6-timers løp - hvordan forberede seg nå?

Flere og flere vil kondisjonere lengre og mer ekstremt
HaraldR
Innlegg: 90
Registrert: 20 jan 2010 08:14

6-timers løp - hvordan forberede seg nå?

Legg innav HaraldR » 20 apr 2010 18:35

Det er vel ganske omtrent 4 måneder igjen til et visst 6-timersløp på Romerike, spørsmålet er hvordan jeg best kan legge opp treningen fremover? Pr. i dag legger jeg greit ned 50-60 kilometer/uke men det er sjelden jeg drar langturene over 20 km egentlig. Jeg forstår at det kan være greit å slippe flere turer over 30 km nå, kanskje også lenger, men spørsmålet er mer hvor ofte og hvor langt?

Hint og tips for en ultradebut om 4 måneder er meget velkomment.

perheske
Innlegg: 364
Registrert: 18 jan 2010 22:56

Re: 6-timers løp - hvordan forberede seg nå?

Legg innav perheske » 20 apr 2010 21:43

Jeg løp mitt første 6-timers sommeren -06. Det året lå jeg vel på 40-50 km løping per uke, derav en 30-km-tur ca hver 14. dag. Ingen turer lengre enn det. De to siste månedene trente jeg bevisst på 5.30 per km. Det var litt rart å trene så sakte løping, men jeg gjorde det nå.
Planen under løpet var å først løpe 2 timer i 5.30-fart, så roe ned til rundt 6.00, og så se om det var mulig å øke farten igjen siste time. Hovedmålet var å klare 60 km (hadde løpt maraton på 3.21-3.30 - men alltid med ganske så tøffe km på slutten), men ville være fornøyd med 50 km.
Det gikk veldig bra - og sluttresultatet ble 65 km.
Senere har jeg doblet treningen - og har øket lengden til 69 km - men fortsatt ingen enkeltturer lenger enn ca. 30 km.
For MEG tror jeg ikke lange treningsøkter har noen hensikt.
MEN - jeg gir ikke alt jeg har på alle 6-timers og lengre løp, så slik sett funker de kanskje som trening??
Lykke til. Hyggelig at ultramiljøet vokser. Du vil bli godt mottatt.

PAH

Brukeravatar
KrampeGammeln
Innlegg: 101
Registrert: 04 feb 2010 12:55
Sted: Vormsund
Kontakt:

Re: 6-timers løp - hvordan forberede seg nå?

Legg innav KrampeGammeln » 21 apr 2010 08:33

Hei Harald R
Jeg er enig med Per Audun i at du ikke nødvendigvis trenger å løpe treningsturer lenger enn 20 kilometer.
Total mengde er like viktig.... men her kommer det jo også litt an på ambisjonene du har.
Det største problemet til de fleste ultraløpsdebutanter er ikke treningsgrunnlaget, men åpningsfarten som gjerne blir alt for høy.
Du har jo allerede en høyst akseptabel treningsmengde.
Hvis du har løpt maraton kan du legge til 30 sek på snittiden du hadde pr km - det kan være OK åpningsfart på 6-timers.
Det oppleves veldig sakte og er veldig vanskelig for de fleste, altså kan det være lurt å ta 1-2 treningsturer på f.eks. 4 timer i denne farten (og deretter få et inntrykk av hvordan man vil kunne takle de neste 2 timene). Det er tungt å løp langt alene, så det beste er om du finner en/flere å løpe en slik langtur sammen med. Husk også at du henter noen ekstra krefter i konkurranse der du hele tiden har konkurrenter rundt deg slik du har i timesløp i kort rundløype.

Jeg ser fram til å følge deg på Romerike 6-timers 21.august.
De 14 første påmeldingene er på lista: https://secure.onreg.com/onreg2/front/step1.php?id=978
Alt om løpet her: http://www.kondis.no/romerike-6-timers- ... 27676.html


Gå tilbake til «Ultraløp»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester