Rulleski

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
joes
Sted: Mandal

Rulleski

Legg innav joes » 07 apr 2010 22:20

Hei :)
Har slitt en del med skader denne sesongen, og nå begynner det igjen. Er skadet i nesten på samme sted som forrige gang, altså i rumpen. Jeg har derfor tenkt at jeg vil ha noe som kan erstatte løpingen når jeg er skadet. Jeg har hele livet likt ski, og hadde jeg bodd et sted med snø hadde jeg ganske sikkert satset mer på det. Siden det ikke er så mye snø å gå på nå tenkte jeg at rulleski er en god løsning. Faren min har fra før av klassisk ski som jeg kan låne, men jeg har mer lyst på skøyteski i og med det er det jeg syntest er gøyest å holde på med. Har ikke gått på rulleski før, men skal gå minst en gang i uken framover. Hvis det finnes ski som kan gå både klassisk og skøyting så ville det passet perfekt.

Takker for svar ;)

løpegjøken

Re: Rulleski

Legg innav løpegjøken » 08 apr 2010 20:23

hei, har nettopp bestillt meg disse:

http://www.skistart.com/product/1835/In ... c+-10.html

Ny modell av året som skal være en kombimodell med skinne som gir hælløft samt låsing på bakhjulene. En kan også montere reine asfalthjul. Veit ikke noe om dem, men tenkte jeg skulle prøve de.

Ellers har jeg ikke kommet over noen annen kombimodell.

Hellerud

Legg innav Hellerud » 21 apr 2010 19:54

Kombiski,enten det er ski eller rulleski er ikke egnet for andre enn barn....på rulleski vil du slite hjulene ganske kjappt slik at det blir håpløst å gå klassisk på de.Spennet vil også være for dårlig til begge stilartene......det er vel egentlig kun staking de er egnet til for voksne folk.
Når jeg var aktiv,hadde jeg et par for staking,et for klassisk trening,et for klassisk konkurranse,to for skøyting og 2 for skøyting konkurranse...... Rulleski er som joggesko,man må ha til ulikt bruk.

Brukeravatar
Torodd

Legg innav Torodd » 21 apr 2010 21:44

Jeg synes rulleski gir en fin variasjon, men lengter meg bort fra trafikken. Skøyteskia jeg har kan bare brukes på ganske god asfalt, og da må jeg konkurrere med bilene om plassen i vegbanen (rått parti). De klassiske rulleskia mine har ganske breie hjul og kan brukes også på gode grusveger. Men de er ganske tunge og ikke veldig godt egna til noe anna enn staking, egentlig. Går bare litt dobbelttak med fraspark på dem i tillegg til rein staking. Til sommeren har jeg tenkt å kjøpe meg et par Skike-ski. De har hjul med luft i og kan brukes med vanlige joggesko - bl.a. på grusveger - og først og fremst til skøyting (men også staking). Da vil jeg få den variasjonen jeg er ute etter - håper jeg!
www.skike.com ligger det mye info om disse skia, bl.a. mange småfilmer som viser at de kan brukes både i parker, på grus og gras etc.
Torodds blogg: www.lybeckmedia.no

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 01 jun 2010 22:37

av nøyaktig samme grunn som trådstarter er jeg fristet til å kjøpe rulleski.

sliter sykt med skader og må nok begynne å trene alternativt også når jeg er skadefri :| :|

jeg går aldri på ski på vinteren, da er det jo kaldt. :mrgreen:

Men nå er jeg altså fristet til å slå til med rulleski. Antar da at det letteste er klassiske med standardhjul?

MEN så leste jeg også om denne skike-greia.

Hvordan er dette sammenlignet med vanlige rulleski?

Jeg er mest opptatt av å få blodomløpet i gang og hjertet til å slå. Sykling gjør ikke helt jobben, føler jeg. Hvordan er rulleski evnt. skike på dette med å få til å finne en jevn arbeidspuls?

Brukeravatar
Torodd

Legg innav Torodd » 07 jun 2010 21:46

Nå har jeg prøvd Skike. Men jeg ble dessverre skuffa. Jeg tenkte at disse ville være fine å bruke på grusveger med liten trafikk. Men jeg følte at de ble noen svære klamper om foten, rett og slett. Tunge og trege sammenligna med mine vanlige rulleski. De sitter helt fast til hele foten, i motsetning til vanlige ski og rulleski, der hælen vipper. Dermed føler jeg at det blir litt ulikt vanlig skøyting på ski. Er redd det skal ødelegge litt for skiteknikken.
For den som ikke er vant til verken ski eller rulleski, er sikkert Skike helt OK. De er som sagt trege, så en kommer lett opp i puls. Det er helt sikkert fin kondis-trening. Men jeg tror jeg takker pent for lånet og holder meg til mine vanlige rulleski. Der får jeg i alle fall en viss fartsfølelse, som på vanlige ski.
Torodds blogg: www.lybeckmedia.no

Gammern

Legg innav Gammern » 11 jun 2010 17:43

Skjønte ikke det med trege. Har du godt med luft i hjulene så er farten ganske lik rulleski for meg. I tillegg kan jeg gå på hardt gress, grus osv. Morsom offroad.

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 11 jun 2010 19:26

Jeg har prøvd ordinere rulleski for klassisk, rulleski for skøyting og de er klart lettere på foten en skikes.

Minuset slik jeg ser det med "vanlige" rulleski er at man må oppsøke en velegnet plass å trene med de på.
Underlaget må være strøkent, ikke noe grus som legger seg under hjul, ikke noen bakker der du kan bli nødt til å plutselig stoppe.

Så jeg fortrekker skikes.
De har store luftfylte dekk så grus og annet gørr i veien er ikke til hinder. De har gode bremser så en bakke er bare gøy. Ergo... man kan trene med de hvor man måtte ønske.
Det var en som påsto at skikes var trege å gå på. Til det stiller jeg meg undrene. Husk å ha 100psi i dekkene så går det så det griner.
Jeg skal gå med på at de er tung. 1.4kg pr stk er en vekt man kjenner at man har på bena. Det er en ubermorsom opplevelse å gå direkte fra skikes til løping, for man føler at man svever. :-)

Gå tilbake til «Langrenn»