Min opplevelse av Bergen Ultra

Flere og flere vil kondisjonere lengre og mer ekstremt
perheske

Min opplevelse av Bergen Ultra

Legg innav perheske » 13 apr 2010 11:41

Vi var en fin gjeng som løp Bergen Ultra i helgen, enten 100 eller 63.3 km. Det hadde vært interessant og ikke minst nyttig om mange av dere kunne delt erfaringene fra løpet med oss andre. Hva gikk bra og hva gikk dårlig? Hva vil du forandre på til neste gang?

Jeg kan begynne:
Planen min var å løpe jevne 5.30 per km så lenge det holdt.
Forholdene var fine, men for kjølig for korte klær etter min smak.
Starter Morten Hauso kunne ikke dy seg: "Kle på deg" - sa han til Helge Hafsås da vi stod på streken.
Starten gikk, og det ble (som vanlig) for raske kilometer i innledningen. Det gikk lett å løpe og vi var vel sammen om å dra opp farten.
De første km-erne gikk i snitt på rundt 5.20. Jeg valgte å fortsette i samme fart, og andre runde gikk det enda litt fortere - rundt 5.15.
Kroppen var lett og fin, og det gikk regelmessig og greit med mat og drikke fram til maraton og stort sett også gjennom hele 3. runde (40-60 km). Maraton ble passert på 3.41 (8 min for fort i forhold til planen) - og ved 6 timer hadde jeg nær 67 km.
Ved ca 50 km ble Edna, Rita og Per Gunnar tatt igjen - og noen løpere hadde dessuten stått av etter maraton. Det var jo hyggelig (for meg), samtidig som jeg nok nå kjente litt motstand i kroppen.
Etter vending kom det som et skudd! Legger og ankler begynte å oppføre seg merkelig med tilløp til spastiske bevegelser. Krampe - og da tenkte jeg at nå jan løpet være over når som helst.
Jeg roet ned farten (selv om formen egentlig kjentes rimelig OK) og løp med så forsiktige steg jeg kunne for ikke å provosere fram låsing av muskler. Det gikk slik i 20 km. Hvert steg kjentes som om - nå strammer alt seg i beina. Veldig mentalt slitsomt og farten ble gikk ned med ca 1 min/km. De to nevnte damene tok innpå - og etterhvert måtte jeg se dem passere og dra forbi.
Det kjentes som om kroppen godt kunne løpt fortere - men jeg våget rett og slett ikke.
Jo, en gang løp jeg litt fortere, det var da Helge tok meg igjen med 20 km. Da holdt jeg følge med han et lite stykke og vi pratet litt.
Ved siste vending (80 km) fikk jeg tak i etpar magnesiumtabletter (bruker å ta slike før tøffe løp - men hadde forsømt det i dag). Etter "medisineringen" fortsatte jeg på samme måte, forsiktig, vaklende, steg for steg - og så - noen km ut i siste runde (ca 85 km) registrerte jeg at beina nesten var normale. Jeg fortsatte likevel rolig for ikke å risikere noe, siden jeg hadde ca 4 km ledelse til Per Gunnar bak (damene unntatt) - og over en mil fram til han før meg.
Før problemene lå jeg an til en tid rundt 9 blank, men ved 80 km vurderte jeg sluttiden til 9.40. Da det løsnet så jeg sjansen til under 9.30 - så det ble målet på nedturen fra vending til målgang. Jeg ga på litt - og det gikk greit. Siste km med den lange oppforbakken gikk på 5.30 - og runden på stadion - under 1 minutt.
Etter løpet var jeg fin, men krampene kom igjen da jeg skulle inn i bilen - og om kvelden måtte klare seg selv mens jeg satt i en stol nede i stua til langt på natt. Flere forsøk på legging gikk dårlig - så det ble lite søvn den natta.
Nå i dagene etter har jeg vært veldig OK i kroppen. Ikke noe spesielt ut over litt vanlige lemsterhet i muskulaturen. Løpeturen mandag gikk også helt fint.
Flere løpsberetninger?

Per Audun Heskestad
Sist redigert av perheske den 13 apr 2010 21:07, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Re: Min opplevelse av Bergen Ultra

Legg innav antoess » 13 apr 2010 12:37

Spennende lesing Per Audun, og gratulerer som norgesmester :D
Et lite spørsmål om magnesium. Jeg har aldri tatt slike, men har hørt av deg og andre at det kan hjelpe. Kjøpes de på apotek, og tas ikke silke også under løp?
Et annet spørsmål er farten. Er du trent til å løpe i 5,20-5,30-fart? For meg som løp i 6-fart i TEC er det uvant å løpe så sakte. Skulle nok ha trent mer i konkurransefarten for å venne kroppen til dette. Jeg klarer ikke løper saktere, og legge heller inn gåpauser eller stopper litt lenger på matstasjonene. :D
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

perheske

Re: Min opplevelse av Bergen Ultra

Legg innav perheske » 13 apr 2010 21:17

Våren 2008 hadde jeg to løp som ble ødelagt av kramper: Fevik maraton og Suleskar maraton. Jeg pratet med Vera Nystad, og hun anbefalte magnesium. Dosering etter det som står på pakningen en uke før løp - fram til samme morgen som løpet.
Jeg gjorde det de neste løpene og hadde INGEN problemer.
I det siste har jeg slurvet litt og bare tatt etpar dager før - og gjerne to tabletter samme morgen. Det har likevel gått greit.
Før Bergen Ultra tok jeg bare 2 stk dagen før - og glemte dosen om morgenen.
Jeg har aldri tatt under løp - før nå lørdag. Da var det rimelig ille.
De jeg har brukt var kjøpt på Rema 1000. Det er magnesium + div andre mineraler som sink og kalsium.
Min løpende legevenn har en tilleggsteori mht kramper: For lite drikke. Drikk heller rikelig og spander en tur eller to i buskene.
Jeg gjør ikke det på 6-timers. I Bergen drakk jeg ca 6 liter - og hadde ingen vannlatingsbehov - men var godt tørst i dagene etter.
Ang trening - ja, jeg trener på å løpe i planlagt ultrafart. For meg er det greiere å løpe jevnt enn å ta pauser. På 6-timers håper jeg om ikke lenge å klare 5.00/km hele løpet.
På 24-timers holder jeg rundt 6.00 (10 km/time). Jeg må ha litt å gå på til stopp av div årsaker. Der tar jeg gåpauser. Har testet ulike varianter, men ikke falt ned på noe optimalt.

Gå tilbake til «Ultraløp»