Satse på Langrenn

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
Oyvind007

Satse på Langrenn

Legg innav Oyvind007 » 01 mar 2013 10:45

Hei! Når blir man for gammel til og satse på langrenn? Har alltid vært i god fysisk form og blant de beste i terrengløp i kommunen uten og trene allverden. Er nå 17 år å går VG2 Data. Vurderer nå og bytte til Idrett i meråker til neste år. Jeg har rett og slett fått en stor indre drivkraft til og satse på langrenn og jeg har lyst til og bli blant de i toppen.

Hvordan skal jeg klare og realisere drømmen min? Og hvordan kan jeg overtalle min mor til en evt skolebytte? De er ikke så mye støtte å få fra den kanten merker jeg.
Jeg har en stor treningslyst og ønsker virkelig dette. Skal jeg fullføre dette skoleåret? Jeg tenker sånn at jeg alikevell ikke kommer til og trenge det visst jeg går over til idrett...

Hvordan skal jeg gå fram? Er de iheletatt mulig å bli blant de beste når man sattser i en alder av 17 år?

Linda
Sted: Røyken kommune

Re: Satse på Langrenn

Legg innav Linda » 01 mar 2013 14:00

Du har tydeligvis fysisk talent for kondisjonsidrett. Da er det en stor sannsynligvis for at du har mulighet komme høyt i en kondisjonsidrett hvis du satser hardt og har riktig innstilling. Om det er for sent for deg med akkurat langrenn kan jeg ikke uttale meg om, men jeg kjenner en som begynte sent i 20-årene og som med hjelp en veldig god skiløper har blitt såpass god at hun har havnet blant de beste i sin aldersklasse på store skirenn. Så mye er mulig.

Ja for all del, forsøk å begynne på en idrettslinje. Det finnes idrettshøyskoler der du kan få utdanning samtidig med å sats på en idrettskarriere. Da bør både moren din og du være fornøyd. Du bør for all del fullføre skoleåret ditt. Det er fint å få en utdannelse uansett, også om du blir idrettsmann. Hørte du ikke Anders Bardal (var det ham?) som sa at det var fint å ha en utdanning å falle tilbake på etter karrieren?
Neste år er du voksen. Om moren din ikke vil samarbeide, kan du bestemme selv allikevel.

Følg dine drømmer... Du er fortsatt ung og kan leve dem ut. Det verste som kan skje er at du prøver og ikke lykkes. Da har du i hvert fall prøvd og da slipper du å angre på at du aldri satset.

Henviser også til denne tråden:
viewtopic.php?f=7&t=2452

fggfg

Legg innav fggfg » 07 mar 2013 13:27

Les også om Northug som i disse dager uttaler seg smått i media om hva han ønsker å falle tilbake på etter idrettskarrieren. Han skal visstnok studere Eiendomsmegling på BI. Om uttalelsene er reelle er igrunn ikke så relevant. Poenget er at en idrettskarriere vil ta slutt. Etter den tid vil du trenge en god jobb. Fullfør utdanningen. Har du ikke fullført videregående skole er du null verdt i arbeidsmarkedet. Kjipt å måtte ta tredjeklasse i en alder av 30.

Oyvind007

Legg innav Oyvind007 » 11 mar 2013 17:49

Takk for meget gode svar Linda og fggfg.

Kan noen hjelpe meg og sette opp ett treningsprogram? Jeg har mulighet til og trene 6 ganger i uka og ønsker og trene så mye som jeg har muligheten til. Det som er hovedfokus nå er å få terpet mye teknikk + at jeg prøver og få inn noen gode langturer i både skøyting og klassisk.

Hvordan bør jeg trene for og være godt rustet til neste års konkurranse sesong? For meg er det veldig viktig og trene variert slik at jeg får god utvikling på flere fronter.

Hadde vært veldig snilt om noen kunne satt opp et treningsprogram på for eksempel en uke, slik at jeg kunne ha utviklet den derfra.

Takk for alle svar!

reeta

Legg innav reeta » 30 jan 2014 05:19

Egen erfaring er at madshus sine sko er varmere en alpina sine. Hvordan de nye modelene er vet jeg ikke helt, men har erfart at nye toppmodeller ikke er like varme som før, da pga av at skoene skal være så lette at overflødig stoff er fjernet.Du kan jo gå for en model et til to hakk under toppmodellen da. De er tyngre men bør også være varmere.

Gå tilbake til «Langrenn»