Operasjon skulder/ Labrum

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
Jan M
InnleggCOLON 17
RegistrertCOLON 31 Jan 2010 18:52

Operasjon skulder/ Labrum

Innlegg Jan M » 09 Okt 2015 21:47

Hei Forum!

Er det noen her som har erfaringer med langrennstrening etter å ha operert skulderen, dvs operasjon som omhandler stabiliteten i skulderen, SLAP- operasjon,operasjon etter avrivninger i labrum mm?

Ja, jeg hører selvsagt med legen som opererte, og ulike fysioterapeuter, men det er likevel interessant å få direkte erfaringer fra folk i samme situasjon.

Kort fortalt: Jeg har hatt skulderen ute av ledd en rekke ganger, og valgte nå siste gang å operere. Operasjonen reparerte labrum (festet med ankre) og justerte litt på kapselen for å gi økt stabilitet.

Spørsmål:
Er det andre langrennsløpere her som har vært igjennom samme operasjon?
Går det "greit" å trene langrenn etterpå, og hvor lenge etter operasjon ventet dere?
Er det spesielle øvelser/ styrketrening dere gjør for å øke stabiliteten i skulderen?

På forhånd takk for svar!

Mvh Jan

squidman
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 18 Feb 2016 19:44

Re: Operasjon skulder/ Labrum

Innlegg squidman » 18 Feb 2016 20:54

Vet ikke siden jeg venter på samme operasjon, spent på svar! Kjedelig da jeg ikke kunne surfe noe særlig i jan mens jeg var i Sydney (skulder ut av ledd i surf = problemer!)...hvordan funker det i hverdagen ellers? Hvor langt tid har det tatt mht til du kunne bruke skulderen?

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 527
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Operasjon skulder/ Labrum

Innlegg kollis » 19 Feb 2016 14:52

eneste erfaring jeg har og bruker...er faste 1-2 dager...min erfaring er at du får strammet opp sene festene .For mye carbo i blodet gjør dem veldig myke....løse særlig trening med mye carbo mat i nesten alle treningene. Mener det hjelper lite med proteiner etter på.
Etter på 2-3 dager med rolig staking \ svømming (i varmt vann) for å sende nærings rik blod opp til skulderen...Ikke bli annpusten men lett teknikk trening...(etter du har spist nærings rik mat eks grønnsaksuppe)...
Tid må komme over 1 time uten smerter før du kan teste skulder hardere...Får du lette smerte utslag er det lurt å spise noe og fortsette treningen etter på...
Poenget er at muskler \sener må få innputt for å fungere normalt igjen...noe du får ved sone 1-2 og noe du alltid må gjøre etter sone 5-6 .... 8-)
Er du veldig godt trent må du varme opp lengre enn andre for at skulderen skal fungere under max belastning over tid....
ps Jeg regner (ut i fra dere skriver,men noen av deres typer har en jern vilje ..) med det blir vanskelig for begge 2 å faste så da må dere opp i lengre periode med "Etter på 2-3 dager med rolig staking \ svømming (i varmt vann) for å sende nærings rik blod opp til skulderen ....." og min 2timers sone 1

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester