"Skin"/smørefrie ski? Erfaringer? Tanker?

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
ks0rum
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 05 Nov 2015 22:40

"Skin"/smørefrie ski? Erfaringer? Tanker?

Innlegg ks0rum » 05 Nov 2015 23:00

Skal ha meg nye skin/smørefrie ski til vinteren, men nå er det blitt så mange på markedet. Hvilke mener du eller tror du er best av følgende?

Atomic Redster Skintec
Salomon Equipe RC Skin
Rossignol R-SKIN
Madshus Terrasonic IntelliGrip
Fischer Twin Skin Race
Noen fler?

Og for å gjøre det enda vanskeligere å ta et valg. For en tid tilbake leste jeg en artikkel på sportbransjen.no hvor en representant fra Fischer mente at RCS Crown (altså "gammeldags" smørefri ski med riller under) fortsatt var den beste og mest allsidige smørefrie skien. Noen som vet hva han mente med dette? Trodde "skin"-ski var de beste smørefrie skiene?

Og til sist; har disse skin-skiene noe for seg i det hele tatt? Hva mener du? Noen tanker rundt dette?

ks0rum
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 05 Nov 2015 22:40

Re: "Skin"/smørefrie ski? Erfaringer? Tanker?

Innlegg ks0rum » 05 Nov 2015 23:07

Her er den artikkelen jeg nevnte fra sportsbransjen http://www.sportsbransjen.no/fb/jun2015/index.html#41/z

Polardego
InnleggCOLON 6
RegistrertCOLON 12 Aug 2012 07:45

Innlegg Polardego » 16 Des 2015 10:14

http://www.klikk.no/helse/trening/article1645208.ece

Bruker å være billigere på våren.

Kolli
InnleggCOLON 21
RegistrertCOLON 19 Mar 2013 12:48

Innlegg Kolli » 01 Feb 2016 10:03

Jeg kjøpte Salomon Equipe RC skin i helga. 2 testturer så langt, fungerer bra på kaldt føre og harde underlag. På nysnø var glid dårligere enn jeg ønsket. Men da er det også enkelt å kjøre på med blå ekstra eller lilla.

Denne beskriver godt hva som er fordeler og ulemper med disse skia:

http://www.milslukernblogg.no/2015/02/t ... omon-skin/

For meg kommer skin til å erstatte klister tilnærmet 100%, ihvertfall det som er målet. Atomic Skintec har utskifbare feller, var i utgangspunktet de jeg ønsket men de er utplukket over hele landet, tilsvarende i nettbutikker Sverige. Så ja, det vil være billigere til våren - men da er det ofte dårlig utvalg også. Jeg vil på det sterkeste anbefale alle mosjonister å kjøpet et par skin-ski til høsten, ihvertfall hvis du har begrenset tid til smøring og ønsker å bruke mest mulig tid i skiløypa.

It's all about skiing, not waxing.

Kolli
InnleggCOLON 21
RegistrertCOLON 19 Mar 2013 12:48

Innlegg Kolli » 23 Feb 2016 13:17

Testet 3*9 km med 3 par ski. Ca + 1 grad, hadde vært mildere på dagen men kaldere luft var på vei. Gode oppkjørte spor etter lett snøfall kvelden i forveien.

Skiene som ble testet var:

1. Ficher RCS+: V45 med VR55 under skia. For anledningen dårlig smurt. Lett kuzimifisert for noen uker siden.
2. Salomin Equipe R-Skin: pels smurt med touring-middel for bedre glid. Lett kuzimifisert for noen uker siden.
3. Ficher RCS Zero: første tur, ubehandlet

Følelsen var OK ski med voks men noe dårlig glid. Skin hadde superfeste, men også merkbart dårligere glid. Zero hadde desidert best glid, men som forventet ikke optimalt feste da det heller ikke var zero-føre. Merket godt at Zero skia var mye lettere enn pelsskia, både i motbakker og nedoverbakker var skiene lettere å håndtere.

Ganske kupert løype, 330 meter Elevation per runde målt med Polar M400. Snittpuls for hele økta var 81%, altså en medium hard treningsøkt. Tid og gjennomsnittpuls viste faktisk at kjappeste runden var med pels:

1. Voks: 42:15, snittpuls 155, maks 168
2. Pels: 41:59, snittpuls 156, maks 170
3. Zero: 43:08, snittpuls 157, maks 170

Vanskelig å dra noen 100% konklusjon ut fra denne testen. Jeg kunne mulgens kjørt hardere første runden, mulig jeg også var noe sliten siste runde med Zero selv om det ikke følges slik. Optimalt burde jeg gått mange 5 km runder med bytte mellom hver runde.

Jeg forsøker meg på dennne oppsummeringen:
- Voks er fortsatt kjappest
- Pels er knall til trening, og det gode festet kompanserer i stor grad for dårlig glid på kuperte løyper.
- Zero passer best på Zero føre. Men hadde jeg hatt bedre kondis og styrke kunne jeg sikkert løpt fiskebein og staket mer og fått bedre tid på Zero vs Pels
- Mannen på skia teller mer enn hvilke ski man bruker

Strava økta ligger her, desverre bare 2 av 3 runder som ble registrert i segmentet. Logget tider med pauseknappen.
https://www.strava.com/activities/499089750

Alton Byron
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 04 Jul 2016 11:06

Innlegg Alton Byron » 04 Jul 2016 11:25

Så ja, det vil være billigere til våren - men da er det ofte dårlig utvalg også. Jeg vil på det sterkeste anbefale alle mosjonister å kjøpet et par skin-ski til høsten, ihvertfall hvis du har begrenset tid til smøring og ønsker å bruke mest mulig tid i skiløypa.????

KRIS
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 10 Nov 2016 14:50

Innlegg KRIS » 10 Nov 2016 15:00

Hadde stort sett veldig gode erfaringer med felleski i Nordmarka i fjor, men det var KATASTROFE i Birken. Nesten ikke feste i det hele tatt før slettene mot Sjusjøen. 90 % av tiden funker mine felleski (Rossignol skin) svært bra, men viktig å være klar over at det på visse fører er helt ubrukelig. Gliden kan man stort sett få til med noen justeringer, men å kun gå på armene de første 2.5 milene i Birken anbefales ikke for vanlige skigåere.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester