Hva slags skipakke bør jeg kjøpe?

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
Brukerens avatar
knut42
InnleggCOLON 479
RegistrertCOLON 21 Jan 2010 11:16

Hva slags skipakke bør jeg kjøpe?

Innlegg knut42 » 14 Jan 2013 16:26

Jeg kan ikke huske hvor lenge siden det var jeg gikk på bortoverski, men nå har jeg lyst til å forsøke meg ut i sporet (og utenfor) igjen. Jeg er den typiske sinken som ikke går med kondomdrakt, men har sekk, ser på naturen og gjerne tar en tur utenfor løypa og tråkker gjennom skogen. Skal stort sett bruke de fra Frognerseteren og ned til Sognsvann.

Støvelen bør ha god ankelstøtte da ankelen min er småherpa.
Fjellski eller noe annet?
Smørefrie eller smøreski?

Maks 2500 kr med staver. Går det an?

Takk :)

Gammern
InnleggCOLON 104
RegistrertCOLON 23 Feb 2010 17:34

Re: Hva slags skipakke bør jeg kjøpe?

Innlegg Gammern » 17 Jan 2013 19:05

knut42 skrevColonJeg kan ikke huske hvor lenge siden det var jeg gikk på bortoverski, men nå har jeg lyst til å forsøke meg ut i sporet (og utenfor) igjen. Jeg er den typiske sinken som ikke går med kondomdrakt, men har sekk, ser på naturen og gjerne tar en tur utenfor løypa og tråkker gjennom skogen. Skal stort sett bruke de fra Frognerseteren og ned til Sognsvann.

Støvelen bør ha god ankelstøtte da ankelen min er småherpa.
Fjellski eller noe annet?
Smørefrie eller smøreski?

Maks 2500 kr med staver. Går det an?

Takk :)

Greie pakker eksl. staver for 1500-2000 på http://www.xxl.no/Root/Vintersport/Langrenn/Langrennspakker/c/240212

Greie staver som står i stil: http://www.xxl.no/Root/Vintersport/Langrenn/Staver/Active-XU-Langrennstav-1213/p/1084275_1_Style

Kjøp en pakke med KOMBISKO for god ankelstøtte. Orker du ikke å legge festesmøring, kan du feks kjøpe en festeteip å sette på.

Brukerens avatar
knut42
InnleggCOLON 479
RegistrertCOLON 21 Jan 2010 11:16

Innlegg knut42 » 24 Jan 2015 16:21

Tok et par år for meg til å være i stand til skigåing igjen, men nå skal jeg forsøke. Kjøper skipakke mandag og har tenkt til å ta et par turer i uka :)

Men hva trenger jeg av skismøring? Fant en pakke sandpapir, kork og noe blå swix i kjellerboden, men hva er viktig å ha sånn helt grunnleggende for at skiopplevelsen skal bli bra?

MissHyper
InnleggCOLON 99
RegistrertCOLON 12 Aug 2011 12:58

Innlegg MissHyper » 03 Feb 2015 09:48

Hei Knut42, så gøy du vil børste støvet av gamle langrennskunnskaper!

Om du ikke kan glide selv, kan butikken gjøre det. Dette kan du enkelt lære deg selv, og sørger for at sålen i skiene holder god gli og ikke blir for tørre. Av smøring anbefaler jeg i alle fall Lilla (VR45), Blå extra (VR40), (VR 50 eller 55 og 62 er også kjekk å ha) Grønn smøring bruker jeg nesten aldri. Men kan jo være kjekt å ha. Med temperaturene denne og forrige vinter gikk det mest i lilla nyanser og rødt, men fremover nå, er det meldt blått. Swix har en god app for smøretips som gir deg tips etter dagens værvarsel, der du er. Den bruker jeg innimellom.

Det er mange som bruker såkalte Zero-ski nå, men de er best til nullføre eller variable temperaturer rundt null, jeg kan absolutt anbefale det som skipar nr 2. Bor du i et område med stort sett tørr fin snø, vil du ha best nytte av ski du kan smøre. Særlig om du er opptatt av å gå fort/ha god glid.

Har du vært på XXL og kjøpt ski? Mulig jeg er litt snobb, men disse store kjedene får de dårligste skiene til en litt rimeligere penge. Om du går til en skispesialist som Oslo Sportslager, Bull Ski og Kajakk eller den type butikker, får du ski som er håndplukket (før de store kjedene kommer og plukker), med perfekt spenn for deg og du får garantert noe som du vil ha glede av i mange år, om du blir bitt av basillen. Husk vi har gode rabatter med Kondis-medlemskapet vårt ;-)

Lykke til, håper du får masse glede av skiene dine!

håvard b.
InnleggCOLON 159
RegistrertCOLON 24 Jan 2010 22:51

Innlegg håvard b. » 04 Feb 2015 17:18

Rubb festesonen med sandpapir. VR-voksene trenger du ikke bruke penger på, det holder med noen få fra V-serien (blå extra er V40, ikke VR40).
Evt. supplert med et par fra Rode, som ofte er bra i Oslomarka og gjerne når det er nysnø.

Evt. kan du kjøpe slike: http://www.oslosportslager.no/produkt/a ... 35058.aspx

Men vær sikker på å få myke nok ski. Fellene hjelper lite hvis spennet er for stivt.

Hvis du vil slippe glider, kan du enten velge å bare drite i det eller du kan stålsikle glidsonene isteden.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester