Hvordan motivere en jente i slutten tenårene

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
rask_somF

Hvordan motivere en jente i slutten tenårene

Legg innav rask_somF » 13 jan 2011 09:12

Hei,
Jeg trenger litt tips ang. motivasjon. Jeg har endelig fått min datter til å løpe etter mange år bak dataskjermen (facebook, MNS, etc.) noen kilo ekstra har det blitt som jeg nå håper skal forsvinne, viktig for trivsel og helse. Hun har fått nye moteriktige løpeklær og løpe sko tilpasset henne, det er viktig å se bra ut når man er i den alderen. Hun har som sagt kommet i gang og virker motivert, hun snakker mye om løpeturene og gleder seg til sommeren, da er nok noen kilo borte. Vi har startet forsiktig med 4-6 km rolig jogging inkludert litt intervall 100 x 4, 2-3 ganger i uken. Dette er noe som gleder meg veldig samt at jeg også får en løpekompis. Håper dette skal forsette, men man vet jo aldri hva som skjer i den alderen. Jeg håper å få tips fra andre som har erfaring med dette, eller som vet hva som bør gjøres/ikke gjøres. Mulig det noen yngre der ute som kan gi meg noen tips på hvordan motivasjonen skal holdes ved like. Håper på mange konstruktive tilbakemeldinger. Hilsen en som har prøvd i snart 2 år å få henne i gang, og nå løper vi :D

Vegar

Re: Hvordan motivere en jente i slutten tenårene

Legg innav Vegar » 13 jan 2011 11:43

Nå vet jeg ikke hvor i landet dere holder til, men hvis dere bor i Oslo-området så er Sognsvann Rundt Medsols hver onsdag fra slutten av mars til slutten av oktober verdens beste motivasjonsfaktor! Masse løpere i alle aldre og på alle nivå.

Brukeravatar
rask_somF

Legg innav rask_somF » 13 jan 2011 11:46

Vegar skrev:Nå vet jeg ikke hvor i landet dere holder til, men hvis dere bor i Oslo-området så er Sognsvann Rundt Medsols hver onsdag fra slutten av mars til slutten av oktober verdens beste motivasjonsfaktor! Masse løpere i alle aldre og på alle nivå.

Takk Vegard, vi bor i Oslo området

Brukeravatar
tøfflus
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tøfflus » 15 jan 2011 19:59

Først og fremst ville jeg forsøkt å finne jevnaldrende til henne som hun kunne trent med og deltatt i løp med :D
Selv syns jeg å delta i konkurranser er viktig for motivasjon, gjerne en i måneden - og forleng sesongen slik at vinteren ikke blir for lang. Det å konkurrere blir mindre alvorlig og farlig om man gjør det nokså ofte, og man kommer også lettere i kontakt med andre om man deltar på flere enn bare de store eventene. Kom f.eks gjerne til Frognerparken i vinter, og detla i vinterkarussellen i Oslo. SRM er allerede nevnt, støttes til fulle! Ellers har du hyggelige løp på Lørenskog nå i vinter også.
Bli med på intervalltrening (og langturer) i parken, helt gratis!
http://www.treningscamp.com
Parksprint andre søndag i måneden i vinter:
http://parksprint.blogspot.com

Roger

Legg innav Roger » 19 jan 2011 20:57

Hei. Du spør om motivasjon. Hvem av dere trenger motivasjon? Det virker som det er mor som vil at datter skal løpe, og det kan fort gå feil....

Jeg mener ikke å være destruktiv, så jeg skal moderere meg litt. Det er mulig at dette er litt mer flerfarget enn jeg skjønner ut fra det du skriver.

Men når det gjelder motivasjon, så kan det som kjent deles i flere deler. Først og fremst handler det om et ønske om å endre sin situasjon, enten fordi man vil det selv, eller at omgivelsene, miljøet eller viktige andre mener man skal endre seg. Det vil hele tiden være kombinasjoner av disse som bidrar til den totale "drivkraften".
Den viktigste drivkraften er den man selv har,den indremotiverte. At viljen til å endre gir deg en egen glede og egenverdi.
Den mer ytremotiverte drivkraften kommer av andres krav og forventninger, eller ulike belønninger, ytre stimuli og resultatmål (gå ned fire kilo)
Problemet med den ytremotiverte er at den motivasjonen svinner hen når de som stiller krav eller forventinger ikke er der lenger, eller at kravene og forventnignene til disse "viktige andre" ikke oppleves som positive. Altså at det blir et misforhold mellom den indre og ytre motivasjonen.

I tilfellet du beskriver så tror jeg utfordringen ligger i å la treningen bli mer indremotivert. Og med indre motivasjon så mener jeg at aktiviteten i seg selv må oppleves som meningsfull. Dersom hun løper for å gå ned i vekt, så er det etter min mening litt for mye ytremotivert. Dersom hun løper fordi løpingen i seg selv gir henne noe positivt (mentalt) og at hun gjerne vil løpe med deg og at det er positivt at du er "treneren" hennes så er det supert.

Er det løping hun vil drive med? Er det noe annet som kan være av interesse? Har hun andre som er i samme bås, som hun kan dra med seg? Vi vet jo hvor viktig det er med venner og venninner i denne alderen?

Dette ble kanskje litt heavy. Men det er godt ment :-)

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 19 jan 2011 23:27

Jeg har ofte observert ungdommer som lar være med å røyke for viss dem gjør det får de lappen på bil når dem er 18.
Og når dem er blitt 18 og er røykefri har en god del av dem bestemt seg for at viss de ha klart å holde seg så lenge kan de like godt fortsette å være røykefri.
Så tilogmed en midlertidig motivasjon kan være det som må til for at det skal vippe over til en permanent positiv ting.

