Gå fra friidrett til langrenn?

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
Idrettsjente
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 10 Mar 2016 22:47

Gå fra friidrett til langrenn?

Innlegg Idrettsjente » 10 Mar 2016 23:00

Hei! Jeg er en jente på 16 år, og blir 17 sent i 2016. Går på friidrett og løpt i flere år nå, men får veldig mange skader av løping, selv om jeg reduserer treningsmengde. Jeg vurderer å bytte fra friidrett til langrenn.

Jeg har lyst til å konkurrere på et litt høyere nivå innen en utholdenhetsgren. Har gode resultater innen løping og motbakkeløp, og har egentlig tenkt å være med i junior nm i friidrett til sommeren. Jeg ønsker jo hovedsaklig å satse på løping, men jeg har ingen stor tro på at bena mine tåler belastningen som kreves av en toppidrettsutøver innen friidrett.

Derfor har jeg tenkt veldig mye på å gå over til langrenn, siden jeg går turlangrenn hver vinter og liker også det veldig godt. Jeg har sett at en langrennsløpers treningsprogram cirka består 50 % av løping og 50 % av rulleski om vår,sommer og høst (?). Jeg kommer jo til å ligge langt etter andre på min alder på teknikk, men spørsmålet mitt er egentlig om hvor stor overgangen fra friidrett til langrenn er ? :) Og dersom man er noenlunde flink i løping, har man et godt utgangspunkt til å bli langrennsløper? Og er det for sent å satse på langrenn?

håvard b.
InnleggCOLON 159
RegistrertCOLON 24 Jan 2010 22:51

Re: Gå fra friidrett til langrenn?

Innlegg håvard b. » 13 Mar 2016 14:35

16-17 år med en god utholdenhetsbase og en viss grunnteknikk i langrenn: Nei, tror ikke det er for sent. Men du bør ta en vurdering nå ja, og ikke om to år. Tida går fort når spesifisitetsprinsippet på alvor begynner å gjøre seg gjeldende i alderen du er i, eller i alle fall går inn i.

Har du en fin skiklubb med et ålreit miljø der du bor? Oppsøk dette miljøet, du har mye å lære om teknikk, rulleski, styrke, utstyr/skiprepping osv. Men husk: DU har også noe DE kan dra nytte av! Du med din bakgrunn på bra nivå i friidrett har mye å bidra med når det gjelder løpstrening. Ta med deg dette hvis du velger en slik vei. :-)

Kjell Vigestad
InnleggCOLON 31
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 01:30

Re: Gå fra friidrett til langrenn?

Innlegg Kjell Vigestad » 13 Mar 2016 19:38

Om du fortsetter med løping er å variere treningen den beste måten å unngå skader på. Og da er langrenn glimrende. Man kan nå svært gode resultater som voksen selv om driver med både langrenn og løping til man er 20 år. Nesten alle våre beste løpere i dag som Henrik Ingebrigtsen, Sindre Buraas og Sondre Nordstad Moen drev med begge idretter på høyt nivå til de var nesten 20 år. Og de både vant i hovedlandsrenn og junior-NM og kunne like godt satset på langrenn som løping i senioralder.

Og også når man er i senioralder er det en fordel la en del av treningen foregå på ski. Ingrid Kristiansen hadde mange økter på ski også mens hun var best i verden i løping. Variert trening er uansett måten å unngå skader, og det gjør også at man tåler å øke treningsmengden mer. Det er intensiv løpetrening som gjør at nesten alle løpere periodevis blir skadet.

Men hvis man driver nesten bare med langrenn på vinteren, så er overgangsperioden mellom ski og løping på våren en sårbar periode. Men kan ikke gå rett fra mest langrennstrening til bare løpetrening på våren. Da er man nesten garantert å bli skadet.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester