Dårlig glid på skøyteski

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
Baguett
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 21 Mar 2016 00:56

Dårlig glid på skøyteski

Innlegg Baguett » 21 Mar 2016 01:08

Hei!

Jeg kjøpte meg nye skøyteski i år siden jeg ville begynne å gå på ski igjen, men jeg kjøpte de billigste siden jeg var usikker på om det var noe jeg kom til å holde på med lenge. Nå har det gått over en måned og jeg har trent 3 ganger hver uke, så jeg tror nok at jeg vil fortsette med å stå på ski også neste sesong. De første turene dro jeg rett ut i løypa uten å preppe skiene noe som helst, men jeg fikk etterhvert elendig glid så jeg kjøpte en type glider som påføres før hver tur (Swix F4 easy glide). Denne har kanskje hjulpet meg litt, men jeg merker lett at gliden er langt fra bra. Det merket jeg veldig godt sist lørdag da jeg var ute i fine forhold og ca 5 minusgrader, men jeg hadde 0 glid. Skiene jeg har er Rossignol Zymax Skating og kosta vel 2.000 kroner med bindinger.

Spørsmålet mitt er, får jeg veldig mye bedre glid ved å smelte inn glidere med smeltejern? Jeg har unngått å gjøre det siden det da virker som at man må ha forskjellige glidere til forskjellige temperaturer, og jeg har ikke lyst å drive å smelte inn ny glider hver gang temperaturen endrer seg med mer enn 5 grader.

Neste sesong kan det hende jeg kjøper meg nye ski og bedre sko, men det er enda en måneds tid igjen av denne sesongen som jeg planlegger å utnytte maksimalt :)

edit: vet noen om kuzmin-sikle er brukbart? Når jeg leser om det høres det jo ut som det beste alternativet for vanlige treningsøkter?

håvard b.
InnleggCOLON 159
RegistrertCOLON 24 Jan 2010 22:51

Re: Dårlig glid på skøyteski

Innlegg håvard b. » 22 Mar 2016 00:37

Selve skia er det viktigste for gliden. Om skia, sålene eller spennet ikke holder mål, er det ikke så mye du får gjort med gliden.

Struktur deretter. Produkter (som glider) vil muligens hjelpe, men begrenset om det allerede nevnte ikke er særlig tess.

Ok struktur/slip bør være på plass hvis du skal påføre glider.

Stålsikling (f.eks. Kuzmin) utført med riktige redskaper på riktig måte + børsting, evt. rill, er mer enn godt nok for mosjonister. (Relativt) rimelig og miljøvennlig er det også.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester