Rulleski til nybegynner

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
Svensen89
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 13 Feb 2014 17:10

Rulleski til nybegynner

Innlegg Svensen89 » 13 Feb 2014 17:14

Hei.
Jeg har et spørsmal ang alpina og pro ski c2. Ser at forskjellen på disse er bremsen, ved at de er satt foran på alpina og foran på pro ski sine.
Hva er forskjellen ved dette?

Jeg har aldri stått på rulleski, men har stått mye på ski.
Hva anbefales som førstegangskjøp? rulleskiene kommer til å bli mye brukt.

Kristoffer
InnleggCOLON 5
RegistrertCOLON 28 Jan 2014 08:30

Re: Rulleski til nybegynner

Innlegg Kristoffer » 14 Feb 2014 09:43

Jeg ville anbefalt Pro Ski C2 Roadline, altså de uten bremser. For det første så betyr det at du "tvinger" deg selv til å lære deg å bremse ordentlig, i tillegg innbiller jeg meg at jo mindre "ting" på skiene som kan gå i stykker, jo bedre er det (og jo lenger varer forhåpentlig skiene).

Ser stadig vekk at de fleste skader/ulykker/skumle situasjoner oppstår rett og slett fordi folk ikke har god nok kontroll på rulleskia, eller stoler for mye på at bremser skal gjøre hele jobben.

Personlig synes jeg forresten at C2 skia er glimrende, gode til staking og suverent best (av alle typer jeg har prøvd) til diagonalgang.

ffworld
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 05 Feb 2015 03:05
CONTACTCOLON

Innlegg ffworld » 07 Feb 2015 02:20

For det første så betyr det at du "tvinger" deg selv til å lære deg å bremse ordentlig, i tillegg innbiller jeg meg at jo mindre "ting" på skiene som kan gå i stykker, jo bedre er det (og jo lenger varer forhåpentlig skiene).

------------------------------------
fifa ultimate team coins fifa ps3 coins

Bifftomat
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 03 Feb 2015 09:40

Innlegg Bifftomat » 07 Feb 2015 20:41

Hei!
Hvis jeg forstår deg rett så tenker du på at det hjulet som ikke ruller bakover er montert foran på alpina og bak på de andre?
Jeg kjøpte meg billige alpina ski på xxl. Jeg likte ikke så veldig godt at bremsen satt på fremhjulet. Frasparket blir litt vinglete for meg iallefall.
Dessuten så gikk ikke skiene rett frem, jeg sendte dem i retur. Og etter en god stund fikk jeg nye. De gikk heller ikke rett frem..... Men da var jeg så lei av all ventinga at jeg beholdt dem.
I sommer kjøpte jeg meg swenor ski med bremsen på bakhjulet, det var veldig mye bedre! De går rett frem og kan lett svinge skiene på til høyre og venstre.
Siden du sier du skal bruke dem mye så anbefaler jeg virkelig å legge litt mer penger i ski, så blir det mye bedre å stå på de :D
Og så vil jeg påstå at brems på bakhjulene er best.

Kolli
InnleggCOLON 16
RegistrertCOLON 19 Mar 2013 12:48

Innlegg Kolli » 11 Jun 2015 11:16

Jeg har både Alpina SCR76 med brems på forhjulet og Swix C2 (tidligere Proski). Alpina er nå brukt i 3 sesonger, C2 kjøpt i mai.

- Alpina ruller betydelig bedre, spesielt når de blir godt innkjørt. Dette er en fordel når lengre, slake motbakker skal stakes (avhenging av form), men det blir for lite motstand på flat mark og nedover sammenlignet med ski på vinteren. Blir også vel stor hastighet nedover, føler meg tryggere på C2. Men flott hvis du er nybegynner og ikke har opparbeidet styrke til langvarig staking i variert trening.
- Synes begge er ganske stabile og går rett frem ved staking. Hos meg er det faktisk C2 som nå trekker litt sideveis på ene skia. Ikke ukjent for rulleski, prøv et googlesøk :). Synes at Swix er mer stødig enn Alpina nedover, Swix kan svinge enklere ved å bikke ski til siden, Alpina må skiene løftes&flyttes sideveis.
- Brems på forhjul Alpina opplevere jeg som uproblematisk til vanlig, men på vått føre er det dårligere feste. Forsåvidt greit da man må være oppmerksom på teknikk. Men Alpina har gått bort fra forhulsbrems på carbonmodellen, så tydelig at ikke alle liker dette
- Jeg kjøpte C2 Vario, altså med brems som kan skrues på ved behov. Har foreløbig blitt mye mindre brukt enn jeg trodde da Swix skia ruller dårligere og er mer stabil. Men kjekt hvis du har en favorittløype med noen altfor lange/bratte bakker, er helt nybegynner eller er så sterk at du ønsker å kjøre styrkeøkter ved å bruke brems. Veier 200 gram mer og ene skia gir en liten raslelyd, som jeg sikkert kan fikse med skrujern og skiftnøkkel hvis jeg gidder
- Alpina har to alumoddeler, SCA og SCR der SCR er dyrest. Jeg har prøvd begge og synes ikke det var vesentlig forskjell, muligens litt mer stabilt/komfort med SCR som jeg er vant med. Men merk at nye hjul koster 1/2 pris på de billigste, der får du 2 hjul i pakke for ca samme prisen som ett på SCR. Uansett er rulleskihjul så dyre opp mot nye ski (spesielt ved tilbud/kampanjer) at det oftest blir handlet nye ski istedet for å bytte hjul. Dumt i et miljøperspektiv, men sånn er nå dette.

Ser dette er en gammel tråd og du har sikkert handlet rulleski nå, håper du uansett ble fornøyd!

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester