Steinslip av Nanosonic Carbon Classic Cold Ski - nødvendig?

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
olenormann
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 06 Feb 2012 21:04

Steinslip av Nanosonic Carbon Classic Cold Ski - nødvendig?

Innlegg olenormann » 06 Feb 2012 21:35

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt meg et nytt par med Madshus Nanosonic Carbon Classic Cold Ski rett fra Madshus sin skifabrikk. På Madshus sine hjemmesider står det:

"Nanosonic Carbon Cold har et langt, lavt spenn med god bæreevne ved 0 °C og kaldere."

Jeg spurte om det var noe poeng i å steinslipe dem, f.eks. alla denne her som Oslo Sportslager tilbyr - http://www.oslosportslager.no/produkt/oslo-sportslager-os-050-s-steinslip-7259.aspx
men dem sa at dette ikke var nødvendig.

Så viser det seg at en kamerat av meg har kjøpt seg akkurat samme type ski hos Ski Bull og Kajakk på Majorstuen. Han ble fortalt at det var veldig gunstig å slipe dem, samt gi dem en grunnprepp med varmebehandling.

Jeg ser at det selvfølgelig vil være lurt å gi dem en grunnprepp, men er det strengt tatt nødvendig å gi dem en steinslip, når skiene i utgangspunktet er en COLD SKI?

Eller kan det ha noe å si i det hele tatt, og hva kan det eventuelt påvirke?

Håper på konstruktivt svar!

Hilsen førstegangs Birkenløper :)

joro
InnleggCOLON 38
RegistrertCOLON 07 Feb 2012 10:26

Re: Steinslip av Nanosonic Carbon Classic Cold Ski - nødvend

Innlegg joro » 07 Feb 2012 11:07

Når du kjøper en ny ski har du i prinsippet tre valg:
1: Stålsikle skia (kuzmin-metoden)
2: Steinslipe skia
3: Begynne å bruke skia som den er.

Hvilken metode du velger er avhengig av hvilke ambisjoner du har. Men vi kan trygt slå fast at en ski rett fra fabrikk ikke er god nok. Skal du få den god nok må du enten steinslipe den eller stålsikle den. Det er litt som når du kjøper en ny kniv. Den er kvass, men du får den alltid kvassere ved sette den op før bruk (såfremt at du vet hva du gjør).

I forhold til det som er sagt om å mette skia med glider så er nok dette en myte som henger ganske godt i. Kjemisk sett er det umulig at metting av en ski skulle ha effekt. Når en undersøker en brukt ski, uavhengig av om den er godt preppet eller ikke, så finner vi aldri vanninntrengning i skia (sålen). Det betyr at porene i sålen ikke er store nok til å slippe inn vannmolekyler. Molekylene i glider er betydelig større enn i vann, og det er derfor helt umulig å tenke seg inntrenging av store molekyler, når de små molekylene ikke slipper inn.

En steinslipt ski satt opp med 100% fluorprodukter og korrekt struktur er pr idag den skien som glir best. Utfordringen er at det er en veldig dyr prosess, og at en gjerne da må ha ulike ski med ulike steinsliper (føreavhengig), samt ulike fluorprodukter da føre gjerne forandrer seg.

En stålsiklet ski holder seg mye bedre, og krever mindre jobb for å holde igang. Den er svært sjelden den raskeste skia, men glir godt allround.
Den har også bedre holdbarhet enn glidet ski. Skal du gå vasaloppet vil du mest sannsynlig oppleve at en stålsiklet ski glir bedre enn steinslipt ski den siste delen av løpet.

Brukerens avatar
Gamle Ørn
InnleggCOLON 28
RegistrertCOLON 25 Mar 2011 19:35

Innlegg Gamle Ørn » 07 Feb 2012 18:40

1: Stålsikle skia (kuzmin-metoden) :shock:
Den der er det vel stor uenighet om.

Sjøl ville jeg bruke skia som den er (har samme skia sjøl) kjenne hvordan de oppfører seg,
så hvis du ikke er fornøyd ville jeg steinslipe skia.

Gå gjerne ut denne sesongen med dem, er du ikke fornøyd, slip før neste sesong.

Med tanke på Birken, kjøp heller et strukturverktøy.
Bilde

Bilde

Gamle Ørn
Sist endret av 1 den Gamle Ørn, endret 7 ganger.

Rooney
InnleggCOLON 43
RegistrertCOLON 09 Okt 2010 07:45

Innlegg Rooney » 07 Feb 2012 18:52

Går det ann å kombinere kuzmin metoden med gliding?
Hvis man først stålsikler skia for så å legge på hf-glider å pulver burde man vel få gode ski??
Da kan en vel droppe å mette skiene gang etter gang etter gang.

larsemann
InnleggCOLON 37
RegistrertCOLON 11 Nov 2011 10:12

Innlegg larsemann » 10 Feb 2012 23:51

olenormann skrevColonSå viser det seg at en kamerat av meg har kjøpt seg akkurat samme type ski hos Ski Bull og Kajakk på Majorstuen. Han ble fortalt at det var veldig gunstig å slipe dem, samt gi dem en grunnprepp med varmebehandling.

Jeg har vært på smørekurs med en landslagssmører, og han anbefaler ikke varmebehandling fra sportsbutikker, pga. glideret blir ikke flytene nok i varmeskap, det blir bare en gelé. Gjør jobben selv hjemme med fibertex etc.

joro skrevColonEn steinslipt ski satt opp med 100% fluorprodukter og korrekt struktur er pr idag den skien som glir best. Utfordringen er at det er en veldig dyr prosess, og at en gjerne da må ha ulike ski med ulike steinsliper (føreavhengig), samt ulike fluorprodukter da føre gjerne forandrer seg.

