Kjøpe nye ski

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
fggfg

Kjøpe nye ski

Legg innav fggfg » 27 feb 2013 15:00

Jeg er 19 år og har først i år fått stor interesse av langrenn. Denne interessen kommer av treningsutbyttet man oppnår. Jeg står med andre ord kun for å trene kroppen og kondisen. Jeg har i alle år stått på et ski jeg har hatt i en del år. Tidligere har jeg kun stått en gang i blant med familien på fjellet osv. Ingen har investert i gode ski, så jeg regner med at skiene mine ikke er god kvalitet. Jeg har gamle sko uten støtte, og skiene glir dårlig og gir dårlig balanse.

Jeg er helt ny når det kommer til det tekniske ved langrenn. Jeg elsker å presse meg selv, og får et kick av å gå fort og å kjenne at det brenner i muskulaturen. Fremover vil jeg jobbe mer med teknikken. Jeg ønsker å gå både klassisk og å skøyte. I denne forbindelsen lurer jeg på hva slags ski man burde se etter, og hva man skal se etter?

1. Er det forskjellige ski for de som ønsker å skøyte, og et annet par for de som ønsker å gå klassisk gange?
2. Mine gamle ski sine bindinger er festet midt på skien. Jeg har sett at mange ski i butikken har bindingen litt lenger bak på skien. Hvor skal de helst ligge?
3. Skal skiene være veldig smale?
4. Jeg har alltid ment at det er lettere å skøyte med ski som er litt korte. Mine foreldre er veldig på med at skiene skal være lange, og helst rekke håndflaten når du strekker den opp i været. Dette kommer vel også litt an på personens armlengde. Hvor lange burde de være for en på 180 cm?

Noen andre ting jeg burde merke meg?

Brukeravatar
Gamle Ørn

Re: Kjøpe nye ski

Legg innav Gamle Ørn » 27 feb 2013 19:47

Det beste du kan gjøre er å oppsøke en seriøs sportsbutikk, de gir deg de svara du er på jakt etter.

Noe finner du her:
http://www.oslosportslager.no/magasinet ... e-572.aspx

http://utstyrsfreak.blogg.no/1351436566 ... nke_p.html

Gamle Ørn

fggfg

Legg innav fggfg » 28 feb 2013 02:55

Takk for svar!

Jeg er som nevnt veldig ny. Jeg har ikke den beste teknikken på nåværende tidspunkt, men dette er noe jeg kommer til å øve på fremover. Skiene jeg kjøper nå kommer jeg ikke til å erstatte med det første - kommer til å ha de en stund fremover. Prøver derfor å sette meg litt inn i emnet, slik at jeg ikke kjøper feil ski. Kommer til å oppsøke hjelp i butikkene, men vil helst ha litt grunnleggende forståelse før den tid. Setter pris på all tilbakemelding!

fggfg

Legg innav fggfg » 28 feb 2013 03:12

Hva er forresten rimelig prisklasse for et par som skal brukes til trening et par ganger i uken? Jeg er ute etter et par gode ski, men er ikke den mest aktive eller erfarne. Blir gjerne maks et par turer i uken - kanskje tre, men ikke mer. Ser at type racingski ikke er egnet for mitt bruk. Hadde vært fint med en pekepinn på hva jeg må ut med. For enkelhets skyld snakker jeg nå kun om skiene - ikke skipakker. Er snakk om ski til klassisk gange. Skøyteski får jeg tenke på ved en senere anledning da teknikken sitter bedre.

Freidig

Legg innav Freidig » 28 feb 2013 13:35

Kjøp ski på salg nå, men pass på at de er myke nok (gå til en god sportsbutikk). Siden du er så ny bør du også passe på at bindingene blir satt på riktig vei. Og at skiskoene blir satt på rett fot. Dette er en komplisert sport.

Brukeravatar
Gamle Ørn

Legg innav Gamle Ørn » 28 feb 2013 14:56

fggfg skrev:Hva er forresten rimelig prisklasse for et par som skal brukes til trening et par ganger i uken? Jeg er ute etter et par gode ski, men er ikke den mest aktive eller erfarne. Blir gjerne maks et par turer i uken - kanskje tre, men ikke mer. Ser at type racingski ikke er egnet for mitt bruk. Hadde vært fint med en pekepinn på hva jeg må ut med. For enkelhets skyld snakker jeg nå kun om skiene - ikke skipakker. Er snakk om ski til klassisk gange. Skøyteski får jeg tenke på ved en senere anledning da teknikken sitter bedre.

Kjøper du nå utover så får du en god ski for ca.½ pris Madhus Nanosonic Classic kr. 2499.00 : http://www.oslosportslager.no/produkt/m ... 24459.aspx

Gode sko : http://www.glommisport.no/langrennski-o ... on-classic

Ok stav :Swic CT3 får du til rundt 700.- kr.

En helt grei binding ROTTEFELLA NNN R3 Classic bindinger kr 499,00 : http://www.oslosportslager.no/produkt/r ... -5655.aspx

Gamle Ørn

Oyvind007

Legg innav Oyvind007 » 11 mar 2013 17:52

Gamle Ørn skrev:
fggfg skrev:Hva er forresten rimelig prisklasse for et par som skal brukes til trening et par ganger i uken? Jeg er ute etter et par gode ski, men er ikke den mest aktive eller erfarne. Blir gjerne maks et par turer i uken - kanskje tre, men ikke mer. Ser at type racingski ikke er egnet for mitt bruk. Hadde vært fint med en pekepinn på hva jeg må ut med. For enkelhets skyld snakker jeg nå kun om skiene - ikke skipakker. Er snakk om ski til klassisk gange. Skøyteski får jeg tenke på ved en senere anledning da teknikken sitter bedre.

