Plan til vinteren

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
padde

Re: Plan til vinteren

Legg innav padde » 03 des 2012 22:02

Jeg har brukt mye kuzmin siste året (2 årene). Gliden er skjelden helt bunn, men jeg kan vel heller ikke påstå jeg har løypas beste glid. For å spare tid har jeg valgt kombiløsningen mange andre gjør: kuzmin på trenigsskia- både våte og tørre, og voks på konkurranse og også i fri. I sum endrer man (selvfølgelig) med enda mer utstyr- fordi man kan ikke bruke samme par ski til dette.

Sammenliknet med å glide en til to ganger i uka (med daglig økt), er kuzmin bedre. Men følger du boka,- er voks etter min erfaring bedre. Men hvem gidder egentlig det?

Gammern

Legg innav Gammern » 04 des 2012 23:14

Det fine med Kuzmin er jo å slippe sølet på sålen, så hvorfor kline på noe som muligens gir noen promille bedre gli de første km for så å gi litt dårligere glid på lengre turer?

Audun

Legg innav Audun » 23 des 2012 00:33

Kuzmin duger nok på trening og konkuranse på mosjonistnivå.
Men for løpere som ønsker best mulig glid er ikke kuzmin og andre lettvinte løsninger vegen å gå.. Er jo en grunn til at ingen på høyt nivå bruker kuzmin.

larsen

Legg innav larsen » 03 jan 2013 00:46

palve: Jeg synes ikke det er vanskelig, men det kommer nok an på hvor mange tommeltotter man har. Om du ikke liker resultatet er det bare å steinslipe dem igjen.

Jeg holder siklingen litt på skrå i forhold til lengderetningen på skia (ca 20 grader, kanskje), da slipper man at den hopper som en vindusvisker på en tørr frontrute og lager bølger. Hvis du ser på denne videoen så ser du at han vinkler siklingen litt: http://www.youtube.com/watch?v=VPoDYshn-Cc Bytter på hvilken side jeg vinkler den mot av og til, da blir det helt flatt. Jeg hindrer at den sklir ut til siden og lager kutt ved å la tomlene gli langs sidene på skia samtidig som jeg holder siklingen. Sett siklingen lett ned på skia mens du drar den mot deg så eggen ligger flatt før du legger trykk på, ellers risikerer du å skjære for dypt på en av sidene. Etter fem minutters trening går det fort og lett. Ta det forsiktig i starten, så går det bra.

Du må børste grundig med messingbørste etterpå. Jeg bruker Kuzmins vinkelsliper-rotobørste med nylonbust, men den er skummel. Til gjengjeld tar børstingen ca 30 sekunder. Om du bruker den må du være veldig lett på hånden, hvis du setter vekten av vinkelsliperen nedpå smelter den sålen på ca 0,2 sekunder, så den må bare såvidt være borti. Sørg for at den ikke biter tak i enden på skia, da skvetter du skikkelig!

Rooney: Jeg opplever stor forskjell på cold, universal og plus-skrapene til Kuzmin. Jeg synes cold er best ved lavere enn -8, universal mellom -8 og -2, ingen av dem er noe særlig rett under null, og plus er bra når det er vått. Plus-skrapa får forresten skiene til å frese/hvisle.

Kuzmin vs. glider:

Jeg går på ski bare fordi jeg liker det. Jeg deltar ikke i konkurranser, så glid måler jeg subjektivt i form av skiglede. Hvis skiene suger og oppfører seg som en båt (glir hvor lett som helst når det går sakte, bremser når det burde gått fort) blir jeg sur, hvis de føles som sandpapir og stopper med et knirk blir jeg også sur. Det første tyder på at strukturen er for glatt, det andre at strukturen er for grov eller glideren for gammel.

For et par år siden kjøpte jeg nye Madshus nanosonic klassiskski, dette blir tredje sesongen jeg har dem. Jeg fikk vite at jeg burde glide dem helst etter hver tur i hvert fall de første 15-20 gangene for å mette dem. Jeg styrte og sto på med glider, smelting i flere runder, skraping og børsting, men siden jeg ikke går konkurranser holdt jeg meg til LF. Det skal ikke mange turene til før glien er vekk. Noen korte turer til, så får sålen grå flekker. Min erfaring er at det ikke lar seg gjøre å mette dem med glider, jeg gjorde akkurat som jeg fikk beskjed om, men merket ingen forskjell uansett hvor mye jeg smeltet og gnikket. Så hørte jeg om Kuzmin og testet på de gamle skia, og opplevde at de gled minst like bra som nyglidede og børstede ski. Men glien varte og varte og varte, og dermed fikk jeg tid til å gå dobbelt så mye på ski som før.

Det tok ikke lange tiden før jeg siklet nanosonic'ene også, og jeg har ikke angret. Etter sikling og børsting så de ut som en grammofonplate - fullt av superfine parallelle riller og med en feit, svart glans. Dette utseendet og glien holder seg identisk i ukevis med daglige turer, om ikke månedsvis.

Da det ble skikkelig kaldt opplevde jeg at glien ble dårligere. Dermed kjøpte jeg cold og plus-skrapene også, og de virker like bra på hvert sitt føre. Cold-skrapen etterlater så fine riller at sålen ser nesten glatt ut. Plus-skrapen lager grovere riller enn universalskrapen og gjør at skiene suger mindre når det er vått. Dessuten får de en annen lyd.

Kuzmin vs. fluorpulver kan jeg ikke uttale meg om, men jeg kan love at riktig Kuzmin-skrape er særdeles mye bedre enn feil struktur eller litt for gammel LF-glider. Jeg merker ikke særlig forskjell mellom Kuzmin og nypreppa LF. Om man har fire par konkurranseski med forskjellig steinslip, glidet, skrapt og børstet 50 ganger hver og fluorprepp på toppen så tviler jeg ikke på at Kuzmin taper, men så mye tid og penger har ikke jeg å bruke på ski. Om man har ett par grus-ski, ett par kaldski og ett par klisterski så er det etter min mening ikke noe å tenke på engang. Jeg kan jo til og med bytte struktur selv på en halvtime.

Gå tilbake til «Langrenn»