Ref. fra smørekurs: Når man skal mette ny skisåle, skal man ikke bruke flourinerte produkter pga. dette tetter sålen og over tid gir dårligere glid. Skiene skal bare ha flourprodukter på seg på konkurranse dagen. Bruk derfor gliderenser etter konkurransen.

joro
InnleggCOLON 38

Innlegg joro » 16 Feb 2012 08:29

Vedrørende Kuzmin-metoden som jeg nevnte tidligere så er det en av tre mulige metoder når en kjøper ny ski. For de av dere som mener metoden er omstridt så anbefaler jeg dere å kjøre noen skikkelige tester før dere uttaler dere. Da vil dere se at metoden er god, og betydelig bedre enn å begynne å bruke en ski rett fra fabrikk. Skal en bare gå tur og trene så spiller det jo liten rolle om du bare har ordinært god glid.
Om dere vil stålsikle eller steinslipe er ett økonomisk valg. Jeg gjentar det jeg sa tidligere i tråden at 100% fluorprodukter i riktig kombinasjon (avhenger jo av føre) slår Kuzmin.

Vedrørende metting av ski så er det en myte. Det har aldri vært påvist vanninntrening i en ski, og vannmolekylene er mye mindre enn molekylene i glider. Så hvorfor skulle molekyler fra glider trenge inn i sålen da? Å sette ski i varmeskap, eller kjøre smørejernet over ski iom og om igjen har ingen betydningen for farta på skiene. Er dere uenig så kjør noen vitenskaplige glidtester så er dere ikke så uenig lengre:)
Nå bruker riktignok "supersmørerene" mange ulike lag med glider når de smør en ski. F.eks smører du med swix så starter du med ett lag CH-glider sikler og og børster, nytt lag med LF-glider sikler og børster, HF-glider osv. Teorien her er ikke å mette skia, men å få de 100% fluoproduktene som skal på til slutt til å "sitte" godt samt vare lengre.

Brukerens avatar
Gamle Ørn
InnleggCOLON 28

Innlegg Gamle Ørn » 16 Feb 2012 09:22

Advarer mot stålsikling og Kuzmin-metoden

Ekspertene får ikke stålsiklede ski uten glider til å gå bedre enn glidete ski,
og potensialet for å ødelegge sålen er stort.

Stian Grønås jobbet som smører for det norske langrennslandslaget i nesten ti år,
og var fast smører for både Petter Northug og Odd-Bjørn Hjelmeset fram til sesongen 2009-10.
I løpet av den tida testet Grønås mye med stålsikling, også kjent som Kuzmin-sikling, mot tradisjonelt preparerte ski med glider og eventuelt pulver.

– Vi testet alt veldig uavhengig, både stålsikling og glider og produkter fra alle produsenter.
Vi ville ha best mulige ski, og vi ville ha brukt det som gikk best.
Hver gang ble resultatet det samme: Glider glir best, sier han.

Resten kan leses HER

Uansett om man velger det ene eller det andre så ville ikke jeg bruke Kuzmin på "ny skia",
kjøp heller et par brukte og test ut selv.

Gamle Ørn

joro
InnleggCOLON 38

Innlegg joro » 16 Feb 2012 14:12

Gamle ørn: Det holder desverre ikke bare å sakse fra ett mediaklip du har funnet på nett og fremstille det som en sannhet. Jeg ser at du ikke har testet kuzmin metoden i det hele tatt, ihvertfall viser du ikke til noen resultater.
Jeg skrev i mitt innlegg at 100% fluorprodukter slår kuzmin metoden. Det er både jeg og Stian Grønås helt enige om. Jeg og Stian Grønås er også helt enige om at potensialet for å ødelegge sålen er minst like stor ved pålegging av enkelte fluor produkter som ved stålsikling av skiene.
Ingen får til å stålsikle godt på første forsøk, på samme måte som ingen får optimal glid ved å legge fluorprodukter første gang.

Poenget mitt er at du skal ha veldig god økonomi for å slå kuzmin på alle typer føre, og særlig hvis du holder på med turrenn! Hvordan glien på skia er som nypreppet er egentlig helt uinteressant. Det er etter en stund (300meter, 2 km etc) som betyr noe.

Brukerens avatar
Gamle Ørn
InnleggCOLON 28

Innlegg Gamle Ørn » 16 Feb 2012 15:54

olenormann skrevColonHei!

Jeg har akkurat kjøpt meg et nytt par med Madshus Nanosonic Carbon Classic Cold Ski rett fra Madshus sin skifabrikk.
Hilsen førstegangs Birkenløper :)

Gamle Ørn skrevColonUansett om man velger det ene eller det andre så ville ikke jeg bruke Kuzmin på "ny skia",
kjøp heller et par brukte og test ut selv.

Som jeg skriver så ville jeg teste ut selv, men ikke på nye ski som er trådstarters utgangspunkt!
Uansett så er det jo greit med synspunkter fra flere kanter, det ville jo være ille om ny skia blei ødelagt.

Gamle Ørn

hnoor0022
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 10 Feb 2016 12:28

Re: Steinslip av Nanosonic Carbon Classic Cold Ski - nødvendig?

Innlegg hnoor0022 » 11 Feb 2016 06:57

Jeg og Stian Grønås er også helt enige om at potensialet for å ødelegge sålen er minst like stor ved pålegging av enkelte fluor produkter som ved stålsikling av skiene.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester