Hvordan ikke skremme folk?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Linda
Sted: Røyken kommune

Hvordan ikke skremme folk?

Legg innav Linda » 07 feb 2010 15:38

Jeg løper om vinteren ofte på gang- og sykkelsti, der det også går fotgjengere. Når de tar hele bredden på veien, roper jeg unnskyld, og da flytter de seg. Men når jeg kommer bakfra mot noen som går på høyre siden, sier jeg ingenting og bare løper forbi. Jeg ser ofte at folk blir litt skremt like før jeg passerer, når de hører føttene mine og pusten min. I USA sier de ofte "to your left", men jeg tror ikke vi sier noen lignende på Norsk. Hva gjør dere i slike tilfeller? Siden jeg løper med musikk, har jeg også en tendens til å prate veldig høyt når jeg sier noe. Men hva skal jeg si til dem? Bare gjøre som om jeg hoster? Noen forslag?

Linda

Brukeravatar
peera
Sted: Kongsberg

Re: Hvordan ikke skremme folk?

Legg innav peera » 07 feb 2010 17:23

Jeg bruker stort sett samme variant som deg. Når de går flere i bredden fungerer det som oftest greit med "unnskyld, kan jeg få slippe forbi". Jeg pleier heller ikke å si i fra hvis det bare går en enkelt person som jeg skal forbi. Opplever vel at det egentlig går greit. Har ikke skremt så veldig mange personer tror jeg.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 07 feb 2010 17:36

Kjører "subbe" trikset jeg.

Kjørte det flere ganger i dag. Jeg kommer bakfra foreks tre i bredden, når jeg begynner å nærme meg løfter jeg nesten ikke beina - jeg subber de i asfalten slik at jeg lager høy subbelyd slik at de hører at noen kommer bak - da flytter de seg automatisk.

Løper også med musikk og sier aldri noe, kjører bare subbetrikset :)

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 07 feb 2010 21:29

Hvis ikke jeg bir hørt a jeg kommer, så klapper jeg i hendene på et "ikke nervende sett" og takker for at de går til sides.
Klaffer bra.
Turbo

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 07 feb 2010 23:34

fotgjengere er fryktelige mennesker.

spesielt folk med barnevogn, der står det tydeligvis i manualen at man skal gå så mange som mulig i bredden samt uforutsigbart sikke og sakke.

folk med dyr er forresten enda verre. NEI, gamle damen, jeg vil ikke at hunden din skal løpe på meg, takk. overholder man virkelig båndtvangen når båndet er så langt og slakt at eieren ikke er i nærheten av å kontrollere svinet (snakker fortsatt om hunden). ikke det at de som regel faktisk virker interessert i å ta hensyn til andre mennesker. de fleste hunder lukter vondt også. Dyr er ut, ute eller inne.

min fotgjengertaktikk er å prøve å lese hindringen og øke farten om det er nødvendig. Jeg er heller ikke ukjent med å styre ut i hovedveien. Men så forsøker jeg også å unngå hotspots for fotgjengere så langt det er mulig.

Brukeravatar
Kjetil

Legg innav Kjetil » 08 feb 2010 12:50

Når det gjelder folk med hund som kommer i motsatt retning av meg, skulle jeg iallefall ønske meg at desom de ikke klarer å få hunden til å gå på samme side av veien som dem selv, så var de iallefall høflige nok til selv å bytte side. Noen lar hunden tusle på venstre side mens de selv tusler på høyre side. Det gjør at jeg enten må stoppe eller hoppe over båndet deres.

Du blir kanskje ikke så godt likt om du skriker "LØYPE!", med et volum som passer til musikken i ørene dine?
(LØYPE passer kanskje best å til folk du kjenner, eller i situasjoner hvor du vill unngå en kollisjon.)

Vi skal forresten være glade over alle forgjengeren.
Jo fler jo bedre.
Det er finfin trening mot litt større løp, hvor man må løpe sikksakk for a komme frem.
Katso! Sielläkin on juoksija....
Meitä on monta!

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 08 feb 2010 14:09

Jeg lurer meg lydløst innpå bakfra, før jeg brått bykser forbi og roper: Du vart skræmt ja!
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 08 feb 2010 14:46

Korak skrev:Jeg lurer meg lydløst innpå bakfra, før jeg brått bykser forbi og roper: Du vart skræmt ja!

Hmm, så du lister deg på tå rundt om i Bergen og roper ut trønderske fraser? Ikke rart folk blir skremt :lol:

zimmy

Legg innav zimmy » 08 feb 2010 15:03

En av bonusene med å løpe på forfot eller aller helst barføtt er at du er tilnærmet lydløs. En kveld jeg løp ladestien (i feelmax sko) med hodelykt passerte jeg en rev som tydeligvis ikke helt forsto hva som passerte på 1.5 meters hold... :-)

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 08 feb 2010 15:20

hahahaha. Mye gode innlegg her...
Det er stygt å si det , men jeg kjenner meg mye igjen i Workingclassheros klaging.
Jeg også har mye problemer med hunder.

Noen har eiere som virker som de vil sjekke om bikkja skal fly på meg, og jeg må nesten stoppe for at de skal dra hunden unna meg og skrike NEI, NEI til hunden.. veldig irriterende.

Jeg har ladri vært noe særlig redd hunder, men det har forandret seg litt etter jeg starta å løpe faktisk..

Gå tilbake til «Trening»