Hvordan ikke skremme folk?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
Adelheid
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvordan ikke skremme folk?

Legg innav Adelheid » 08 feb 2010 16:30

Jeg brøler LØYPE, jeg.. Og gir beng i om det mislikes. Jeg ble ei skikkelig bølle etter Göteborgsvarvet i fjor hvor jeg både ropte til folk, brukte albuer, kroppsvekt og det som var for å komme meg fram. Siden har det ikke vært noe vei tilbake... :roll:
Min moral angående skremming er altså veldig lav! :twisted:

Har brølt en del løype på skiturer også, barnefamilier har en tendens til å skulle spre seg ut over absolutt hele løypa og det er ikke kult om du kommer imot nedover i en bratt bakke (og har null telemarksferdigheter).

Om hunder og slikt; ser egentlig bare på det som bonustrening innen spenst og sprint. :lol:
Har hoppet over en del bikkjebånd, ja (men på ski er det verre). I sommer måtte jeg til og med sprinte fra ei bikkje på Jevnaker som aldri hadde sett noen løpe forbi før (grisgrent strekning). Svære kjøteren ble så ivrig at den hoppet over gjerdet og la etter meg, jeg så styggen rett i øya, kjørte på noen ekstra gir og løp fra den. Ikke akkurat det som det står i håndboka at man skal gjøre. Har heldigvis aldri vært redd hunder og kommer nok ikke til å bli det heller. Verre med elg, da - spør du meg. Men også de møtene har gått bra, så langt...
I'm on a run - fast - to where I don't care!
Futt'n Fart Running Teams blogg

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 09 feb 2010 09:10

Jeg møter også mange høflige hundeeiere som gjør båndet kort og trekker bikkja mot seg når jeg skal passere. Fint at også disse mennesker finnes og vi bør sette pris på dem. Går en hund løs, pleier jeg å gå istedenfor løpe. Det er irriterende å måtte endre løpesteget, men jeg gjør det også når jeg skal passere en hund bakfra. Det bekymrer meg at jeg kan skremme hunden. Hvem vet hvordan den reagerer.

Ang. fotgjengere, så har de like fullt rett til å være der som jeg har. Men det er ingen grunn til at de skal blokkere hele veien. Men det handlet om den enslige fotgjengeren som går seg en rolig kvledstur og som skvetter opp når noen plutselig springer forbi. Neste gang skal jeg prøve å trampe litt hardere eller subbe, slik at de hører meg.

Når det gjelder Göteborgsvarvet og lignende løp er det lurt å seede seg på forhånd. Ang. barnefamilier i skiløype, så er dette grunnen til at jeg alltid står opp rimelig tidlig i helgen. Jeg skulle gjerne ha sovet mye lengre, men jeg bør helst ha avsluttet skituren min før barnefamiliene starter rundt kl. 12:00. Ellers jeg vil i det minste møte dem i motsatt retning.

Noen personer, ikke bare barnefamilier, har ikke skivett i det hele tatt og står gjerne å prater flere i bredden i bunnen av en bratt bakke. :evil:

joes
Sted: Mandal

Legg innav joes » 09 feb 2010 23:22

For å ikke skremme folk når du skal passere dem er det vel smart å rope noe før du løper forbi.
Men noen ganger holder ikke dette. De viser som oftest respekt med å flytte seg, men ofte kan en tape tid på at fotgjengerne skal flytte seg. Dette er spesielt irriterende dersom man løper intervaller. Dessverre finnes det verre mennesker enn fotgjengere! Jeg snakker om fotgjengere med hunder :evil: . Ofte samler hundeierne seg med andre hundeeiere. I byen jeg bor i er det dessverre en hel gjeng med eiere. Ofte er det snakk om 10 eiere med en hund eller flere som er ute og går. De skal selvfølgelig gå samme vei som jeg løper. Når en stresset løper da kommer for å få best mulig tid i intervallen er det vannvittig irriterende med et tosifret hunder løpende rundt. Det verste med hunder er at de er uforutsigbare. Plutselig hopper de ut i veien, og før du rekker å flytte på beinene ligger en hund klynkende under foten.
Men som ofte flytter fotgjerne seg greit...

Brukeravatar
Tombody
Sted: Sandnes

Legg innav Tombody » 10 feb 2010 04:04

Adelheid er jo bare herlig! :D

Selv bruker jeg subbe/trampe trikset. Duger ikke det, får det bare gå som det går. Om noen skvetter, ender det som regel med smil fra begge parter. Det jeg ikke liker er hundeeiere i bånd. De er rimelig irrasjonelle. Jeg foretrekker at hundene går løse.
Eldre, sterkere, raskere …

Brukeravatar
Sunset

Legg innav Sunset » 10 feb 2010 20:56

Tombody skrev: Det jeg ikke liker er hundeeiere i bånd. De er rimelig irrasjonelle.

Enig i at de nok er litt irrasjonelle når de går i bånd. ;) Men da har nå hunden kontroll på eieren sin. :P

Brukeravatar
Adelheid
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Adelheid » 11 feb 2010 07:08

Tombody skrev:Adelheid er jo bare herlig! :D

Takk, den skal jeg leve godt på resten av dagen - og tar det med meg videre i min bølletilværelse, hehehehe... 8-)
I'm on a run - fast - to where I don't care!
Futt'n Fart Running Teams blogg

padde

Legg innav padde » 13 feb 2010 12:27

Jeg er muligens en SYK MANN!

Det ligger liksom ikke helt for meg å lage lyd ute i skogen (det er her jeg stort jeg trener), og da blir andre på stien foran "skræmt ja".
Dette synes jeg i grunnen er litt morsomt.. (eh..; er dette normalt for en 40-åring? Bør jeg gjennomgå psykoanalyse, eller regnes det å være innenfor normalvariasjonen i atferd (er jeg 1, 2 eller 3 SD (standardavvik)??

Det blir værre. IKKE LA BARN LESE DETTE!!:

Jeg har i tillegg 2 (2!) fuglehunder. Lukter som gammel kompost etter en tur i regnet. Løse er de og (nå når dette er lov da). De må riktignok løpe bak meg, men,.. (den eneste grunnen til denne dressuren er selvsagt at jeg hater å bli fraløpt: dårlig taper. Dere må ikke tro jeg gjør dette for å skåne dere fra løshunder!).
De er heeelt musestille (hysj)- og jeg observerer at folk skvetter enda litt mer når vi kommer (hihi).

PS: Har dere prøvd kuzmin mot bikkjebæsj?

Dagens motto: Dritt på bakken er bedre enn dritt i kjæften.

Brukeravatar
marito
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Legg innav marito » 27 feb 2010 23:04

Jeg har en skikkelig topptrent og skarpdressert fryktinngytende pitpuddel som skremmer vettet av alle fotgjengere og andre hunder og syklister og de med barnevogn og gamle damer og grinete gubber. Fungerer utmerket ;)

Gå tilbake til «Trening»