Anbefaling av felle ski til en amatør

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
teigas123

Anbefaling av felle ski til en amatør

Legg innav teigas123 » 27 jan 2018 21:32

Hei

Jeg har egentlig ikke stått så veldig på langrenn siden jeg gikk på barneskolen. Jeg har dårlig teknikk og det er vel 15 år siden sist forsøk. Jeg lånte min fars smørefrie fjellski med stålkant noen runder sist helg, hadde en runde i preparert løype 4 km lørdags formiddag og en søndags formiddag, og en 10 km tur inn en nesten flat vei til et fjellvann mandag for å se om dette var noe for meg. Skiene hans er vel feil vekt og lengde for meg, men var mest for å teste litt.

Jeg pleier og ha meg en 2 - 3 fjellturer i uken, så syntes ski når det er snø på vestlandet kunne være en fin variasjon.
Når jeg startet og lese tester var det jo en jungel for å si det mildt. Jeg tenkte felle ski var greitt til meg , men en test mener det og en annen mener det.
Min lokale butikk (bor et par times kjøretur fra en stor by med mer utvalg) har Feks salamon aero 7 og 9 pluss fischer twin ski pro som vant dagbladet felle ski test.

Er det noen som har erfaringer med noen av de typene her? Jeg har lest litt andre plasser at de plukker skiene og tester spennet osv på de for det skal være rett etter min vekt, men det tror jeg ikke min lokale butikk har utstyr til ? Er dette viktig på ski i denne prisklassen eller er det mer high end pro racing ski dette blir en ting.

Han i butikken mente at den som passet best min vekt de hadde på lager var FIscher Twin Skin Pro i 207 cm og fa value på 45. Jeg er 1,93 høy og 93, 94 kg. Jeg har ikke noe god teknikk og en litt dårlig venstre skulder, noe jeg merket bra i dag når jeg testet min fars fjell ski i en løype med mer oppover bakker der skien hans glapp bak hele veien :p Og jeg måtte til med fiskebein.

Håper noen har noen tips eller erfaringer og dele.

admin
Site Admin
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Anbefaling av felle ski til en amatør

Legg innav admin » 30 jan 2018 11:22

I siste nummer av https://www.kondis.no/arets-foerste-kondis-blad-er-aa-finne-paa-min-side.6082231-127676.html skriver Petter Soleng Skinstad om nettopp hva du bør tenke på når du skal kjøpe felleski.

Gå tilbake til «Langrenn»