Side 1 av 1

Ny på rulleski - hva kan jeg forvente?

Lagt inn: 22 jun 2012 22:23
av Ansgar
Hei

Jeg er ny både på rulleski og på forumet her.

Er 41 år og har trent løping siden jeg var 14. Begynte med mellomdistanse, men jo eldre jeg ble jo lengre ble distansene... De siste 7 årene har jeg slitt veldig med akilliesproblemer. "Svake gener" og lange distanser har gjort at jeg nesten ikke kan løpe noe mer og har derfor kastet meg på spinning. Men nå har jeg altså investert i rulleski.

Det jeg lurer på er hva jeg kan forvente av pulssoner, hvor lange øktene må være for å få tilsvarende effekt som 1-2 timer på spiningsykkelen etc.

Er det noen som har noen tips her?

Re: Ny på rulleski - hva kan jeg forvente?

Lagt inn: 27 jul 2012 20:46
av sveinbr
Hei, eg har nokonlunde samme situasjon som deg, har passert 40, har drive med friidrett (200,400,800) og ein del anna løping tidlegare, men har slitasjeskader. Rulleski er løysinga, spesielt dersom du har langrenn som favoritt om vinteren. Bruk vanlege rulleski med 3'er hjul (dei tregaste), dermed blir utforbakkane mindre utfordrande og oppoverbakkane tyngre :-) 3'er hjul tilsvarar trått føre på vinteren.

Øv deg på bremsing og planlegg alle nedoverbakkar, så kan du gå "overalt". Er bakken for bratt til å kjøra ned er han neppe særleg lang, så då kan du gå ned. Bremsing gjer du ved å ploga og pressa innover. Brei beinstilling er viktig. Ikkje vent med bremsinga til farten er for stor!

Lykke til!

Re: Ny på rulleski - hva kan jeg forvente?

Lagt inn: 27 jul 2012 23:10
av håvard b.
Det jeg lurer på er hva jeg kan forvente av pulssoner, hvor lange øktene må være for å få tilsvarende effekt som 1-2 timer på spiningsykkelen etc.


I prinsippet er alle soner aktuelle. Men trening i de høyeste sonene fordrer nok en viss teknikk og balanse. Så det er bare å øve..

Re: Ny på rulleski - hva kan jeg forvente?

Lagt inn: 02 aug 2012 22:23
av Mrjeh
Heisann. Jeg startet med rulleski i fjor sommer, og mine erfaringer er at pulssoner og hvor harde økter du vil ha er veldig lett å velge selv. Som på ski om vinteren så vil man i litt kupert terreng benytte "alt" man har av muskler, og dermed blir puls og intensitet deretter. I forhold til spinning vil jeg tro at en time med rulleski i lett kupert terreng tilsvarer minst 1,5 time spinning. Tren på teknikk i forhold til staking, staking med fraspark, og diagonalgang. Teknikktrening på rulleski er klart enklest i en slak motbakke.

Nå gikk jeg ut i fra at du har kjøpt klassiske rulleski, men det var kanskje feil?

Lykke til med rullingen :)

Jan Erik