Vondt i korsryggen under skiløping

Når du ser skituppene foran deg er du på rett vei, når du ser skituppene over deg er du på tuppa
Johnny Puma

Re: Vondt i korsryggen under skiløping

Legg innav Johnny Puma » 07 jan 2011 14:06

Joscar skrev:Hei
Jeg har ved noen skirenn og lange skiturer fått vondt i ryggen etter kort tid. Det har ikke gått over og noen ganger har jeg gått feks hele Birken med disse smertene i korsryggen. Ikke en stikkende smerte, men en slags lammende følelse nederst i ryggen. Etterhvert har jeg kommet frem til at dette skyldes tre ting: For dårlig oppvarming, for dårlig glid og OVERKROPP SOM HELLER FOR LANGT FOROVER!

Hei Joscar, og takk for et godt, utfyllende innlegg basert på egne erfaringer!

Etter å ha lest forrige innlegg med en god video av Trude Dybendal Hartz føler jeg meg overbevist om at det du skriver er riktig. Jeg går for foroverlent og får en konstant belastning i korsryggen som går over i den "lammende følelsen" som du beskriver. TDH beskriver dette i videoen som en "typisk norsk" måte å gå på, så det er høyst sannsynlig her problemet ligger. :D Korsryggsmertene gjør forøvrig også at jeg ikke klarer å stå på en og en ski av gangen, og tyngdepunktet forflytter seg til "mellom beina". Så da blir det vondt, OG det går tregt. :cry:

Jeg har ikke rukket å teste ut teorien ennå, men det blir en 10-12 kilometer i kveld. Jeg har lagt følgende strategi for å bli kvitt smertene..:

1. Legge inn trening uten staver.
2. Gå på ski i mørket, der jeg stiller inn hodelykta lavt slik at jeg må løfte overkroppen.
3. Daglige Core-øvelser fra link lengre oppe i tråden fra Olympiatoppen.
4. Tenke teknikk, teknikk, teknikk når jeg går på ski.

Jeg ønsker meg selv lykke til, og vil respondere så snart jeg har testet ut teoriene.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 11 jan 2011 10:27

Johnny Puma skrev:Jeg har ikke rukket å teste ut teorien ennå, men det blir en 10-12 kilometer i kveld. Jeg har lagt følgende strategi for å bli kvitt smertene..:

2. Gå på ski i mørket, der jeg stiller inn hodelykta lavt slik at jeg må løfte overkroppen.

Hei igjen, da har jeg fått testet ut tipsene fra tråden. Det går langt bedre, men smertene forsvant ikke over "natta", det var vel kanskje som forventet. Det er nok en del av problemet at korsryggen er svak, jeg hadde det samme problemet i puberteten, da jeg drev aktivt med friidrett.

Ellers merket jeg at dersom jeg girer ned ett hakk så blir smertene gradvis borte igjen. Problemet her har vært at jeg tidligere ikke har klart å gå teknisk på ski uten å kjøre tilnærmet "full speed". Dette blir langt bedre nå kjenner jeg etter som formen er bedre. Det er faktisk mulig å gå normalt uten å få 180 i puls etter 3 minutter.

Ellers skal jeg forholde meg til pkt.1, 2 og 4 framover, pkt.3 viste seg å ikke fungere særlig godt i praksis.

Gammern

Legg innav Gammern » 11 jan 2011 20:32

Johnny Puma skrev:
Johnny Puma skrev:Jeg har ikke rukket å teste ut teorien ennå, men det blir en 10-12 kilometer i kveld. Jeg har lagt følgende strategi for å bli kvitt smertene..:

Hei igjen, da har jeg fått testet ut tipsene fra tråden. Det går langt bedre, men smertene forsvant ikke over "natta", det var vel kanskje som forventet. Det er nok en del av problemet at korsryggen er svak, jeg hadde det samme problemet i puberteten, da jeg drev aktivt med friidrett.

Ellers merket jeg at dersom jeg girer ned ett hakk så blir smertene gradvis borte igjen. Problemet her har vært at jeg tidligere ikke har klart å gå teknisk på ski uten å kjøre tilnærmet "full speed". Dette blir langt bedre nå kjenner jeg etter som formen er bedre. Det er faktisk mulig å gå normalt uten å få 180 i puls etter 3 minutter.Ellers skal jeg forholde meg til pkt.1, 2 og 4 framover, pkt.3 viste seg å ikke fungere særlig godt i praksis.

Hvor mange mnd. har du som grunnlag for å forkaste pkt. 3? Dette er jo øvelser som også er forebyggende og har innvirknng på skiteknikk.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 12 jan 2011 13:23

Gammern skrev:Hvor mange mnd. har du som grunnlag for å forkaste pkt. 3? Dette er jo øvelser som også er forebyggende og har innvirknng på skiteknikk.

Beklager Gammern, dette ble selvfølgelig helt feil. Core-øvelser kjører jeg daglig, det var stuntet med hodelykt jeg har forkastet. :?

Dexter

Legg innav Dexter » 09 feb 2011 23:28

Johnny Puma skrev:Hei,

Jeg har begynt å gå litt mer aktivt på ski, men sliter som F med store smerter i korsryggen. Disse inntrer etter 2-3 kilometer og medfører at jeg må begynne å "rusle" på skiene for å bli kvitt smertene.

Noen som har vært borti lignende og har noen tips til hvordan jeg bør trene for å bli kvitt problemet?

Har gått på ski i mange år og "alltid" hatt problemer med korsryggen. Den viktigste årsaken er nok at jeg har hengt for mye over stavene, for mye vinkel i ryggen som igjen gir en overdrevent belastning på nedre del av korsryggen. I år har jeg forsøkt å sette stavene noe nærmere skoene. Dette fører automatisk til at ryggen rettes mer opp og at belastningen jevnes mer ut. Det fører også til at kjernemuskulaturen jobber mer presist.

Oppvarming er viktig, men de færreste varmer nok skikkelig opp før start i turrenn. Det betyr at man bør ta de fire fem første kilometrene i et roligere tempo for å få inn rytmen. Alt for lett å la seg rive med fra start når formen er topp og motivasjonen deretter. Men etter fire fem km er det fremdeles 50 km igjen...

I fjor under Birken fikk jeg smertene etter 1 km inn i bakkene. Det er helt amatørmessig av meg som har gått på ski i 35 år. Men det er altså små grep som skal til. Jeg tror at mange tar overdrevent lange stavtak, og derfor lener seg fremover, fordi man tror at det er mest effektivt å "lange ut". Men det er det ikke og skaper heller problemer med at armene jobber for mye og rygg og mage for lite.

Torcs

Legg innav Torcs » 20 feb 2013 08:00

Hei!

Her er nok en kar som har fått disse symptomene.. Har lest tråden og føler jeg har fått veldig gode råd som jeg skal følge opp. Men det jeg lurer på er om jeg burde hvile til ømheten er helt borte eller kan jeg sette i gang med core-trening og bare fortsette med skitrening og la det bli bedre på denne måten? Det er vel ikke på samme måte som en senebetennelse eller strekk etc? Da må man vel holde seg mest mulig i ro? Eller hva tror dere?

Tor Christian

Gå tilbake til «Langrenn»