Når bør jeg nå målet mitt?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
artvandelay

Når bør jeg nå målet mitt?

Legg innav artvandelay » 05 des 2010 23:52

Hei!

Begynte å trene ordentlig i våres, hvor jeg vekslet på rolige langturer og fartslek. Siden jeg ikke tåler å løpe ute i kulda har det blitt mest intervalltrening på mølla i vinter, noe som sliter litt på motivasjonen. Men jeg har klart å få til i alle fall tre økter i uken, noe jeg er godt fornøyd med. Da gjør jeg stort sett 4x4 intervaller, men veksler litt på det. Blir for kjedelig med lange turer på mølla, derfor alle intervallene.

Har satt meg som første mål å løpe 5k på 20 minutter. Tok i dag en liten "test", og jeg klarte å løpe 15 minutter i 15 km/t, før jeg måtte roe ned litt. Når bør jeg sikte meg inn på å nå målet, og høres det realistisk ut? Flytter snart til varmere strøk, og da kan jeg endelig få litt frisk luft under vingene:) Som jeg gleder meg!

Ron

Re: Når bør jeg nå målet mitt?

Legg innav Ron » 06 des 2010 11:32

Hvis du klarte 15 km/t i 15 minutter på mølle, tror jeg du har målet innenfor rekkevidde.
Det blir noe annet når man løper konkurranse og man klarer som regel å prestere bedre.

Brukeravatar
knut

Legg innav knut » 06 des 2010 13:37

I følge det du skriver så løper du 3750 meter på 15 minutter hvis du holder en fart 15 km/t.
Hvis du legger på 5-10 prosent i uka på avstanden og holder samme hastighet, har du muligens nådd målet ditt innen en 4-6 uker.
(Selv løper jeg halvhardt i 10 km/t og legger på 10% i uka på avstanden uten problemer, vet ikke hvordan dette er på høyere hastigheter).

Se Runekm's fartskalkulator:
http://runekm.com/speed-calc/#0,0

Sjekk også ut LungPlus for trening i kulda:
http://www.lightbird.no/products/l_cate ... ryKey=5609

artvandelay

Legg innav artvandelay » 06 des 2010 16:24

Takk for gode svar. Det er kanskje en plan å gjøre en slik test i uken i tillegg til intervallene? Så det blir 2 økter 4x4, pluss et løp i 15 km/t med litt økning i distanse hver uke? Det som har funket bra med all intervalltreningen er at jeg generelt føler meg "friskere" enn før. Har lyst til å hoppe og sprette rundt så fort jeg får på meg joggeskoene - det kjennes som at spenst og hurtighet har tatt seg opp. Og så er det utrolig deilig å ikke ha føling med noe belastningsskader i det hele tatt. Så det er ikke bare kjipt med mølle, altså:)

Lungplus så forøvrig temmelig genial ut, den er ikke fryktelig ubehagelig da? Sliter med en astma som gjerne gjør seg gjeldende når jeg utfordrer skjebnen med fysisk aktivitet i minusgrader...

Brukeravatar
Odin

Legg innav Odin » 06 des 2010 19:39

Husk at det er annerledes å løpe 5 km på mølle og ute. Tror nok det er enklere å løpe raskt på mølle, er i alle fall min mening. Men at du vil nå målet ute og inne før eller senere er sikkert :)
Tror nok du med hell kan variere ukene noe mer. Lett å bli noe treig av mye 4x4 og en kort tempoøkt i uka. F.eks kjør noen lengre drag, eks 4-5x8 min, 4-6x6 min osv, kjør rett rundt terskel. Liker selv å avslutte disse øktene med noen kortere drag (30-90 sek) på en høyere hastighet for å få litt fart i beina. Øker du makshastigheten din vil du løpe på en lavere prosent av din makshastighet under løp og tester 8-) En annen god økt synes jeg er f.eks 10 x 2 min eller noen i den duren. Du arbeider hardt på en ganske høy hastighet og intensitet. Fint å venne kroppen til å ha det vondt iblant ;)
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

artvandelay

Legg innav artvandelay » 06 des 2010 21:53

Høres smart ut å variere litt! Angående treghet: Forrige uke kjørte jeg 4x4 minutter på 16 km/t, og må vel innrømme at det ikke kjennes spesielt treigt for meg, hehe. Er i alle fall en god del høyere tempo en hva denna kroppen har måtte ta stilling til tidligere i sin 24 år gamle eksistens!

Interessant det du sier om å løpe på mølle, og jeg er enig i at det kan være enklere å holde tempo oppe ( har jo ikke noe valg med mindre man trykker på knappen:) På den annen side synes jeg det er litt enklere å pushe meg selv ute i friluft, særlig på løpebane når jeg har stoppeklokke og rundetider å forholde meg til. Er liksom noe annet når man fysisk flytter på seg (høres nok dumt ut, men det føles slik!).

Brukeravatar
Odin

Legg innav Odin » 07 des 2010 11:38

artvandelay skrev:Angående treghet: Forrige uke kjørte jeg 4x4 minutter på 16 km/t, og må vel innrømme at det ikke kjennes spesielt treigt for meg, hehe. Er i alle fall en god del høyere tempo en hva denna kroppen har måtte ta stilling til tidligere i sin 24 år gamle eksistens!

Dette er absolutt en habil fart det altså, men av egenerfaring så synes jeg beina kan bli litt tunge etter mye 4 x 4. Kjørte veldig mye 4 x 4 i halvannet år, helst i oppoverbakke. Slet etter hvert med fartsøkninger, så jeg har tro på innslag av kortere drag i treningen innimellom. Dette hjelper jo på farten og motivasjonen synes jeg :)
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

Gå tilbake til «Trening»