Skovalg

Flere og flere vil kondisjonere lengre og mer ekstremt
abakke
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 22 Aug 2016 09:58

Skovalg

Innlegg abakke » 22 Aug 2016 10:19

Hei!

Jeg deltok på Stranda Fjord Trail Race i helga og ønsker å stille et spørsmål angående sko.
Dette var mitt første fjelløp, men jeg trener en god del i terreng til vanlig, men springer også en noe på asfalt og grusveier.

Jeg har funnet ut at det ikke er alle sko som passer min fot. Jeg kan for eksempel ikke bruke Adidas, da får jeg mye smerter på utsiden av knærne. Jeg har heller ikke god erfaring med Asics. I terreng har jeg brukt noe Salomon Speed Cross. De har vært gode, men jeg har fått noe smerter under selve foten ved bruk av disse skoene. Jeg har derfor landet på å bruke Mizuno Wawe 18 og 19, som er helt vanlige joggesko for asfalt. Dette er ikke en sko laget for terreng, men jeg synes det er en meget god sko og jeg har etterhvert brukt den over alt. Så lenge det ikke har vært gjørme har det gått overraskende bra på de fleste forhold. Jeg brukte den også i løpet nå i helga som stort sett gikk på sti og i ulendt terreng. Store deler av løpet gikk det helt ok, men samtidig så innså jeg at tiden var inne for å få seg en ny sko for terreng. I noen av områdene der vi skulle nedover bratte skråninger med jord ble skoene for glatte, og var heldig som ikke ramlet mer.

I og med at jeg er godt fornøyd med Mizuno hadde jeg tenkt å kjøpe Wave Kazan. Jeg ser imidlertid på klikk.no sin test at de kommer veldig dårlig ut. Testens store vinner er Inov-8 X-talon 212, men også Nike Zoom Terra Kiger får bra karakter. Jeg har brukt mye Nike tidligere, og det har fungert godt. Et merke som jeg savner i stesten er lasportiva, de har også gode sko for terreng mener jeg.

Er det noen her som kan gi meg et godt råd? Det må være en god sko for terreng, men som også er god på skogsvei og tåler et par kilometer på asfalt. Det bør også være en sko som ligner på Mizuno eller Nike i utforming slik at foten min liker skoen og at jeg ikke får problem med utsiden av knærna.

Ser frem til å høre dere ose av deres erfaring.

Beste hilsen
Andreas

terning
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 23 Aug 2016 10:44

Re: Skovalg

Innlegg terning » 23 Aug 2016 11:18

Jeg driver ikke ultraløp, men springer ofte 2-3 mil, mest på blåsti og skogsbilvei i Nordmarka. Skovalg er svært individuelt, men siden jeg har prøvd flere av modellene du nevner poster jeg et svar: Nike Kiger er min foretrukne sko når jeg springer mest på grus. De gir svært god løpsfølelse, er mjuke og lette og gir et fint grep på grus. Passer også i terrenget dersom dette ikke er for røft eller vått/glatt, og de ikke begynner å bli slitte (grepet taper seg ved bruk, særlig på glatt underlag). Jeg brukte dem feks på nordmarkstravern i forfjor (30 km, cirka halvparten på sti, resten grus), og da var de supre fordi det var relativt tørt, mens de i fjor, da det var svært vått og gjørmete, ikke var et like godt valg. I fjor burde jeg heller brukt den inov8-modellen du nevner. De har røffere såle og er stivere i overdelen og er et bedre valg når det er mer terreng/sti enn grus, og generelt røffere forhold. Fungerer også fint på grus, men er ikke så gode der som kiger. Et lite aber for meg med inov8 xtalon er gnagsår på hælen pga stivheten (men jeg unngår det ved å snøre de øverste hullene). Så, jeg veksler mellom disse, og har en hang mot Kiger hvis jeg vurderer at de tåler turen - jeg liker at de er så mjuke og lette. Av disse vil inov8 ligne mest på mizuno wavemodellen du elsker, fordi de er stødigere. Begge slites fort på asfalt og gir vel også litt knapt med demping for denslags - vanskelig å få i både pose, sekk og koffert! Salomon speed cross, som du nevner, synes jeg gir en merkbart dårligere løpsfølelse enn begge de andre modellene. Du vil vinne mye på grep og løpsfølelse ved å eventuelt gå fra de mizunoene du bruker til kiger eller inov8, men du vil tape på demping og stødighet, og jeg aner ikke hvordan de vil være ift plagene dine. Så jeg kan ikke anbefale noe, bare ramse opp erfaringer.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester