Verdens beste langrennstider?

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
charliefoxtrot

Verdens beste langrennstider?

Legg innav charliefoxtrot » 05 mar 2011 11:58

Selvsagt umulig å sammenligne løpstider i langrenn, men finnes det noen tider som går for å være noe av det bedre som er prestert på distanser som f.eks 50 km fristil, 10 og 15 km klassisk for menn? I så fall, hva er de og hvem satte dem?

Jeg mener å ha hørt at Dæhli og Smirnov gikk en vanvittig rask 30 km i et eller annet mesterskap.

Hellerud

Re: Verdens beste langrennstider?

Legg innav Hellerud » 06 mar 2011 00:12

Helt tullete å operere med slike statistikker.........

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 07 mar 2011 15:13

charliefoxtrot skrev:Selvsagt umulig å sammenligne løpstider i langrenn, men finnes det noen tider som går for å være noe av det bedre som er prestert på distanser som f.eks 50 km fristil, 10 og 15 km klassisk for menn? I så fall, hva er de og hvem satte dem?

Jeg mener å ha hørt at Dæhli og Smirnov gikk en vanvittig rask 30 km i et eller annet mesterskap.

Enig med Hellerud, det er umulig å føre statistikk på dette, vær/føre/løypeprofil er altfor varierende til å si at DET løpet er mye bedre enn DET løpet.

Hvis jeg likevel skal dra fram noe så var det vel mye snakk om at 30-kilometeren til Thomas Alsgaard i '94 var "banebrytende" eller hva det nå var de kalte det i media. Han gikk på 1.12.26.4 i 18 minusgrader, 47 sekunder foran nr.2. (Bjørn Dæhlie)

charliefoxtrot

Legg innav charliefoxtrot » 07 mar 2011 19:40

Voldsomt til grinebiting, da, Hellerud.

Jeg erkjenner jo at det er en vrien øvelse, om ikke umulig, å operere med verdensrekorder som sådan, og spør da også eksplisitt om de antatt beste distanseprestasjonene. Det synes jeg ikke er tullete.

fastrunner

Legg innav fastrunner » 03 apr 2011 16:37

Det jeg har lurt litt på er om den nivået i langrenn har blitt svakere det siste tiåret , slik det har blitt i noen målbare idretter som f. eks. løping. Da tenker jeg jo naturligvis på fysikken, motoren til løperne.
Løyper, ski, smurning osv. gjør jo at tidene blir bedre. Men jeg har mine tvil om løperen oppå skiene har blitt bedre, slik en del liker å fremstille det.
Ser jo for meg Martin Stokken bykse fremover i ujevne skispor med vide kamuflasjebukser i et opptak fra femtitallet. Det går ikke akkurat fort. Men Martin løp jo 10 000 meter på grusbane på 29 minutter.

Gammern

Legg innav Gammern » 03 apr 2011 17:54

fastrunner skrev:Det jeg har lurt litt på er om den nivået i langrenn har blitt svakere det siste tiåret , slik det har blitt i noen målbare idretter som f. eks. løping. Da tenker jeg jo naturligvis på fysikken, motoren til løperne.
Løyper, ski, smurning osv. gjør jo at tidene blir bedre. Men jeg har mine tvil om løperen oppå skiene har blitt bedre, slik en del liker å fremstille det.
Ser jo for meg Martin Stokken bykse fremover i ujevne skispor med vide kamuflasjebukser i et opptak fra femtitallet. Det går ikke akkurat fort. Men Martin løp jo 10 000 meter på grusbane på 29 minutter.

Max O2 er vel litt redusert i snitt, fordi eksplosivitet og styrke har blitt forholdsmessig viktigere. Idretten har endret seg.

Gå tilbake til «Langrenn»