Rulleskistaver

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
nano

Rulleskistaver

Legg innav nano » 05 mai 2011 13:07

Hei!

Beklager hvis dette er et meget dumt spørsmål, men jeg er helt ny på området. Har kjøpt meg skikes som jeg er ivrig etter å få teste ut. Lurte på hvilke staver jeg trenger (a la skøyte eller klassisk), og må jeg ha helt nye staver, eller finnes det en skalgs plugg el.l jeg kan sette på mine vinterskistaver?

Erik

Re: Rulleskistaver

Legg innav Erik » 05 mai 2011 16:17

Kjøp staver beregnet for rulleski. Styr for all del unna stavene til Skike. Totalt ubrukelig etter mitt syn. skruspissene ble etter svært kort tid slarkete, med resultat i glepptak. Meget dårlig balanse i staven. brist i stavene etter staking i bratt motbakke.
Konklusjon:DRITT I PAKKE :x

Erik

Brukeravatar
Gamle Ørn

Legg innav Gamle Ørn » 06 mai 2011 20:26

Bruk de stava du har, det er tull å kaste bort penger på "rulleskistaver".
Du får kjøpt rulleskipigger til å sette på de vanlige skistava i sportsbutikken, lån hårføner'n til kona, varm på pigga som er der fra før, vri dem av, sett på rulleskipigga.

Har brukt denne framgangsmåten i flere år, og det funker, rulleskipigger koster ca.129.- 159. kr.

Bilde

Gamle Ørn

Hellerud

Legg innav Hellerud » 10 mai 2011 19:02

enig med "gamle ørn".......jeg har gått på rulleski i 32år,fra jeg var 13....og har aldri eid rulleskistaver.......de er totalt ubrukelige.

Mrjeh

Legg innav Mrjeh » 01 jun 2011 11:10

Heisann. Noen som har no tips om hva slags lim man bruker på piggene?? Mister de stadig for tiden, og ønsker jo å kunne sette på "vinterpigga" igjen til vinteren, så må jo være noe jeg får løs og :)

Authon

Legg innav Authon » 01 jun 2011 20:40

IKKE bruk lim,,,,vet ikke vilke staver du bruker,men bruker du CT1 staver så passer de swix piggene bra,dvs de sitter godt nok..Andre staver krever andre typer pigger.Swix har vel både gule og sorte...Men uansett da,,,er de litt for store bruk litt sportstape på før du setter på piggen..

Grunnen til at du ikke bør bruke lim er at viss piggen knekker og du skal sette på en ny mens du er på treningstur så får du ikke av piggen..men med tape så ordner det seg lett...

Mrjeh

Legg innav Mrjeh » 04 jun 2011 10:24

Takker for tipset. Ante meg at lim er dumt. Har ct3 staver til skøyting, og no fischer staver til klassisk, swix-pigga har løsnet noen ganger på begge. Men da skal jeg prøve tipset.

Brukeravatar
Gamle Ørn

Legg innav Gamle Ørn » 07 jun 2011 21:57

Mrjeh skrev:Heisann. Noen som har no tips om hva slags lim man bruker på piggene?? Mister de stadig for tiden, og ønsker jo å kunne sette på "vinterpigga" igjen til vinteren, så må jo være noe jeg får løs og :)

Du kan bruke et "smeltelim", men det er skjelden nødvendig, det sitter som regel lim igjen på staven når du har fjerna piggen.
Smeltelim er thermoplastisk. Det vil si at det blir flytende ved høyere temperaturer, for så å gå tilbake til fast form ved lavere temperatur.
Hårføner'n til kona er hovedverktøyet her. :shock:

Gamle Ørn

Authon

Legg innav Authon » 07 jun 2011 22:24

ser ikke vitsen med lim når tape fungerer like bra,,og myye lettere å ta av piggen da..regner med han ikke har med seg føner på r.ski turene som han kan bruke å fjerne en eventuelt brukket pigg..

Men til trinsene på vinteren kan det lønne seg med lim pga de skal jo ikke av igjen alikavell før sommern.

Brukeravatar
Gamle Ørn

Legg innav Gamle Ørn » 08 jun 2011 19:58

På stava til Swix så sitter jo limet der allerede og for å få løsna piggen så kommer ikke jeg utenom hårføner'n.

Leser du nøye etter så skriver jeg jo som du er inne på : det er skjelden nødvendig med smeltelim.
Det er jo ingen som mener at du skal gå med hårføner'n i baklomma :o

Gamle Ørn

Gå tilbake til «Langrenn»