Spektakulært 24-milsløp på Nordmøre?

Flere og flere vil kondisjonere lengre og mer ekstremt
Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Spektakulært 24-milsløp på Nordmøre?

Legg innav antoess » 13 apr 2010 11:00

Frister det med et langt løp som går på vei, under vann, over vann og over fjell :roll: :?:
En gruppe eldre driftige personer i Kristiansund jobber med ulike ideer. Sjef for disse er tidligere reiselivssjef for Møre og Romsdal. Han ser for seg et løp som skal vekke internasjonal interesse, både hos løpere og i reiselivssammenheng :P

Dette er bare på tankestadiet, men det hadde vært morsomt å hørt reaksjoner på om dette ville fenge interesse :arrow:
Kort fortalt ser de for seg start for eksempel i Kristiansund. Så går turen langt under havet i tunnel til Averøy og så til Atlanterhavsveien over bruer. Derfra videre innover i retning fjellheimen og Eikesdalen men mulig endestasjon i Sunndal.
Antydningsvis er det snakk om 20-25 mil og jeg ble spurt om tidsperspektiv og om dette lar seg gjøre på en dag. Jeg antydet at 2-3 dagers etapper kanskje ville vært å foretrekke, men en større sosial bit for løperne og større muligheter for oppmerksomhet utad med samlet flokk :)

Når en slik tanke skal eventuelt realiseres er ikke sagt noe nærmere om ennå. Men om det blir realitet blir det i samarbeid med reiselivsorganisasjoner og andre som kan bidra med betydelig pengesum. Likevel er det spørsmål om hvem som skal stå bak som arrangør, forhold til eventuell internasjonal godkjenning.

Det hadde vært morsomt å høre om det er noen som tenner på en slik type løping av norske ultraløpere, og om muligheten for å få internasjonal deltakelse :!:

Jeg har flere år tenkt tanken på å krysse fra kysten på Nordmøre og inn til svenskegrensen, og dette er noe som ligner på dette. Derfor blir jeg trigget av en slik tanke :P
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

Brukeravatar
KrampeGammeln
Sted: Vormsund
Kontakt:

Re: Spektakulært 24-milsløp på Nordmøre?

Legg innav KrampeGammeln » 13 apr 2010 21:35

Foreløpig og kort svar.
Ja, dette høres spennende ut.
Her tror jeg etappeløp med f.eks. distansen fordelt over f.eks. 4 dager vil passe bedre enn et langt sammenhengende løp med de utfordinger nattløping i gjennomgangsløyper gir for både løpere og arrangører.
Da kunne man i beste Ringeriksmaraton-stil hatt singel-klasse, 2-mannslag (2 etapper hver) og 4-mannslag (1 etappe hver).
Overnattinger i forbindelse med de fine turforeningshyttene hadde vært sosialt og fint, event. supplert med telt ved stor deltagelse.
Den aller største utfordringen blir å etablere dette i terminlista, siden de fleste norske ultraløpsarrangører ønsker å arrangere løp i juni-august.
Kanskje sen mai kan være en fin tid på Mørekysten (?)

Gå tilbake til «Ultraløp»