Nye racingski - vekt?

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
larsemann
InnleggCOLON 37
RegistrertCOLON 11 Nov 2011 10:12

Nye racingski - vekt?

Innlegg larsemann » 24 Nov 2013 11:07

Jeg skal bestille nye racingski fra en sportsbutikk som skal plukke ut på Madhusfabrikken.
De i butikken sa at man burde oppi en lavere kroppsvekt dersom man ikke har super fraspark slik at skien ikke blir for stiv. Stemmer dette? Hvor mange kg (%) bør man gå ned?
Personlig vil jeg si at teknikken er noenlunde ok (mosjonist / ikke super mosjonist) og jeg går noen konkurranser i løpet av året.

nopebo
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 08 Mar 2015 18:37

Re: Nye racingski - vekt?

Innlegg nopebo » 08 Mar 2015 20:32

Er ikke helt sikker på om jeg støtter det svaret du har fått ut fra at du er en mosjonist som har middels god teknikk.
Det avgjøres egentlig litt på hvilke type ski du skal ha.
De fleste Fischer ski har oppgitt en FA verdi på skiene sine og vil gi deg en pekepinne på om de i det hele tatt kan brukes.
Nå er det sagt at man skal gå for en FA verdi som er ca. 55% av sin kroppsvekt. Så m¨du vurdere om du skal ha myke eller stive ski.
En typisk allroundski fra Fischer vil være medium og for en løper på 80kg +- bør FA verdi ligge på rundt 46
Madshus og andre merker har også dette, men benevnelsen er litt annerledes.

Er det Rubbski kan du nok vurdere FA verdi en del, for din del ville jeg ha hatt en høyere FA verdi en fasiten skulle tilsi.
Dette for at Rubbski er forholdsvis lette å få feste på, og på nullføre er det da lett å føle litt subbing.
Har selv hatt ett par med FA verdi 56 og er selv 82 kg. Da er de "nepper" på feste, men på våt fallende snø er de fantastisk.

larsemann
InnleggCOLON 37
RegistrertCOLON 11 Nov 2011 10:12

Innlegg larsemann » 09 Mar 2015 19:06

Takk for svar. Jeg har et par Fischer Zero hvor det står 042 på siden og Soft på merkelappen. Er dette FA-verdien? Nå veier jeg 74kg, så da er vel de innafor?

For øvrig så kjøpte jeg meg allround Madhus Redline som virker gode å gå på. På lappen der står det +/- 80kg. Så det er noe stivere enn Zero-skiene.

nopebo
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 08 Mar 2015 18:37

Innlegg nopebo » 11 Mar 2015 00:01

Helt korrekt , FA verdi på 42 holder godt til 74 kg. Etter fasit skulle du hatt 40,7 og med 42 tror jeg du er spot on!
Madshus har vel en litt annen benevnelse på verdien, men Redline ski der merkene er satt og i tillegg soft burde funke utmerket som en allround ski

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester