke så kan du prøve å øke farten og kjøre på til toppen.Slike drag er mere motiverende også.
Og ønsker du å forbedre kondisjonen din så legg inn en intervall i uka også..Der du kjører drag som feks.5*2 min,4*4min,10*1 min osv osv.Viktigste med intervall at hjertet får prøvd seg noen minutter i sone 4...dvs ca.87-95 % av maks puls..Så etterhvert vil du også merke at langkjøringene din går med lavere puls.

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 24 okt 2010 09:52

Kansje dine rolige langturer er så lange at du klarer å tappe kalorilageret ditt.

Prøv å ha med litt påfyll neste gang du skal på langkjøring ?

tutla

Legg innav tutla » 24 okt 2010 10:19

Takk for svar dere. :)

Authon: Ser at jeg kan ha formulert meg litt kronglete, ja. Når jeg løper i over en time ligger jeg i gjennomsnitt på ca. 90% av makspuls, noe jeg finner fascinerende høyt, men når jeg har rolige langkjøringer må jeg ned i gange for å ha lav nok puls til å kunne kalle det en rolig langkjøring. Og det jeg lurer på da er hvorfor jeg klarer å løpe over en time, noe som er mye lenger enn jeg klarte i begynnelsen av dette prosjektet mitt, men jeg har ikke klart å få arbeidspulsen noe særlig ned? (klarte jeg å formulere meg litt bedre nå? :) )

Jeg prøver å gjøre treningen min så lystbetont som mulig, det er det som gir meg så enorm glede ved å løpe. Har jeg lyst til å løpe lenge og litt hardt gjør jeg det, og har jeg lyst på en intervalløkt, gjør jeg det. Jeg har prøvd å lese meg litt opp om utholdenhetstrening, og det kan være at jeg har blitt litt for mye indoktrinert med hvor viktig disse såkalte sone 1 øktene er, at det er de som virkelig gir en en god treningsplattform. En plattform jeg aldri i mitt 27årige liv har vært på..

Plagen: Jeg har i det siste lurt på om jeg ihvertfall skal begynne å ta med meg et drikkebelte på turene mine. Kanskje jeg skal ha med litt mørk sjokolade eller liknende også. Takk for tips! :)

Authon

Legg innav Authon » 24 okt 2010 13:03

At du ligger på 90 % er jo veldig høyt viss det stemmer.Og skyldes nok at du er litt for dårlig trent akurat nå.Kan ikke kommer på noen annen grunn,kan jo være at du løper litt tungt også.Og skal du ned i puls så må du rett og slett ned med farta,dvs gange..Men tror ikke du skal bekymre deg så mye over det.Du vil jo komme bedre i form etterhvert.Og øsnker du langtur i sone 1 så kan du jo bare ta en rask gåtur med innslag av løping i lett tereng.

Så fortsett med løpingen,varier intensitet og bevegelseformer så kommer nok en dag at du kan løpe rolig med puls på 70 % av maks.

Brukeravatar
bettygodiva
Sted: haugesund
Kontakt:

Legg innav bettygodiva » 24 okt 2010 21:22

å løpe en time med 90% av makspuls høres jo litt rart ut..jeg tror jeg ville tatt en maxpuls-test hadde jeg vært deg...
hvis jeg ikke leste feil så skrtev du at du lett løp i en time..men å løpe med 90% er ikke lett.. det er det jeg har på intervalls-dragene mine :o

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 24 okt 2010 21:41

Hva er dette med at det er rart å klare 90% puls i en time ?

Det er vel en slags tommelfinger regel som sier at den anaroebe terskelen er så høy puls du klarer betjene i en time.
Og det er vanligvis 90-94% så vidt meg bekjent ?

Så det hun/han klarer er helt i tråd med det som er vanlig.

Rett meg viss jeg er på trynet nå.

Brukeravatar
marito
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Legg innav marito » 24 okt 2010 23:02

Jeg lurer også på dette med pulsen din? Hvordan vet du hva makspuls er? bruker du 220 - alder stemmer det neppe. Da skulle min vært 177, men den er ca 195. Det er litt forskjell når man skal regne ut sonene:)

Skulle pulsen være riktig går det fint å ligge på 90% en time..Jeg lå på 89% på hytteplanmila og det varte omtrent en time og jeg hadde nok kunne presset meg enda litt mer der. (jeg begynte å løpe i april og er verken raske eller supersprek)

Men kanskje du skal være litt mindre opptatt av puls og soner..tren i vei og lytt til kroppen. er den veldig sliten eller har vondt en dag så vent en dag med neste tur. Varier mellom rolige turer og turer med litt fartslek..kjenn på hva du har lyst til underveis...så vil du nok få fremgang ..pulsmåling kan mange ganger være mer hemmende enn fremmende tror jeg:) Rolig løping er det når du klarer å føre samtaler underveis..middels er når du kan snakke i korte setninger..hard trening..da klarer du knapt å komme med enstavelsesord:)

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 25 okt 2010 08:02

Prøv en gang å løpe sammen med en mer erfaren løper. Ofte kan løpere med mer erfaring variere mer i tempo. La den person vise deg hvor sakte det går an å løpe.
Hos meg tok det også lang tid før jeg fikk med meg at det fantes forskjellige soner. Men du gjør noe riktig hvis du allerede klarer å holde 90% av makspuls i en times tid. Da er du klar for å melde deg på et 10km løp.

Gå tilbake til «Trening»