Vondt i korsryggen under skiløping

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
Johnny Puma

Vondt i korsryggen under skiløping

Legg innav Johnny Puma » 25 des 2010 23:22

Hei,

Jeg har begynt å gå litt mer aktivt på ski, men sliter som F med store smerter i korsryggen. Disse inntrer etter 2-3 kilometer og medfører at jeg må begynne å "rusle" på skiene for å bli kvitt smertene.

Noen som har vært borti lignende og har noen tips til hvordan jeg bør trene for å bli kvitt problemet?

Gammern

Re: Vondt i korsryggen under skiløping

Legg innav Gammern » 26 des 2010 00:07

Bevegelighetstrening for lår, hofte, sete, samt kjernetrening kan hjelpe:
http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/basistrening/styrke/page108.html

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 26 des 2010 08:42

Gammern skrev:Bevegelighetstrening for lår, hofte, sete, samt kjernetrening kan hjelpe:
http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/basistrening/styrke/page108.html

Enig i "medisinen" 8-) Kjedelig kanskje, men sant ;)
Jeg kjenner det bestandig i ryggen når jeg begynner å gå på ski om vinteren. Er redd for prolapsen min, men som oftest er det nok musklene som protesterer.

Hvis du likevel er "godt trent" styrkemessig burde du sjekke det med lege eller fysioterapeut. ;)
Fortsett å løpe...

Hellerud

Legg innav Hellerud » 26 des 2010 08:49

Langrenn er i seg selv god trening for rygg og mange får rett og slett vondt i korsryggen fordi de er svake i dette området og fordi de har dårlig teknikk.
Det beste en kan gjøre er Å GÅ MYE UTEN STAVER......det vil effektivt styrke teknikken og styrke musklaturen i sete,bekken og rygg.

håvard b.

Legg innav håvard b. » 26 des 2010 14:09

Er helt enig i at generell styrketrening er lurt, samt relevante tøyninger. Men ha også i bakhodet at det KAN være en slags "låsning". En tur til en knekkemann kan i så fall være en del av løsninga.

håvard b.

Legg innav håvard b. » 27 des 2010 13:14

Og sørg for godt feste og tidlig fraspark (hvis klassisk). Ryggen din liker ikke glipptak!

padde

Legg innav padde » 27 des 2010 17:05

Ryggplager hos skiløpere er ikke helt uvanlig. Litt pussig kanskje, da man skulle tro at denne type aktivitet virker forebyggende.

Staking kan gi plager, kanskje spes i sammenheng med klassisk rulleski. Jeg vil anta det er den lille "kjippen" som oppstår i korsryggen idet man legger kraftblokka over stavene som er en hovedårsak. I kominasjon med litt hardt underlag (asfalt) får du disse små rykkene som i sum kan gi litt plager. Friteknikk er ofte bedre hvis du plages.

Glipptak er tabu- enig i det. Langtur på skarpt føre med stor slitasje på klisteret: Sliten (og herav dårligere teknikk) + glipptak på isete underlag= halleluja i korsryggen.

Hvis du plages også etter turen, kan du forsøke følgende:
Jeg ble i min tid anbefalt mye magetrening. Dette stabiliserer og avhjelper mye, spes hvis du er forholdsvis sterkere i rygg enn mage.

Ofte er dette muskulært, og sitter i den indre kjernemuskulaturen som vanskelig nås med massasje. Det hjelper gjerne allikevel med en litt hard ball (feks stor sprettball) som man kan legge seg på å "rulle" langst korsryggen i forsøk på å massere bort evt muskelknuter (disse kjenner du!). Tennsiball er litt for myk.

