halvmaraton og trening fremover

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Ildtopp
Innlegg: 1
Registrert: 29 okt 2010 14:48

halvmaraton og trening fremover

Legg innav Ildtopp » 29 okt 2010 15:11

Hmm... hvor starter jeg?

Jeg er 28 år gammel tre barnsmamma, sliter mye med uinveisinfeksjon som altfor ofte setter seg i nyrebekkenet mitt.
Jeg har prøvd det meste, men har nå begynt å trene i håp om at det kanskje kan gi meg noe. Og det gjør det, jeg har mer energi og takler vondten helt annerledes. I tillegg mente en doktor at jeg burde kutte ut karbohydrater, og det har jeg gjort. I hvertfall nesten.

Jeg trener mellom fire til sju økter i uka, og løper alt fra 6 km til 1,2 mil hver gang. Alt er avhenig av formen.

Jeg meldte meg på halvmaraton i Oslo i september i går, spennende og skummelt på en gang. Det jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram i trening fremover? HVordan trener jeg meg opp til å orke 2,1 mil? Målet er forøvrig å komme meg under 2 timer. *iiik*

Dere prater om forskjellige soner? Hva er det? Og jeg ser jeg kanskje bør investere i en pulsklokke...

hoho, dette blir spennende!!

Tarzan
Innlegg: 485
Registrert: 20 jan 2010 10:06
Sted: Marker

Re: halvmaraton og trening fremover

Legg innav Tarzan » 30 okt 2010 13:11

Om du skal trene på lavkarbo, trenger du god mat. Og da vil jeg anbefale deg å kikke på denne siden: [url]lenabeatrice.net[/url] Selv kan jeg bemerke at å trene på lavkarbo, for min del er langt bedre enn å bruke karbohydrater. Under trening - litt vann. Etter trening, litt fisk og hollandaisesaus, eller om en har dårlig tid, en makrell i tomat. Poenget mitt - på lavkarbo fyller du på med fett og protein etter trening, ikke karbohydrater.
Ellers vil jeg råde deg til å trene mye intervalltrening, både 200 meters og opp til 3 km langintervall. 1-2 økter med en 60-90 minutters rolig tur er heller ikke å forakte. Jeg vil råde deg til å la være å kjøpe pulsklokke. Ikke minst fordi pulsen forandrer seg oftest mye på lavkarbo, om du er på ketogen kost, som jeg antar du er på grunn av infeksjonsfaren.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: halvmaraton og trening fremover

Legg innav trygvan » 31 okt 2010 10:43

Godt valg å begynne med løping!

Du trener jo en hel del allerede. Tydelig at du har funnet en motivasjon for trening og det er bra. Du må passe på at du ikke overbelaster ledd, sener og muskler så du blir skadet. Kroppen trenger tid til å venne seg til nye aktiviteter. For mange går det helt fint å bare pøse på, men andre er avhengig av en gradvis progresjon. Det får du finne ut av etterhvert.

Når det gjelder å klare halvmaraton om mer enn et halvår, så er jeg sikker på at du får det til. Spørsmålet er vel om du vil sette en tidsmålsetting og jobbe målrettet for å klare den, eller om du bare ønsker å gjennomføre. Å gjennomføre en halvmaraton kunne du trolig klare i løpet av kort tid, så mye som du trener. Hvis du har som målsetting å løpe fortest mulig, så er det vanlig å anbefale at en varierer måten en trener på. Og det er her "sonene" kommer inn. Det sonesystemet vi vanligvis snakker om er Olympiatoppens intensitetssoner, som er en femdelt skala for hvor hard treningen er i forhold til en prosentverdi av makspuls. Poenget med sonesystemet er å styre intensiteten, vi tror at det er lurt å av og til løpe saktere for å kunne løpe raskere siden. Om du ønsker å løpe raskest mulig er det trolig lurt å ikke løpe hardt mer enn en gang hver 2-3 dag. De øvrige dagene bør gå rolig. Søndagen kan godt være en litt lengre tur (15km eller mer), men da rolig.

Du er ikke nødt til å bruke pulsklokke for å styre intensiteten, du kan ta det på hvordan det føles. Hvis du skal løpe rolig, så må du kjenne at det føles rolig. En indikator på at det går rolig er at du skal være i stand til å snakke sammenhengende setninger. Hvis du vil lese litt mer, kan du jo se denne:
http://dev.trening.no/4046.o2
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

kimare
Innlegg: 23
Registrert: 16 feb 2010 00:16

Re: halvmaraton og trening fremover

Legg innav kimare » 03 nov 2010 13:57

Ildtopp skrev:Jeg meldte meg på halvmaraton i Oslo i september i går, spennende og skummelt på en gang. Det jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram i trening fremover? HVordan trener jeg meg opp til å orke 2,1 mil? Målet er forøvrig å komme meg under 2 timer. *iiik*


Jeg er i litt samme båt som deg, riktignok trener du mer, jeg løper også fra 6 til 13 km pr tur. Jeg vurderer å melde meg på Haugesund Halvmaraton til våren, slik at jeg har dårligere tid enn deg.

