Visning av resultater under tidsbestemte utraløp

Flere og flere vil kondisjonere lengre og mer ekstremt
AttackingViking
InnleggCOLON 8
RegistrertCOLON 01 Jul 2013 17:35

Visning av resultater under tidsbestemte utraløp

Innlegg AttackingViking » 14 Apr 2014 18:46

Jeg har et forslag til forbedret visning av liveresultater under tidsbestemte ultraløp (12-, 24-, 48- timers etc).

Tidtakere legger jo ut liveresultater for hver rundepassering, og det vises totaldistanse og passeringstid. På resultatlister etter bestemte tider, f.eks. 8 timer i et 24 timers løp, brukes siste passering før 12 timer. Det vises distanse og tid for den passeringen, er vanskelig å se avstanden mellom løperne. Vi vil såklart ikke få en helt nøyaktig avstand så lenge det kun er ett passeringspunkt og det ikke brukes GPS-tracking eller annet, men det er mulig å regne ut virtuelle distanser basert på distanse og tid (og gjennomsnittsfart som regnes ut fra disse) registrert på siste passeringspunkt.

Eksempel: En løper passerer 10 km på 50 minutter. Han har da holdt 5 min/km, som betyr at han etter 52:30 skal ha løpt 0,5 km lengre enn passeringspunktet, dvs 10,5 kilometer.
Men dette forutsetter at løypa er minst 500 meter, for den løperen kan jo ikke ha kommet lengre enn neste passeringspunkt. Hvis det ble løpt på 400 meters bane ville virtuell distanse for denne løperen etter 52:30 bare vært 10,399 km.

Den virtuell distanse kan oppdateres for hvert sekund, slik at vi hele tida ser hvor langt hver løper har kommet og enkelt kan se avstanden mellom løperne.

Hva syns dere? Hadde ikke virtuelle distanser gjort det lettere å se avstanden mellom løperne?

Brukerens avatar
smokemonkey
InnleggCOLON 29
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 13:56
CONTACTCOLON

Re: Visning av resultater under tidsbestemte utraløp

Innlegg smokemonkey » 15 Apr 2014 13:25

Høres ut som en morsom ide.

Det kan jo også åpne for andre interessante muligheter; f.eks. Antatt sluttid og Tendens. Dersom Løper1 har startet med 10K på 1t, og Løper2 på 50min -men, Løper1 har benyttet 4min på siste K, så vil det være mulig å regne ut en tendens i at Løper1 etter 20K vil ha tatt igjen Løper2. Disse tingene er vanskelig å finne ut for en som sporadisk er innom de foreløpige resultatene.

Og det åpner for masse annet digg for oss som liker statestikk :)
-er du tørr på beina, har du gått for kort
Henrik Cardiac Kvisgaard - Twitter: Smokemonkey

AttackingViking
InnleggCOLON 8
RegistrertCOLON 01 Jul 2013 17:35

Innlegg AttackingViking » 24 Jun 2014 15:00

Jepp, det er også en god idè. Da kunne vi for eksempel sett hvilken slutt-distanse en løper ligger an til hvis han/hun fortsetter med samme hastighet som siste runde, siste 5 runder, siste time, etc :)

Dhokahai1
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 21 Feb 2015 09:12

Innlegg Dhokahai1 » 21 Feb 2015 09:49

Takk for svar.
Smultringer og middagsrester er kanskje ikke min greie,
men jeg HAR begynt å trene på å spise og drikke underveis (i en liten gåpause).
En kvart brødskive eller en halv Bixit kjeks eller en bit sjokolade, hvert kvarter.????

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester