Skoene stinker

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa

Skoene stinker

Innlegg august » 03 Okt 2011 09:23

Hei alle skikompetente!

Jeg driver litt med (rulle)ski på si og har et problem som blir verre og verre: skiskoene stinker etter rulleskiturene, og aller verst etter våte turer. Jeg regner med at det ikke bare er mine labber som er usedvanlig illeluktende, men at dette er et problem flere kjenner til. Så: er det noen som har et kjerringråd - eller andre råd?

Hvordan få skiskoene luktfrie, eller i det minste mulige å ha i hus igjen?
august

Re: Skoene stinker

Innlegg knut42 » 03 Okt 2011 12:55

Jeg hadde samme problem med mine barfotsko i sommer. De luktet skikkelig pønkerBilde

Etter en vask i maskinen luktet de mindre. Så ble de lagt i en pose fryseren i 48 timer og mistet en del lukt, men det som virkelig hjalp var et råd fra en kjemiker; Han anbefalte å sette en kopp med klor i en plastboks med lokk med skoene oppi. De stod der i 2 døgn.

Sånt generelt vedlikehold kan være å ta ut såler og sette de i skotørkeren. Av og til bør man ta ut lisser og såle og fjerne lo fra såle og sålebunn. Den loen som sitter i sømmene i sålebunnen kan fjernes med en gammel tannbørte med stiv bust eller liknende. Et par ekstra vaskbare såleinnlegg er også kjekt å ha. Nye såler kan også gjøre gamle sko og støvler nesten som nye.

Denne artikkelen inneholder en god del tips om sure sko:
http://www.kk.no/852334/slik-unngaar-du ... e-joggesko
Brukerens avatar
knut42

Innlegg motbakken » 03 Okt 2011 20:25

Jeg har hatt samme problem (skjønt, vi har det ikke så vondt at vi bør kalle dette et problem), i hovedsak med skiskoene. Min teori er at disse består av noen syntetiske stoff som lukteksploderer når de blander seg med bakterier og fukt. Når jeg åpner døra til kjellerboden om sommeren slår lukta av skistøvlene mot meg.
Jeg løste det ved å kjøpe nye skisko i vinter, som etter 1/2 sesong faktisk ikke lukter så mye. Paret før der igjen kunne jeg til slutt ikke ha inne i gangen.
Opplever kun dette ekstreme luktproblemet med Alpinastøvler.
motbakken

Innlegg toroverg » 05 Des 2011 22:56

motbakken skrev:Opplever kun dette ekstreme luktproblemet med Alpinastøvler.

Har også et par Alpinastøvler som stinker og dette er de dyreste skiskoene jeg noensinne har kjøpt..... Kjøpte de for to sesonger siden, og nå må jeg bare kjøpe nye.
Har aldri hatt luktproblem med andre typer sko, hverken joggesko eller skisko før. Kommer ikke til å kjøpe Alpina igjen.

Venter på snø.......
toroverg

Gå til Langrenn

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest