Eggemoen 6-timers - 17. april 2010

Flere og flere vil kondisjonere lengre og mer ekstremt
bjornh

Re: Eggemoen 6-timers - 17. april 2010

Legg innav bjornh » 19 apr 2010 23:32

Det gikk ikke helt etter planen - dessverre. Men det var uansett skikkelig artig å delta i et 6-timersløp igjen.
Jeg åpnet hele ballet med å komme for sent til start! Jeg møtte startfeltet etter ca. 100 meter. Ikke en optimal start, men hallo - løpet skulle vare i 6 timer så jeg hadde rikelig med tid til å rette opp dette. Etter et par runder måtte jeg stoppe for å få ut en liten stein fra skoen, dvs. nok et tidstap - uten at det satte meg ut.
Jeg hadde forresten ikke løpt så veldig mange rundene før jeg kjente at jeg ikke akkurat hadde festbein ;) En viss fotballkamp to dager før hadde tatt noe (les: det meste) av spensten ut av steget....

Vel, det hele gikk pent og pyntelig for seg i planlagt fart, dvs. rundt 5 min. per km. Etter drøye to timer kjente jeg noe i kneet som minnet stygt om menisksmerter. For å si det slik; det tok akkurat 5 minutter fra jeg kjente dette til jeg bestemte meg for å "stå av".
Jeg ruslet tilbake til mingleområdet og satte på meg en jakke (sur vind) og hentet frem kameraet. Noe fornuftig måtte jeg da gjøre når jeg først hadde meldt meg på (løping i 6 timer går ikke under betegnelsen "fornuftig" 8-) )

Jeg ruslet rundt løypa og tok flere hundre bilder fra alle mulige vinkler. Jeg fikk en del spørsmål og undrende blikk da jeg ruslet rundt - naturlig nok - jeg hadde jo nylig løpt og alt så sikkert helt ok ut. Men slik er det i denne "bransjen", det kan gå fra fest til begravelse på ett minutt.
Etter å ha vært fotograf, motivator og innpisker i godt over en time (fikk notert tre kilometer i denne perioden på henholdsvis 25.44, 52.48 og 10.22) bestemte jeg meg for å karre meg til maraton. Jeg hadde igjen ca. 14 km til maraton, og en fullført maraton er da noe.
Jeg fant en grei måte å komme rundt på ved å gå en god del, og løpe halvfort nå og da. I sum gikk da hver runde unna på en tid som tilsvarte rolig jogg. Denne teknikken gjorde at jeg kjente lite til kneproblemene - og takk og lov for det! Er det noe jeg har respekt for er det i hvert fall kneskader.

Etter drøye fem timer passerte jeg maraton, og da kom jo neste målsetting; 50 km. Hvis jeg kunne komme meg over 50 km kunne jeg i det minste kalle meg ultraløper (etter min personlige definisjon av ultra) også i 2010. Jeg lanserte dette målet for Lennart Skoog (for øvrig den mannen i konkurransen som har løpt flest maratonløp - han nærmer seg 700 tror jeg....), men han hadde ikke noe tro på at det ville ga. Til det var det for knapp tid mente han. Lennart hadde selv løpt omtrent like langt som meg, og hadde slått fra seg 50 km for lengst. Men hvem tror du passerte 50 km med glans i god tid før sluttsignalet? Jo, Lennart Skoog :D
Jeg klarte også dette målet - med helsen i behold - tror jeg :P

For øvrig er det skikkelig artig å observere alle smådetaljer i et ultraløp. Alt fra personlige mat- og drikkestasjoner til hodeløs åpningsfart. Dette med åpningsfart er en kunst, som helt klart er uavhengig av alder og løpsrutine for øvrig. Her handler det ene og alene om å kjenne seg selv - i ultraløp.
Eller må man jo bare bli imponert over alltid smilende Gjermund Sørstad. Jeg holdt på å si at det ikke er noen kunst å smile hvis man jogger svært sakte, men alt er jo relativt. Gjermund gjør i hvert fall minst to ting på en gang; han smiler og han løper fort! Jeg mistenker også at Gjermund deltar i lange løp på lørdager først og fremst for å få høre på PopQuiz i fred :D
For øvrig er det nesten litt komisk (vel, sikkert ikke gøy for Gjermund selv!) å se hvordan han håndterer luskende krampetendenser. Jeg så hvordan han nærmest "henter seg selv inn" når han kjenner det lugger. Jeg vet ikke om det er noe mønster i hvor det lugger, men jeg så det i hvert fall minst to ganger ved asfaltkanten der man skulle snu 360 grader. Det er vel slik at små kneløft er pyton når krampene lusker
Derfor; for de som tror at ikke Gjermund har mer inne på en 6-timers tar feil!
Kombinasjonen Skins og salttabletter vil gjøre susen Gjermund :)

