Treningsuke for ultra

Flere og flere vil kondisjonere lengre og mer ekstremt
Torcs

Treningsuke for ultra

Legg innav Torcs » 04 apr 2018 12:57

Hei!

Hvordan trener dere som løper ultra?
Er det om å få flest mulig kilometer i uka eller er man helt avhengig av "kvalitetsøkter" med fastsatte tempo og intervalldrag?
jeg forstår man ikke bare skal løpe alt man har for å sikre seg ett visst antall km i uka, men jeg er i en fase der jeg har lyst til å skaffe meg godt grunnlag til å gjennomføre diverse ultraløp. Har løpt en del de siste åra så er ikke helt nybegynner.

Burde jeg løpe rolig tempo 1,5-2timer hver dag på en runde som gir meg en blanding av ca. 1t-1,5t sone 1/2 og innom sone 3 ca30min f.eks?

Eller skal jeg ha 1 stk fast langtur 1,5-2timer, en heelt rolig times tur og resten tempo/intervall?

Jeg tenker bare at man burde trene på det man vil bli god på? Løpe langt, trene langt? Tenker slik for å klare å bygge riktig muskulatur for å takle ultra?

storgaard

Re: Treningsuke for ultra

Legg innav storgaard » 03 mai 2018 13:26

Jeg trener til Romeriksåsen på langs (50km) og videre neste år med en 100km ultra i utlandet + Oslotrippelen

Min trening er 4-5 turer i uken.
1 langtur (20-30 km)
1 tempo løp (hurtig intervall eller lang intervall)
2-3 turer av forskjellige type, men ofte langsom i sone 1 og 2.
Hurtig intervall er vanligvis 4x1000m med 90 sekunder aktiv pause eller lang intervall er 4x3000m rett over laktat terskel.
Vet ikke om det er det mest optimale, men jeg opplever jeg har god fremgang.
Det blir et sted imellom 50-70 km i uka.

Torcs

Re: Treningsuke for ultra

Legg innav Torcs » 08 mai 2018 10:55

Dette var nesten helt lik min treningsuke. Føler også veldig god fremgang. Prøver å legge inn en tur i helgene på over 30km eller to korter langturer ila 2dager.

Har du løpt ultra før? Erfaring fra lange løp?

Gå tilbake til «Ultraløp»