Skikes

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
nano

Skikes

Legg innav nano » 08 mar 2011 08:59

Hei!

Jeg har i vinter begynt med skøytetrening på ski, og finner det mye artigere enn klassisk langrenn. Til sommeren vurderer jeg meg et par skikes framfor rulleski. Jeg konkurrerer ikke på ski, og nivået er ikke akkurat særlig høyt. Derfor lurer jeg på om disse skikes'ene er noe å satse på? Jeg har ikke peiling i det hele tatt på rulleski/skikes etc... Hvis dette var av den dårlige sorten, hva anbefaler dere for mitt bruk da? Jeg har ikke lyst å bruke så ufattelig mye penger heller. Må jo ha utstyr som hjelm, staver, knebeskyttere etc også...

http://www.skatemate.no/shop-2055.html

Gammern

Re: Skikes

Legg innav Gammern » 08 mar 2011 18:32

Brukte det i fjor. Funket fint. Moro å kunne gå på gress, grus og litt dårlige veier. Eksperimenterte også med å bytte ut hjul og reimer.

håvard b.

Legg innav håvard b. » 08 mar 2011 22:35

Gammern; er de egna for staketrening? Eller ruller de altfor lett?

Storei

Legg innav Storei » 09 mar 2011 00:24

Skike har til nå vært utstyr for skøyte/stake-trening for den som ikke liker asfalt! De integrerte bremsene på begge Skikene virker fabelaktig bra. Kjøp med minst ett ekstra kompletthjul og ta med på langtur sammen med nødvendig verktøy i tilfelle punktering. Joggesko-argumentet er OK, men Skikene er for tunge til å ha i hendene hvis du må løpe langt. (5km satt i et par dager i nakke/skulder).
Selv om du fyller til max trykk er det mye større rullemotstand i Skikes enn ordinære klassiskrulleski, for ikke å snakke om ordinære skøyterulleski. Du får altså tyngre trening for pengene. På mykere underlag enn asfalt/hard grus ruller det omtrent så godt som vanlige ski på nylagt kunstsnø i 15 kuldegrader. Det selges også hjul som ikke er luftfylte (i riktig dimensjon), de ruller nok Betydelig raskere med sin store diameter

Jeg har brukt korte klassiskrulleski i 7 somre. Mitt førsteinntrykk med Skike på beina var "litt stor", og deretter "litt tung". Men etter tilvenning; veldig behagelig, særlig på ujevnt underlag (ingen møre føtter/legger). Og kjempeartig med bremser, selv om jeg aldri har gått overende på rulleski

Til sommeren kommer klassisk-Skike med løs hæl! Jeg gleder meg fantastisk, selv om løsgrus er veldig vanskelig enten du skøyter eller går klassisk...

nano

Legg innav nano » 09 mar 2011 09:47

Noen som har erfaringer med bra nettsteder/utsalgssteder hvor jeg får kjøpt meg noen skikes? Vurderer å kjøpe de på linken over ettersom de ikke kosta all verdens..

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 09 mar 2011 17:22

Gikk i hele fjord på skikes.

Merk deg at på skikes henger du fast med hele undersiden av foten. (ikke hengslet framme ved tærne)
Å prøve seg på klassisk med dem er ganske dødfødt.

Å stake og skøyte på asfalt fungerte for meg helt 100%
Skøyting fungerer greit nok på grus men vis grusen blir for løs vil du lett kunne få glipp tak eller evnt fyke på trynet.

I motsetning til "ordinære" rulleski slik man er vant til, er det ingen vibrasjoner som gjør at man får sove-legg.

Viss du i tillegg driver med jogging vil du oppleve at det plutselig er utrolig lett å løfte foten før neste steg, for skikes veier over 1kg pr skike og man løfter foten noen ganger i løpet av en tur. :-)

håvard b.

Legg innav håvard b. » 09 mar 2011 19:58

Fint med erfaringer! Takk. Mottar gjerne flere. Har tenkt å kjøre litt rein staketrening til sommeren og høsten, men er ikke så veldig glad i rulleskia.. Må opp en lengre trafikkert bakke for å kunne stake sammenhengende, og liker ikke utforkjøringa hjem. Skikes er interessant om de er retningsstabile og ikke ruller for lett.

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 10 mar 2011 23:05

Å komme seg opp en trafikert vei i trafikken går greit med litt øvelse.
Har funnet en metode som gjør at jeg klarer være passe smal på skøytingen oppover slik at bilene ikke blir blod-irritert og uten å dø av utmatelse.

Ned bakker har jeg hatt mine skikes i ca 50km/t.
Politiet kom engang i mot og bare ristet på hodet over gærningen i hockey på rulleski midt i veien :-)
Nedoverbakker er bare en glede, når man får litt øvelse doserer man bremsene helt nøyaktig i nedoverbakkene og man kan bremse så hardt at hjulene låser seg viss man måtte ha lyst til det.(ikke å anbefale i høye hastigheter)

Gammern

Legg innav Gammern » 12 mar 2011 17:29

håvard b. skrev:Gammern; er de egna for staketrening? Eller ruller de altfor lett?

Du regulerer rullefarten med lufttrykket og med underlaget. Ikke noe problem å få det til å bli tuuuuungt...

jeric40

Legg innav jeric40 » 23 mar 2011 14:05

Hei

Jeg har nå brukt Skikes et år og kan anbefale det på det sterkeste. Dere kan lese om mine erfaringer her .http://skiker.dk/

I sommer kommer det også skikes du kan gå klassisk med.

Ellers har http://decent.no/ kjempetilbud på Skikes fortiden.

Lykke til med Skikes

Mvh
Den fede skiker

Gå tilbake til «Langrenn»