Sommerlagring, struktur m.m.

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
Mrjeh

Sommerlagring, struktur m.m.

Legg innav Mrjeh » 14 des 2011 01:37

Heisann. Sommeren er over, men lurer på hva som er en lurt å gjøre i forhold til lagring av skiene i sommerhalvåret?

Så over til noe annet, struktur etc. Har forstått det sånn at de som går aktivt har mange par ski, ulik struktur til ulike forhold. Jeg er en aktiv mosjonist med ca. 100 mil på rulleski om sommeren, og omtrent det samme på ski om vinteren. Jeg har pr. d.d. et par skøyteski og et par klassisk ski (begge racingski), litt usikker på hva slags forhold de er beregnet for, men tror det er noe midt på treet. Så glir antagelig dårlig på vått og veldig kaldt føre. Jeg skal til vinteren gå blant annet birken for første gang, så spørsmålet mitt er om det for min del har mye for seg å skaffe flere par ski til ulike forhold, vil jeg merke stor forskjell og hvor lenge (antall mil? antall år?) kan man regne med at et skipar er gode og holder på spenn etc?

Håper noen "rysare" har noen gode tips/svar.

løpeknut

Re: Sommerlagring, struktur m.m.

Legg innav løpeknut » 15 des 2011 20:19

Sommerlagring er ikke noe hokus pokus. Rense skia godt (helst varmrens med glider) og sett de inn med f.eks ch8.

Når det gjelder skiparken din. Hvis du vil ha gode ski til alle forhold, så kjøp deg et varm-par som du kan ha klister under. Jeg tror mange bommer ved at de kun har kald-ski og må smøre klister under disse. Da får man OK ski, men taper mye på dårlig glid.

Ta med paret du har, og få sportsbutikken til å måle dem opp. Smørekammerhøyden for tørrsnøski bør være ca 0.2mm på helvekt, og 1.1mm ca på halvvekt. Disse verdiene varierer litt ut ifra teknikk. Klisterski: hel 0.4, halv 1.4. Hvis ikke butikken skjønner hva du snakker om, gå til en annen sportsbutikk. Velg en skibutikk hvor de er gode på å plukke ski, og ikke gå for fjorårsmodellen, det er ofte de dårlige parene som er igjen. Et tips til. Velg Madshus eller Fisher. Der er sannsynligheten for å få OK ski størst.

Vet ikke hvor lang levetid du kan forvente, men jeg har ski fra 2003 som er gått myyyyye på og de føles fortsatt like gode. Spennet har jeg sammeliknet med nye ski og det har ikke tapt seg.

Hellerud

Legg innav Hellerud » 25 des 2011 23:02

Sommerlagring er veldig enkelt,renses godt og legges på en myk glider....

Struktur har vanvittig mye å si.....men har du en god grunnstruktur kan du gjøre endel selv ut i fra forholdene,men da må du skaffe deg diverse rillejern :-)
Jeg mener minimumsparken av ski bør bestå av 1 par treningsski,1 par klisterski og 1 par tørrsnøski.............og kanskje 1 par zeroski.
Man bør være tidlig ute hvis en skal kjøpe ski i en sportsbutikk......men kjenner du noen som kjenner noen,kan du få tak i veldig bra ski uten om å gå til en sportsbutikk :-)
Selv har jeg alltid gått på atomic og syns alle bør kjøpe det :-)

Varighet på ski er avhengi av mange ting,men bruker du konkurranseski kun til konkurranse og uten å tråkke for mye i stein og grus kan de vare i årevis....jeg hadde et par skøyteski fra 1988 til 2002 og de hadde gått mange renn,vanvittig mange renn men desverre knakk de i 2002........og de kunne faktisk måle seg med absolutt alle,glidmessig, under de fleste forhold i alle disse årene......unntaket var sørpeføre......men jeg hadde vel 8-10 par andre skøytepar.

Mrjeh

Legg innav Mrjeh » 01 jan 2012 21:42

Takker og bukker for gode svar. Smørekammerhøyde ble litt utover det jeg kan merker jeg. Kunne du forklart det littegrann løpeknut? Og du sier jeg bør velge en butikk som har litt greie på det. Skøyteskiene mine er fra Oslo sportslager, og det virker som om de kna sakene sine. Men har du tips om andre, så gjerne det :)

Nå ser det endelig ut til å bli litt skiføre og, så i dag har jeg smørt klassiskskia, så blir første tur på disse i morgen :)

rasmusic

Legg innav rasmusic » 01 jan 2012 22:45

Det er bare tull å sette inn skiene med glider over sommeren. Dropp helle glider helt og les deg opp på Kuzmin-stålsikling.

Gå tilbake til «Langrenn»