Evt låsninger i korsryggen kan du åpne selv; legg deg på siden med strakt bein under, og bøyd bein øverst. Ta et tak i sokkelinningen på det øverste bein med den nederste armen, og vri deg motsatt over med øverste skulder mot golvet til du kjenner det løsner.
Ikke ulikt det mange kiropralktorer gjør, dog noe snillere både i pris og lyd. ;)

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 29 des 2010 16:36

Bjørn Fra Land skrev:
Gammern skrev:Bevegelighetstrening for lår, hofte, sete, samt kjernetrening kan hjelpe:

Enig i "medisinen" 8-) Kjedelig kanskje, men sant ;)
Jeg kjenner det bestandig i ryggen når jeg begynner å gå på ski om vinteren. Er redd for prolapsen min, men som oftest er det nok musklene som protesterer.

Hvis du likevel er "godt trent" styrkemessig burde du sjekke det med lege eller fysioterapeut. ;)

Takk for alle tips. Jeg kjenner at det går bedre for hver tur, og er 99% sikker på at det er muskulært, så jeg skal sette opp et program for daglig trening av kjernemuskulatur. Er godt trent styrkemessig, men har nok gått for lite på ski de siste 15-20 årene... :?

kadens

Legg innav kadens » 02 jan 2011 11:55

Sjekk ut Trudes lynkurs i skiteknikk http://www.dinside.no/511955/trudes-lyn ... skiteknikk
Her kommer hun med en rekke gode tips.

Lykke til
John

Joscar

Legg innav Joscar » 07 jan 2011 00:53

Hei
Har hatt MYE ryggplager i forb med ski, og har "forsket" endel på årsak og lindring. Her er det jeg tror:

Jeg har ved noen skirenn og lange skiturer fått vondt i ryggen etter kort tid. Det har ikke gått over og noen ganger har jeg gått feks hele Birken med disse smertene i korsryggen. Ikke en stikkende smerte, men en slags lammende følelse nederst i ryggen. Etterhvert har jeg kommet frem til at dette skyldes tre ting: For dårlig oppvarming, for dårlig glid og OVERKROPP SOM HELLER FOR LANGT FOROVER! Det siste er det viktigste. Det blir en enorm statisk belastning for korsryggen når overkroppen heller for langt frem. du får for mye overvekt, og korsryggen tar smellen.
Grunnen til at jeg nevner det med dårlig glid er at dersom skiene glir dårlig, blir beina fort hengende litt igjen og overkroppen blir lent for mye forover. Du blir hengende på stavene, og overkroppen kommer for langt frem og ryggen må jobbe hele tiden for å "holde kroppen oppe"

Du kan jo prøve å gå uten staver. Da blir det nemlig umulig å gå med feil teknikk, fordi du ikke har stavene å støtte deg på og vil falle fremover hvis tyngdepunktet havner for langt frem. Jeg blir overrasket om du får disse smertene når du går uten staver.

Mine korsryggsmerter dukket opp for alvor for 6 år siden da jeg kjøpte rulleski.
Jeg har prøvd mange eksperter (NIMI, manuellterapeut, fysioterapeut, osteopati etc) ingenting hjalp. Først da jeg begynte med styrketrening forsvant smertene. Jeg har gått Birken på 3:30 med smerter, men i år blir første år jeg går langrenn etter å ha drevet styrketrening. Starta i mai. Fikk spesialskrevet program av en som driver med skadeforebyggende og rehabiliterende styrketrening. Mye fokus på benstyrke og kjerne/støttemuskulatur. markløft, knebøy, plankevarianter, og mye tøying av hofteleddsbøyere og setemuskulatur. Det har gjort underverker for meg, og jeg tror også økt benstyrke vil gjøre meg raskere i sporet.

Jeg anså meg selv som "en godt trent person", men det har vist seg at det går an å gå ganske fort på ski uten å være veldig sterk i beina, og uten spesielt god stabilitet i hofte/sete/lår regionen.
Før tenkte jeg at "jeg trenger ikke trene benstyrke for jeg går på ski og løper". Det tenker jeg ikke lenger.
En godt trent kropp starter nedenfra. Nemlig med beina.
Det blir også lettere å gå riktig på ski med litt mer benstyrke.

Lykke til

Gå tilbake til «Langrenn»