"Skin"/smørefrie ski? Erfaringer? Tanker?

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
nobr

Re: "Skin"/smørefrie ski? Erfaringer? Tanker?

Legg innav nobr » 18 jan 2018 09:01

Har kjøpt med de samme skiene som deg Håvard b. Dessverre opplever også jeg dårlig feste, spesielt i oppover og t.o.m slak oppover bakke. Har også forsøkt å justere bindingene, uten at det hjelper. Men, det jeg har kjent er at feste blir bedre etter ca. 3-5 km......vet ikke om det er innbildning fra min side, eller om det faktisk er slik at man går "skien varm" før bedre feste. Bare en tanke.....

juristus

Legg innav juristus » 18 jan 2018 12:28

Både jeg og madammen er veldig fornøyde med felleskiene, begge har 2017-modeller. Vi fikk, det jeg iallefall oppfattet som, kyndig hjelp i butikken. Rådet vi fikk var at skiens egenskaper og spenn ift. din kroppshøyde, vekt og ferdighetsnivå var viktigere enn selve merket på skien. Vi endte også opp med 2 forskjellige ski, fordi vi er både bygget forskjellig og har forskjellig ferdighetsnivå.

Jeg er faktisk svært overrasket over hvor godt denne teknologien fungerer på "normale" vinterforhold i Norge. Har vært både på høyfjellet og i Oslomarka med gode resultater. De er, om mulig, noe mer bakglatte enn godt smurte ski. For å løse dette kan du gjerne gå for en binding som kan justeres bak eller frem uten for mye styr. Da har du muligheten til å skape deg noe mer feste, eller noe mer gli, avhengig av temperatur og forhold.

Lykke til med kjøp!

håvard b.

Legg innav håvard b. » 24 jan 2018 16:10

nobr skrev:Har kjøpt med de samme skiene som deg Håvard b. Dessverre opplever også jeg dårlig feste, spesielt i oppover og t.o.m slak oppover bakke. Har også forsøkt å justere bindingene, uten at det hjelper. Men, det jeg har kjent er at feste blir bedre etter ca. 3-5 km......vet ikke om det er innbildning fra min side, eller om det faktisk er slik at man går "skien varm" før bedre feste. Bare en tanke.....

Bedre etter 3-5 km.. :) For langt! ;) Synd å høre om for din del. Ta dem med til butikken, for det er ikke helt greit dette.

Nå er de forsøkt også på realt kaldføre. Null feste. Litt rart, for skia oppleves ikke som særlig stive. Jeg tar dem med til Bull. De får sjekke dem ut igjen, så får vi se.

Arild S

Legg innav Arild S » 29 jan 2018 17:02

håvard b. skrev:Gikk første tur med felleski noensinne i går. Rossignol R-Skin Race plukket av Bull i Oslo. Hadde ikke feste i det hele tatt! Prøvde å justere bindingen helt fram til +3. Nedtur! Det skal sies at det var litt løst føre, så skal prøve dem et annet sted i landet til helga, med skikkelig kaldføre. Hvis de ikke sitter der, blir det en tur til butikken igjen gitt.

Jeg har kjøpt Madshus Terrasonic felleski og er etter hvert blitt veldig fornøyd.
Anbefaler alle å spandere noen få hundrelapper ekstra for å få en binding som lett kan justeres fram og tilbake.
Skiene ble valgt ut i forhold til kroppsvekten, noe som er svært viktig.
Første tur var ikke vellykket. Dårlig feste. Bindingen ble derfor flyttet ett hakk fram før neste tur, fra 0 til +1.
På andre tur var det også for dårlig feste, så før tredje tur ble bindingen flyttet fram til + 2.
På seinere turer har jeg hatt veldig godt feste og god gli, til og med på skare-isføre var festet bra.
Eneste unntaket var under snøvær, da ble glien, særlig i diagonalgang dårligere enn forventet. I utforkjøring og i staking var glien forholdsvis noe bedre. Så neste gang jeg bruker felleski i snøvær eller nylig fallt snø, flytter jeg bindingen ett hakk bakover.
Men forøvrig bruker jeg mest smøreski når det er føre hvor fiolett, blå og grønn tørrvoks går problemfritt, særlig på fallende eller nylig falt snø.
Har ikke erfaring med felleski på kladdeføre enda. Hvilke erfaringer har dere her?
Arild

msmka

Legg innav msmka » 31 jan 2018 20:49

Har nettopp kjøpt Fischer Twin Skin og må si meg skuffet over dårlig feste. selv om bindingen er skjøvet max frem og skiene skal ha riktig spenn ifølge butikk. I isete løyper er de helt ubrukelige men også i nypreparerte løyper med litt stigning. Butikk har ingen tips. Jeg har renset feller men har ikke brukt noe annet. Noen som har bedre erfaring?

Kolli

Legg innav Kolli » 02 feb 2018 09:20

Felleski på kladdeføre fungerer bra, men viktig å gni inn fellen med noe som gjør at det ikke iser/kladder. Du kan kjøpe sånt til en dyr penge på sportsbutikk, men har også hørt at silikonspray fra Biltema gjør samme nytten.

Vedrørende dårlig feste; Har også en kamerat som har samme utfordring med sine twin-fell ski. Kan skyldes at du ikke har 100% teknikk for å få riktig fraspark, eller at skiene er akkurat litt for harde. Spennkurven varierer jo mellom ellers like ski, kan også være at de du har fått et par som er vanskelig å gå på. Twin-fell skal jo gi bedre gli, samtidlig gir det også dårligere feste. Jeg har egentlig alt for godt feste på mine Salomom felleski, bruker dem derfor mest på rolige turer med familen eller på hardt/isete klister-føre.

Mulige løsninger:
- Tren teknikk, gå diagonal uten staver etc (tviler på at hele løsningen ligger her)
- bytt ski - hvis du har kjøpt på butikk med returrett
-Spis nok junkfood og godteri så du får riktig vekt til at du kan bruke skiene

tomarild.no
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tomarild.no » 08 feb 2018 13:16

Et tips: Vær HELT sikker på at du får kyndig veiledning når skiene skal plukkes ut!

Jeg kjøpte Atomic Sport Pro Skin Tec i fjor. Fikk garantert for stive ski - og hu berta som hjalp meg, virket så som så dyktig. Skiene fungerer ikke spesielt bra i motbakker, når føret er litt skarpt. På nysnø er det noe bedre. Det som imidlertid er bra, er jo glien. Glir som en gud, og staker det meste. Skulle gjerne ha returnert skia, men jeg er verdens dårligste til å klage på noe jeg har kjøpt.

Heming Leira
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Heming Leira » 08 feb 2018 14:01

I siste nummer av Kondis https://goo.gl/tkRVV1 leser du en større artikkel om Smørefrie felleski for alle. Der Bjørn Johannessen har snakket med Petter Soleng Skistad om bruk av felleski.
ARRANGEMENT: Sognsvann Rundt Medsols - Motbakkeløpene i Maridalsalpene - Øyakarusellen Hjemmeside

Gå tilbake til «Langrenn»