Halv og helvekt på Madshus Redline Pluss ski

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
nopebo
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 08 Mar 2015 18:37

Halv og helvekt på Madshus Redline Pluss ski

Innlegg nopebo » 08 Mar 2015 18:49

Hei
Fikk i gave ett par Redlineski Plussski med halvvekt på 1,98 og helvekt på 0,28.
Det lille jeg har lært om kammerhøyde gjør meg litt usikker på skiene.
Halvvekt tilsier ett par gode klisterski, mens helvekt skulle tilsi kaldski?
Er dette spesielt for Redlineski Pluss?
Har testet de med klister, da smører jeg 13 cm bak senter av binding og de sitter godt, men alle jeg prater med og teori skulle tilsi at skiene mer eller mindre klapper i hop.
Jeg ønsker å finne ut av dette, så jeg eventuelt kan levere de inn.
Problemet er at jeg synes de glir godt, men blir veldig usikker på hva jeg skal tro.
Mange vitere som har mening.
Har vært testet på skiselector to ganger etter min vekt på 82 kg, samme resultat hver gang og skiene er helt lik.
Hadde nesten håpet dette kunne være en god forklaring på....
På forhånd takk

Authon
InnleggCOLON 132
RegistrertCOLON 21 Jan 2010 21:01

Re: Halv og helvekt på Madshus Redline Pluss ski

Innlegg Authon » 08 Mar 2015 21:41

Dette stemmer nok. Skiene subber ikke nedi når du staker eller sitter i hockey pga de er stive på halvvekt. Når du trykker til så er de lette å få feste på pga de er mindre stive på helvekt.

Du bør prøve deg fram med smøresoner slik at du smører kortest mulig. Be de måle de opp i en bra butikk fra 0.1mm til 0.4mm.
På klister ville jeg prøvd å smurt fra 0.3mm fram til 0.3 mm bak.

nopebo
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 08 Mar 2015 18:37

Innlegg nopebo » 09 Mar 2015 17:01

Hei og takk for svar.
Slik jeg tyder svaret ditt er det slik Madshus bygger opp Redline klisterskiene7plusskiene sine?
I så tilfelle er jo dette ganske revolusjonerende, da de ikke subber på diagonalgang.
Godt å høre, da jeg hadde litt troen på skiene.
Slik jeg ser det er dette da rene klisterski.
Har fått dem målt opp med 0.4 og da er de 13 cm bak senter. De har en liten dipp opp igjen etter dette(veldig lavt), men kontaktpunktet er der.
Da sitter de godt og gliden er god.
Fort å bli usikker på egne vurderinger når skien har litt spesielle egenskaper og mange mener de er å regne som skrot...
I tillegg er skien ekstremt bløt i tuppen og i begynnelsen kjentes de ustabil ut, men håper dette er en vanesak

Authon
InnleggCOLON 132
RegistrertCOLON 21 Jan 2010 21:01

Innlegg Authon » 09 Mar 2015 17:52

Redline pluss er laget for å få mest mulig glid og best mulig feste. For å få god glid er det fordel at skiene er stive, og for å få godt feste enkelt så bør de være lette å trykke ned. Akurat som skiene dine er. Har de vært stive også på helvekt så har det vært vanskligere å fått feste på. Og har halvvekta vært lav så har du fått godt feste,men subbet ved staking og i nedoverbakene.

Og du sier jo de glir godt også så da er jo saken klar da. Skiene er bra.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester