Smøre ski

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
anne

Smøre ski

Legg innav anne » 04 jan 2012 20:34

Har kjøpt meg racingski, fisher, fordi jeg har sett for meg å trene på ski i vinter. Som et alternativ til løping. Og tenkte jeg ville få mer ut av det med noe annet enn de rimelige turskia jeg har.
Men jeg har jo skjønt hvor lite jeg kan om smøring av ski! Har fått avmerka smøresoner og satt inn skia med glider (ble gjort i butikken). Hvor lenge holder glider seg? Må det gjøres på nytt ofte? Antar jeg f eks kommer til å gå maks 3-4 timer i uka.
Holder det å smøre på voks (tørrvoks? sånn vanlig grønn, blå, lilla osv..) og gni det utover med kork, 5-6 lag?
Noe mer avansert har jeg liksom ikke lyst til å være.... Eller fins det noen enkle triks som ikke krever all verden?? (utstyr)

Audun

Re: Smøre ski

Legg innav Audun » 04 jan 2012 21:16

For din del så trenger du ikke legge på glider mellom hver treningstur. Men f.eks en gang i uka kan du legge på glider å varme inn,,Lf6 eller Lf 8 funker fint.. for så å skrape det bort igjen etter 10min..børst så ca.15 ganger over med en bronsebørste for å fjerne restene av glideren..Børst kun en veg med den børsten dvs fra front og bakover..Middels trykk på børsten..

Er det noen uker til neste gang du skal bruke de så sett de inn med glider å la de stå med glideren på til du skal bruke de igjen.

Smurning så trenger du ikke mange typer...Grønn f.eks får du aldri bruk for,det sitter nesten aldri..

Kommer langt med blå ekstra som er bra på 6minus og kaldere...Multigrade er bra på -2 til -6 ca,og rundt 0 så finner du en som har bruksomeråde fra -1 til +2 ca...Legg på 5-6 lag til å begynne med,sitter det ikke så legg på mere eller velg en litt mykere smurning..Mulitgrade som har omeråde fra 0 til -2 duger også ned mot 10 minus viss feste ikke er godt...Viktigere med godt feste en glid på trening.

Husk rubb med sandpapir før du smører da,,litt grov type,da sitter smurningen bedre.

anne

Legg innav anne » 04 jan 2012 21:33

Takk for svar! :)
Jeg er mer opptatt av godt feste enn god gli. Skiene tar ikke skade om jeg ikke glider dem ofte (nok)? Syntes han i butikken sa en gang i måneden, syns det var ofte jeg... (Var da det gikk opp for meg hvor lite jeg visste) Skal glider over hele skia?
Men å rubbe skiene litt hørtes lurt ut. (og enkelt)(og selvsagt bare der festesmørninga skal..)
Bare å håpe på skikkelige snøforhold nå da, helst rett utafor døra.. :lol:
Litt makelig når det gjelder transport, helst ikke bruke tid i bil!

Brukeravatar
Gamle Ørn

Legg innav Gamle Ørn » 05 jan 2012 16:09

Du får små hefter (smøremanualer) i de fleste sportsforretninger
Bilde
eller du kan laste den ned Her
Meget kjekt å ha.

Gamle Ørn

zimmy

Legg innav zimmy » 08 jan 2012 20:02

På tørr nysnø smører mange med for myk voks. Det fører typisk til rim i voksen og glatte ski. Dette merker du ved at mer voks glipper når du forsøker å legge den på. Generellt bruker du hardere vokser på nysnø (typisk vanlig blå) og mykere på omdannet snø (VR45 o.s.v. avhengig av temperatur og luftfuktighet).

God tur!

rasmusic

Legg innav rasmusic » 08 jan 2012 20:28

Jeg anbefaler deg å droppe glider, og heller lese deg opp på stålsikling (Kuzmin).

anne

Legg innav anne » 08 jan 2012 22:11

Tusen takk for alle tips!

anne

Legg innav anne » 15 jan 2012 15:24

Da har jeg prøvd spraysmørning, blå. Ga godt feste! Sokkene satt som bare det på ganggulvet :lol: Ble bra feste i løypa og da. Kjempelettvint! Men neste gang gjør jeg det der ute!

jonsa

Legg innav jonsa » 15 jan 2012 18:56

helt unødvedig å glide dine treningsski. Sjøl har æ såkalte grusski som æ ikke har glida på 10 år. Æ bruker dem når det er lite snø. Dem er helt okey til trening. Det du må lære deg er å legge på festesmurning i festesonen. Du bruker sandpapir og gnir fram og tilbake. Deretter leser du på smurninga og finner riktig smurning og legger på noen lag som du korker ut. Ved vanlige tørr snø er det alt du trenger å gjøre. Ved is og med varmegrader er det litt værre, men egentlig ganske enkelt. Les bare på smurningene kordan de brukes og sett i gang.
har du brukt en varm smurning må du fjerne den med klisterfjerner og deretter begynne fra grunnen av igjen. Alle enklest for deg er å lære å skøyte, da trenger du ikke smørre skian i det hele tatt.

GOD SKITUR!!

anne

Legg innav anne » 15 jan 2012 23:34

Det er ikke verre enn det, nei... Skøyting egner jeg meg nok ikke til, ikke løypene her heller. Men da er det iallefall klart at glider ikke er så farlig! :D

Hadde en god tur i dag, tråkket opp løype sjøl på jordet, såvidt nok snø. Brukte gamleskia da. Skal jeg i skikkelige løyper må jeg nok kjøre en god halvtime.

Gå tilbake til «Langrenn»