Har du sett på treningsprogrammene på Löplabbet? De har bl.a. et som heter fra null til maraton på ett år.

Du finner informasjon om bruk av pulsklokke på Löplabbet også.

Linda
Innlegg: 304
Registrert: 19 jan 2010 08:48
Sted: Røyken kommune

Re: halvmaraton og trening fremover

Legg innav Linda » 04 nov 2010 10:33

Det er ingen problem å trene seg opp til halvmaraton på et halv år. Husk at du bør ha en skikkelig langtur per uke/annenhver uke i de siste månedene før HM. For min første HM trente jeg mange rolige turer fra 2 - 2:30 time. Denne HM føltes relativt lett og jeg var litt stiv i bare 1 dag etterpå. Et par år senere hadde jeg mye kortere langturer, 1:30 - 1:45 timer. Denne HM var en mye tyngre opplevelse for beina. Jeg hadde ingen problem med å gjennomføre, men etterpå var jeg meget stiv i beina i hele 3 dager. Slik var det ikke ved første HM. Også etter helmaraton følte jeg meg bedre pga lengre langturer.

PS: jeg pleier å ta med flytende karbohydrater (saft eller sportsdrikk) på treningsturer som varer lengre enn 2 timer. Tar også mye sportsdrikk under selve halvmaraton. Jeg fungerer ikke like godt uten.

Brukeravatar
Pluto
Innlegg: 155
Registrert: 18 jan 2010 18:38

Re: halvmaraton og trening fremover

Legg innav Pluto » 04 nov 2010 10:52

Du trenger ikke mange langturer for å kunne gjennomføre halvmaraton. Tren gjerne like lenge som du har tenkt å bruke på distansen, eller løp et halvmaraton rolig og kontrollert som trening(bruk dette som langturer) Alle kan gjennomføre et halvmaraton, det er ikke noe problem, nesten uansett hvilket treningsgrunnlag du har.

Husk at om skal gjøre et godt løp må du tåle å ha det litt vondt i beina/kroppen dagene etter løpet. Det skal koste å ta seg ut. Selv om jeg løper 100-160km pr uke, så merker jeg godt et halvmaraton i kroppen dagen(ene) etterpå. Tror de fleste gjør det om du ligger og banker på høy puls hele veien.

nano
Innlegg: 105
Registrert: 08 apr 2010 09:39

Re: halvmaraton og trening fremover

Legg innav nano » 04 nov 2010 20:53

Jeg skal prøve meg på halvmaraton 8. januar. Bør jeg da prioritere langturer, eller skal jeg fortsette med litt intervaller? I går hadde jeg en tur på 16 km, og det er det lengste jeg har løpt hittil. Har heller ikke noe tidsmål på halvmaratonet - målet er egentlig bare å fullføre uten gåpauser.

Har pdd 4 løpeøkter i uka; 1 langtur, 1 intervall, 1 kortere tempoøkt og siste økten varierer mellom 1 times rolig tur eller en intervallignende økt...

Johnny Puma
Innlegg: 301
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: halvmaraton og trening fremover

Legg innav Johnny Puma » 08 nov 2010 14:46

Ildtopp skrev:Hmm... hvor starter jeg?
Jeg har prøvd det meste, men har nå begynt å trene i håp om at det kanskje kan gi meg noe. Og det gjør det, jeg har mer energi og takler vondten helt annerledes. I tillegg mente en doktor at jeg burde kutte ut karbohydrater, og det har jeg gjort. I hvertfall nesten.

Jeg trener mellom fire til sju økter i uka, og løper alt fra 6 km til 1,2 mil hver gang. Alt er avhenig av formen.


Du bør ikke kutte ut karbohydrater når du trener så mye som du gjør.

Poenget med karbohydrater er at de gir rask energi som kroppen tar fra noe som kalles glykogenlagrene. Jo mer du trener, jo mer rask energi trenger du. F.eks. anbefaler olympiatopen at 50% av energien kommer fra karbohydrater.

I forhold til slanking kan det være lurt å kutte ut karbohydrater en periode. Dette skyldes at karbohydrater som inntas samtidig som glykogenlagrene er fulle (les: du ligger på sofaen og spiser store mengder sjokolade) omdannes til fett i kroppen. Når du trener ofte og tærer jevnt på glykogenlagrene er ikke karbohydrater noe problem.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester