Intervall på mølle. Hastighet kontra puls?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
KjetilBr

Intervall på mølle. Hastighet kontra puls?

Legg innav KjetilBr » 22 des 2010 18:43

Hei!

Noe jeg til stadig registerer når jeg løper intervaller på mølle (4x4, 4x6 o.l.) er at etter det første intervallet, så må jeg stadig senke hastigheten (ca 0,5 km/t per drag) for å ligge på samme puls (ca 92-94%). Er dette vanlig og går det utover effekten av treningen i og med at pulsen er den samme?

Dersom jeg skal ligge med samme hastighet, så er det ikke sjans i havet for at jeg kommer meg opp i samme puls på det første draget.
PS: Jeg har en oppvarming på ca 20 min i sone 1-2 med en gradvis pulsopptrapping de siste minuttene før det første draget, så jeg føler meg godt oppvarmet.

God jul folkens :)
Kjetil

dagolav2

Re: Intervall på mølle. Hastighet kontra puls?

Legg innav dagolav2 » 22 des 2010 20:26

Hei! Jeg vil si hastighet, og du har nok åpnet for hardt. Se "tråden" som heter "sone 3"

Dag Olav

Brukeravatar
Odin

Legg innav Odin » 22 des 2010 21:54

Det er naturlig at pulsen stiger utover en økt på samme hastighet. Dette skjer på langkjøringer og på intervaller... Du kan sikkert på oppvarmingen kjøre korte og halvlange spurter for å starte på en høyere puls på første drag. Pleier ofte selv kjøre et halvhardt drag til å starte med for å få opp pulsen til dragene som "betyr" noe ;) Du må evt også starte noe tregere på de første dragene for å ikke løpe deg stiv tidlig...
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

Ole Richard

Legg innav Ole Richard » 31 des 2010 11:59

http://www.olympiatoppen.no/fagavdeling ... ge594.html

Den intensiteten du skriver at du trener på, er så høy at økten nok vil være til utmattelse. Ved så hard trening, er det ikke unormalt at man må justere farten nedover etterhvert. (avhengig av alder, hvor godt trent du er og hvor lange pauser du tar).

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 14 jan 2011 11:52

KjetilBr skrev:Hei!

Noe jeg til stadig registerer når jeg løper intervaller på mølle (4x4, 4x6 o.l.) er at etter det første intervallet, så må jeg stadig senke hastigheten (ca 0,5 km/t per drag) for å ligge på samme puls (ca 92-94%). Er dette vanlig og går det utover effekten av treningen i og med at pulsen er den samme?
Kjetil

Ja, dette er høyst vanlig. Om det går utover effekten av treningen? Hva skjer hvis du ikke justerer ned farten?

joes
Sted: Mandal

Legg innav joes » 15 jan 2011 00:10

Det er helt vanlig. Hadde en mølleøkt med lik hastighet hele tiden. Kjørte 12x600m. I de første holdt pulsen seg under 190, imens på de siste var pulsen oppe i 200.

Gå tilbake til «Trening»