Blid må men vel nesten si at Toril Fonn Hartikainen er! Jeg lurer på hvor mange ganger hun sa positive ting til sine medkonkurrenter under løpet. Jeg er imponert over at hun i det hele tatt klarer å gjøre det - så ofte og med den samme hyggelig stemmen i samfulle 6 timer. Og dama er jo god til å løpe også - nesten irriterende jevnt! For de som ikke vet det; Torill er trolig den eneste løperen i verden som kan løpe opp mot maks i et 6-timersløp og kan løpe nesten like fort i tre ganger 6 timer til! Spooky ;)

Andre observasjoner underveis og etter løpet
Runar Thorstensen løper i 6 timer og ser helt uanfektet ut hele tiden!
De godt voksne landslagsgutta Per Audun Heskestad og Lars Christian Dørum er fokuserte og svært spreke. De to imponerer virkelig!
Ragnar Nygård løp nærmest over evne - mot alle odds. Svært gledelig!
Tommy Støa løper et meget godt 6-timersløp med spaltet personlighet. Primus motor for arrangementet samt deltager i selve løpet. Tøff kombinasjon!
Verdens nest(?) sprekeste ektepar, Hartikainen, både løper, ordner med tidtaking og er sosiale som få både før, underveis og etter løpet.
Verdens sprekeste(?) ektepar Wenche og Lars Christian Dørum løp over 130 km til sammen!
Frants Mohr kommer meget sterkt tilbake etter en avbrutt 100 km forrige helg. Meget gledelig.
Robert Hansen starter et 6-timersløp uten sokker....Hva han kunne endt på med sokker og uten magekramper vet bare gudene. Uten sko neste gang Robert?
Runar Lie løp drøye 55 km med svært tynt treningsgrunnlag. Sterkt!
Lukris (Lillemor) Eikum Grönntun klarte godt og vel en maraton uten en eneste løpetur i hele vinter. Damen er født i 1937 folkens!
Thore Kristensen løp 57.2 km kun en uke etter at han løp 160.9 kuperte km på 20.58.59 i TEC!
Per Audun Heskestad, Erik Nossum, Knut Kronstad og Inge Asbjørn Haugen løp 100 km forrige helg. Selvsagt stilte de også på Eggemoen!
Svend Otto Sundby passerte maraton på en tid som var over 25 minutter raskere enn hans sluttid i Påskemaraton for to uker siden. Sterkt maratontid og ikke minst sluttdistanse Svend Otto (70.152 km)!
Wiggo Bakken noterte seg for nok et maratonløp. Meget bra Wiggo!
Henrik Kvisgaard forsøkte å selge lisenser på Office 2010 underveis i løpet. Kynisk Henrik :ugeek:
Eva og Arne Lundby er med på alt som er gøy. Da var de selvsagt på plass på Eggemoen også. Og Eva klarte nesten maraton. Ps. Hun hadde tenkt å gi seg etter 1/2 maraton....
Rune Kvikstad var forbløffende lett og kraftfull i steget, men ikke i samfulle 6 timer denne gangen (tung siste time Rune?). Men jammen kom han langt likevel. 71.142 km er meget sterkt!
SAS-flyger Pål Simonsen satt på bakken på grunn av vulkanaske fra Island. Løp 67 km i ren frustrasjon og med blytunge bein i 3 timer - alt er kvalifisert gjetting fra undertegnede ;)
Egil Jacobsen ble i bedre og bedre humør jo tyngre det gikk. Kult 8-)
Svært mange løpere ble mer og mer sosiale etter hvert som timene gikk. Veldig typisk i ultraløp ;)
Folkene på mat- og drikkestasjonen gjorde en kjempejobb - i 6 timer!
Deltagerne tok seg bedre og bedre tid til å myse på tv-skjermen med resultatene jo lenger ut i løpet man kom :D
Vinden var til tider så kraftig at tunge gjerder veltet over ende. Bare flaks at ingen fikk en slik over seg :shock:
Man serverte vørterøl på mat- og drikkestasjonen. Interessant å tylle i seg etter 4-5 timer.....
Vafler glir sakte ned når man har løpt en stund - hvis de i det hele tatt glir ned.....
Og til slutt; Bjørn Erik Borgersen klarte å tilbakelegge en hel maraton med bare 1 1/2 måned med trening bak seg!
Kondisjonshilsen fra
Bjørn Hytjanstorp

perheske

Re: Eggemoen 6-timers - 17. april 2010

Legg innav perheske » 20 apr 2010 11:10

Utrolig bra å lese "børtabloggen". ALLE gjorde en kjempeinnsats på "moen" - men de som ikke har løpt særlig lagt før - og sliter seg fram, meter for meter - og klarer det - det er HELTENE OVER ALLE HELTER - mener nå jeg.
I dag kjenner jeg at abstinensene river i kroppen. Når er neste løp????

Gå tilbake til «Ultraløp»