Kjøper du nå utover så får du en god ski for ca.½ pris Madhus Nanosonic Classic kr. 2499.00 : http://www.oslosportslager.no/produkt/m ... 24459.aspx

Gode sko : http://www.glommisport.no/langrennski-o ... on-classic

Ok stav :Swic CT3 får du til rundt 700.- kr.

En helt grei binding ROTTEFELLA NNN R3 Classic bindinger kr 499,00 : http://www.oslosportslager.no/produkt/r ... -5655.aspx

Gamle Ørn

Hei Gamle Ørn.

Har du selv erfaringer med denne skoen du henviser til? Vet du om den er noe spesielt varm? Har prøvd Alpina ECL og de var isklade på mine føtter. Vurderer og kjøpe Alpina CCL.

Mvh Øyvind

Brukeravatar
Gamle Ørn

Legg innav Gamle Ørn » 11 mar 2013 19:34

Jeg har modellen som var før denne og den er i hvert fall god og varm,
har brukt den på flere turer hvor gradestokken har ligget mellom -22° til -25° uten å fryse.
På flere av disse turene har jeg hatt følge med en kamerat med Fischer sko som fryser beina av seg,
men noen fryser lettere enn andre.
Sjøl frøys jeg med Alpina sine sko (har hatt tre par), men ikke med Madshus skoa.

Gamle Ørn

Audun

Legg innav Audun » 11 mar 2013 19:41

Egen erfaring er at madshus sine sko er varmere en alpina sine. Hvordan de nye modelene er vet jeg ikke helt, men har erfart at nye toppmodeller ikke er like varme som før, da pga av at skoene skal være så lette at overflødig stoff er fjernet.Du kan jo gå for en model et til to hakk under toppmodellen da. De er tyngre men bør også være varmere.

Når det gjelder staver så kjøp deg ct1 staver. Det er toppmodellen fra par år tilbake,koster 1000kr og er mye bedre en ct3. De gir ikke etter når du trykker til og har veldig god pendel.

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 12 mar 2013 15:28

fggfg skrev:1. Er det forskjellige ski for de som ønsker å skøyte, og et annet par for de som ønsker å gå klassisk gange?
2. Mine gamle ski sine bindinger er festet midt på skien. Jeg har sett at mange ski i butikken har bindingen litt lenger bak på skien. Hvor skal de helst ligge?
3. Skal skiene være veldig smale?
4. Jeg har alltid ment at det er lettere å skøyte med ski som er litt korte. Mine foreldre er veldig på med at skiene skal være lange, og helst rekke håndflaten når du strekker den opp i været. Dette kommer vel også litt an på personens armlengde. Hvor lange burde de være for en på 180 cm?

1. Ja, det er vist nok en stor forskjell mellom å skøyte på vanlige ski og å skøyte på skøyteski. Men du kan gjerne begynne med å kjøpe vanlige ski og evt. investere i et par skøyteski når du vet at du kommer til å skøyte ofte. Tenk også på løypene. I nærheten av der jeg bor, må du ofte gå klassisk for å komme til en løype som er bred nok til å skøyte. Da er det kun hensiktsmessig med klassiske ski. Kjøp gjerne kombi-sko, siden du vil gjøre begge stilarter.
2. På klassiske ski skal det punktet der du klemmer inn skotuppen sitte på skiens tungdemessige midtpunkt. Hold en ski på din finger og finn ut hvor den har balanse. Akkurat der skal skotuppen sitte. Jeg tror det er litt annerledes med skøyteski, men kjenner ikke til detaljer.
3. Smale ski er lett i vekt og behagelig å gå med -> i oppkjørte spor. De er håpløse utenfor sporet. Tenk på ditt bruksområde. Jeg bruker alltid smale ski i skogen, selv uten å være en veldig god skiløper. Det kan være litt vanskeligere å holde balanse på en small ski enn på en bred ski, men dette er en tilvenningssak.
4. Jeg synes det er veldig behagelig med korte ski. Lettere å svinge med. Sist var Trude Dybendahl på TV og viste fram at ski ikke lenger trenger å komme opp til håndflaten, men heller til armleddet. Da snakket hun om klassiske ski. Gode butikker som f. eks. den som ble nevnt over kan lete rundt i alle modeller de har og finne en ski som er kort og er passe stiv til din vekt. Skipakke kan være den beste investeringen når du trenger både ski, bindinger og ski. Ekstra staver skader heller ikke, enten fine lette staver eller evt. et par litt lengre for skøytingen. Ikke kjøp de allerletteste karbonstaver som har en tendens til å knekke fort, men heller ett eller 2 hakk under, som fortsatt er veldig lette sammenlignet med gamle aluminiumsstaver. På turer med mye oppoverbakke merker du stor forskjell i armene med tunge eller lette staver.

Gå til en god butikk.

Edit: http://www.oslosportslager.no/magasinet ... i-252.aspx

Gå tilbake til «Langrenn»