Søppel og geltuber i skisporet under Birkebeinerrennet

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
Vidar_Ellefsen

Søppel og geltuber i skisporet under Birkebeinerrennet

Legg innav Vidar_Ellefsen » 20 mar 2012 16:56

Er det flere enn meg som ergrer seg over alle geltuber og søppel som eliteløpere og andre tidlig startende i Birkebeinerrennet kaster fra seg i sporet uten tanke på oss som kommer lenger bak?

Synes det var spesielt ille fra Dølfjellet og jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være mulig å putte de tomme geltubene (eller korkene) tilbake i sekkelommen eller i andre lommer. Alternativ å innta gel på matstasjonene og kaste emballasjen der.

Denne forspølingen skaper mange farlige situasjoner i utforkjøringene, og det burde vært helt unødvendig.

Audun

Re: Søppel og geltuber i skisporet under Birkebeinerrennet

Legg innav Audun » 20 mar 2012 18:39

Du får heller trene mere så du kan starte i de første puljene du også.. Så kan du hive rundt deg med avfall du også. Det er ganske gøy skal jeg si deg. Snakker av erfaring :)

Brukeravatar
Gamle Ørn

Legg innav Gamle Ørn » 20 mar 2012 21:10

Enig med deg der Vidar, arrangøren har oppfordret flere ganger til ikke å kaste geltuber, pappbeger og annet søppel i spora.
Desverre er det mange som ikke bryr seg om dette.

De fleste har jo geltuben teipa på sekken, eller i spesial lommer på bærereimene,
burde ikke være noe problem å la dem bli der til mål.

Gamle Ørn

jonsa

Legg innav jonsa » 21 mar 2012 10:43

Enig i at søppelet er ett problem, selv for oss som starter i 5 pulje og værre blir det vel for folk som starter i 15. pulje. Et annet problem er det at gelen spises i utforkjøringer. Det gjør at når man kommer bakfra må man ut av sporet og inn i nabosporet, dersom der er plass der. Gelspisninga skaper således farlige situasjoner i løypa.

håvard b.

Legg innav håvard b. » 21 mar 2012 11:47

Jeg har aldri gått Birken, men kjenner fenomenet fra tilsvarende arrangementer, også ved andre bevegelsesformer. Og dette gjelder ikke bare eliten eller de raskeste mosjonistene! Jeg har observert mang en høyst gjennomsnittlig mosjonist på sykkel eller ski kaste fra seg tomme drikkeflasker midt ute i gokk. Er det for å spare de få titalls grammene? Hva skal man si til sånne - beklager ordbruken - idioter?

Gå tilbake til «Langrenn»