Finnes det noe annet enn løpingen hun virkelig vil som du kan hjelpe henne med å oppnå ?
1 kr pr km løpt til en bil f.eks.

Å si til henne at hun må løpe forde hun veier for mye kan vel muligens slå ut i feil retning, men hva vet jeg.

Beste man kan gjøre er nok å aldri slutte å prøve de positive metodene selv om det av og til sikkert føles helt meningsløst.

Brukeravatar
rask_somF

Legg innav rask_somF » 21 jan 2011 08:30

Hei og takk for fine svar!
Roger, ang. motivasjon så trenger ikke jeg det tror jeg, min løpelogg for 2010 rundet 3200 km :D
Så til det viktige, min datter var veldig aktiv tidligere, hun drev med lagidrett men sluttet i alderen hvor mange andre dropper ut. Hun likte å løpe, og var den raskeste i årsklassen sin. Hun har vært klar over at kiloene har rast på, og har hatt et ønske om å komme i gang igjen. Jeg har aldri presset henne, og heller aldri nevnt direkte at hun begynner å bli stor men vi har hatt samtaler om temaet. Som ansvarsbeviste foreldre er dette et tema som vi må ta seriøst, det er svært lett å godta at barn setter seg til inne og ikke driver med noen form for aktivitet. Mange tør nok heller ikke å ta opp dette temaet pga konflikter samt de vil ikke såre det kjæreste de har. Hennes motivasjon er bra for øyeblikket, og det er nok ikke bare kilone hun tenker på, hun har allerede fått mye bedre kondis og hun har i tillegg forandret kostholdet. Dette har medført at hun er mer opplagt og har større glede av det som ellers skjer i hverdagen. Hun avtaler også tidspunker for løpetrening med meg pr SMS, hun ønsker at jeg skal trene/stille opp for henne. Hun har ikke noen veninner/andre som hun kan dra med seg og hun vil heller ikke løpe med andre nå pga. kiloene. Hun er litt flau over det, ønsker ikke å vise seg for andre når hun trener, all trening foregår etter at det er mørk. Jeg vil ikke presse henne her og stiller opp de 2-3 gangene i uken når hun vil løpe, så går jeg heller ned på mine løpeøkter eller at jeg trener på helt meningsløse tidspunkter iflg. naboer som kl. 4-5 om natten :shock:

Meningn med mitt innlegg er å få tips hvordan motivere videre, hvordan bør man legge opp treningen etterhvert. Ønsker ikke å gå en felle og presse på for hardt, når kroppen har ca. 20 kilo for mye å bære på så kan jo det lett føre til andre skader.

Om det er litt heavy som du sier, så er det helt topp, det er på den måten man får igang en diskusjon om diverse temaer.

Når det gjelder tipset om røyking, så er jeg enig der. Barna mine har fått akkurat samme tilbud!

Da ser jeg frem til flere flotte svar, om de er "heavy" eller ikke. Dette er nok et tema som andre også er opptatt av.

"goal" for 2011, ønsker å passere 4000 km i loggen, men ligger allerede på etterskudd siden jeg prioritere oppfølgingen av tenåringen. Noen skrive feil er det nok, men slik er det med oss som har et snev av dysleksi. Tips til de som har ansvar for denne siden er å ha en litt gulaktig bakgrunn, det er mye lettere å lese/skrive da.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 22 jan 2011 19:40

en annen måte å se på motivasjon er
Hvist man selv passer på at man er\har en god posjon overskudd ,da er det lettere å se,oppdage,finne muligheteter til å hjelpe den du ønsker å hjelpe....Ved gode oppservasjoner ser man fort når man har de beste mulighetene til oppnå deres felles mål.....
Det er viktig å passe på det indre miljøet i kroppen ,da er det lettere å få egen motivasjon når kroppen har lite problemer....
eks har kroppen mange indre problemer øker de problemene når en begynner å annstrenge seg, som føles at situasjonen er ubehagelig---
disse må trene lenge før kroppen får lite problemer under treningen,,,og da blir trening posetivt og lystbetont...

se mitt innslag om at løping øker det gode kolestrolet og senker det dårlige, slik at når du får hevet det gode kolestrolet til din datter ...
Er det store muligheter at det til slutt du selv som må hjelpes ut ,pga vist det gode kolestrolet holder seg over lang tid førerer dette til at leveren fungerer mye bedre,som øker renheten i blodet(leveren renser bedre) da får du et bedre hormon system osv osv osv osv (som regel er det få som forstår hva den siste setningen inne bærer) :mrgreen: ( her er det mange som ødelegger utviklingen med å spise noe de kaller mat)

PS en kan spørre seg selv ......
Hvorfor har de som er med i " http://www.nbc.com/the-biggest-loser/ " har de beste resultater på å gå ned i vekt,bedre enn all type oprasjoner ,sikkert pga ingen gidder å høre på sutringen og alle de gjenom tenkte bortforklaringene
At mange er veldig gode til å gjøre ikke noe ,,,hvorfor selges det ekstremt mye snøfresere
Alt handler om energi og produserer du ikke noe blir du lat........... 8-) selvfølgelig kan du bruke følser til å motivere men da må du ha mange før kroppen\personen greier det selv...
Den beste følses motivasjonen til din datter er sydentur,,,,eks 60km på 3uker =sydentur med løping (en hopp på tur er ikke så dyr...)

Gå tilbake til «Trening»